Karli Lambot • 20. jaanuar 2013 kell 11:41

Lambot: Parts kapituleerub

Majandus- ja rahandusministrid on välja tulnud oma haldusala riigiettevõtete ümberpaigutamise plaaniga. Majandusministeeriumi töökoormust tulevat vähendada ning seetõttu peab viima Estonian Airi,  EVR Cargo ja Eesti Energia rahandusministri haldusalasse, kirjutab ettevõtja Karli Lambot.

Seda plaani võib tõlgendada minister Partsi kapitulatsioonina tööülesannete raskuse ees või koalitsioonipartnerite suutmatusena ühiselt vankrit vedada ning majandusministri soovist vastutusest vabaneda. Maksumaksjale on mõlemad variandid kallid.

Muidugi eksisteerib ka kolmas, õhkõrn ja pigem teoreetiline võimalus, et koalitsioonipartneritel on valmimas plaan, kuidas riigivara majandamine korda saada ning poliitilise ja ärilise korruptsiooni oht riigifirmades miinimumini viia. Kui avalikkusele selgitataks, missuguseid muudatusi kavatsetakse teha nõukogude formeerimisel ning lahtiparteistamisel, siis võiksid valitsuse plaanid huvi äratada ja parimal juhul usku süstida. Tegelikkus on muidugi tõenäoliselt teistsugune. Märgiliselt tavapärase otsusena on rahandusminister Ligi nimetanud Urmas Sõõrumaa EVR Cargo nõukogu liikmeks ning ägedalt kaitsnud oma väärikat valikut. Reformierakonna soosik Sõõrumaa on imepärane ärimees, kes raskel hetkel aitab linnapea Savisaart tennisekeskuse väljaostmisel ning on läbi aegade suutnud olla kasulik eri parteidele paljude ettevõtmiste juures, kus on liikvel suurem kogus maksumaksja raha.

Seega on pigem alust arvata, et süsteemseid maksumaksjale kasulikke muutusi riigifirmade nihutamine ühest ministeeriumist teise kaasa ei too. Näeme ikka aktsionäride üldkoosolekuid kehastavaid ministreid, kes oma otsuste eest nõukogude komplekteerimisel ei vastuta ning parimal juhul möönavad, et  ravimid nimega nõukogu esimees Helenius ja tema palgaline Taskila oli vale. Näeme edaspidigi nõukogusid, mille moodustamise printsiibid on avalikkusele ebaselged ning kus võtavad koha sisse küsitava kvalifikatsiooni ja huvidega erakondlased ning erakondade rahastajad. Näeme nende nõukogude poolt heaks kiidetud hankeid, mille oletatavad osalised on samaaegselt ostjad ja müüjad. Näeme äristrateegiaid, mille ebarealistlik ambitsioonikus võtab kolme aasta summas maksumaksja taskust sadakond miljonit eurot.  Parimal juhul näeme nõukogudes tublisid üksikuid terminaatoreid nagu Erkki Raasuke, kes heauskselt päästavad valitsuskoalitsiooni universumit, kuid kelle appi kutsumine tegelikult kinnitab riigiettevõtete seniste valitsemismeetodite süsteemset pankrotti.

Suletud turgudel tegutsevad riigiettevõtted saavad niisuguse omanikukultuuriga hakkama. Sundviskes klient maksab juhtimisvead kinni. Keerulisemaks läheb ettevõtetel, mis tegutsevad suuremas või väiksemas konkurentsisituatsoonis. Turg paljastab vead ning omanikku esindavate ministrite tegelik kvaliteet tuleb varjamatult esile. See ei ole juhus, et negatiivse tähelepanu keskmesse on tõusnud Estonian Air, Eesti Energia ja tema välisriikidesse tehtud investeeringud ja tõenäoliselt peagi üha enam EVR Cargo. Minister Parts teab, kus ootavad suuremad miinid. Need firmad toimetavad turgudel, mis on rahvusvaheliste regulatsioonide tõttu konkurentsile avatud või avamisel ning kus riigiettevõtetel läheb nüüd raskeks. Maksumaksjad ja tarbijad, olge valmis, need kuluarved kirjutatakse meile.

Karli Lambot on IRList eraldunud MTÜ Vaba Isamaaline Kodanik Tallinna piirkonnaühenduse juhatuse esimees.

Hetkel kuum