Birjo Must • 10. august 2015
Jaga lugu:

Saksa autogigantide tihe heitlus - kes jääb peale?

Mercedes-Benzi tootmine Ungaris.   Foto: Bloomberg

Aasta alguses ennustati Saksa autotootjatele hiilgavat tulevikku ja investoritel soovitati neisse panustada. Aeg on teha vahekokkuvõte ning heita pilk tulevikku.

Kõige enam võivad rõõmustada need, kes panustasid Daimleri aktsiatele. Mercedes-Benzi sõidukeid tootva firma aktsia hind on aasta algusest kerkinud neljandiku võrra. Teised gigandid Volkswagen ja BMW jäävad sellest pikalt maha. Nende aktsia hind on tõusnud vastavalt 9% ja 7%.

Kui veel märtsis saavutasid kõigi kolme firma aktsiad sarnaselt oma tipu, siis sealt edasi kujunes erinev trend. Kõige sügavama kukkumise on teinud BMW ning Volkswageni aktsia on samuti stabiilselt allapoole tulnud. Vaid Daimleri graafik paistab aprillist-maist küllaltki stabiilne.

Kõige enam on tõusnud Daimleri aktsia  Foto: Äripäev

Sõda käib Hiina turul

Põhjust polegi tarvis kaugelt otsida. Kui varakevadel rallisid aktsiad Euroopa Keskpanga võlakirjade ostuprogrammi toel, siis nüüd on pilgud suunatud firmade majandustulemustele ja nende kasvuperspektiividele.

Viimastel kuudel käib autotootjate vahel tihe heitlus turuosa võitmise nimel Hiinas. Kes lööb kellelt üle luksusautode müügiliidri positsiooni ja kel õnnestub langeva nõudlusega keskkonnas vee peal püsida. Tundub, et selles heitluses võidutseb Daimler, kelle Mercedes-Benzi mudelite müük Hiinas on ainsana kasvanud. Volkswageni kontserni kuuluv Audi, kes on siiani Hiinas luksusautode turuliider, oli juba sunnitud esialgsed 2015. aasta müügieesmärgid nurka viskama. Ka BMW oli juba kevadel sunnitud tootmist vähendama ja allahindlusi tegema, et vältida müümata jäänud sõidukite arvu.

Sõidukite müügi kasvatamine maailma suurimal turul polegi enam nii lihtne ülesanne, sest juunis langes sõidukite müük Hiinas esimest korda viimase kahe aasta jooksul. Audi müük Hiinas langes juunis 5,8%, BMW müük 0,1%. Mercedese müük aga hüppas 39%. Daimleri juhtkonna kinnitusel oli Mercedese hinnapoliitika lihtsalt parem kui teistel konkurentidel.

Maailma suurima luksusautode tootja BMW teatel võib kahanev nõudlus Hiinas sundida ümber hindama 2015. aasta sõidukiüksuse kasumieesmärke. Firma finantsjuhi Friedrich Eichineri kinnitusel ollakse aga siiski kindlad Hiina turu pikaajalises kasvupotentsiaalis, kuna inimesed omavad seal küllaltki vähe autosid, kuigi infrasutuktuur on hästi välja arendatud.

Tihe konkurents tehnoloogiavallas

Hiljuti sai BMW endale uue tegevjuhi, kes seisab lisaks hinnasõjale Hiinas silmitsi võimaliku konkurentsiga tehnoloogiafirmade poolt. Teadaolevalt kaaluvad Apple ja Google juba mõnda aega, kas ja kuidas siseneda autotööstusesse.

Tehnoloogiafirmade plaanidest on teadlikud ka teised autotootjad, kes püüavad seetõttu võimalikult kiiresti suuri samme astuda. Daimleri juhatuse liige Wolfgang Bernhard ütles mõni aeg tagasi kohalikule pressile, et firma hakkab juba sel aastal testima isejuhtivaid veokeid. Kui kõik sujub, peaks tootmine algama 2-3 aasta jooksul. Bernhardi sõnul olevat Apple juba püüdnud Daimleri töötajaid üle meelitada.

Tehnoloogiafirmad ja autotootjad on lubanud, et isejuhitavate sõidukite tehnoloogia peaks olema valmis 2020. aastaks. Tuleb aga arvestada, et suured kulutused uuele tehnoloogiale nagu isesõitvad autod ja elektrimootor rõhuvad autofirmade majandustulemusi. Need sunnivad hoolega kärpima kulusid teistes osakondades ja kaotama töökohti.

Suurimat tõusu prognoositakse Volkswagenile.  Foto: Äripäev

Majandustulemused erinevad

Teises kvartalis suutis analüütikuid ainsana üllatada Daimler, mille kasum hüppas aastaga 54% uuele rekordkõrgusele. Selle taga oligi peamiselt müügiedu Hiinas, mis firma juhi Dieter Zetsche kinnitusel kestab. „Kavatseme konkurentide hädad enda kasuks tööle panna,“ märkis Zetsche pärast tulemuste avalikustamist. „See on algus ajastule, mitte ühele tipule.“

Juhil võib seekord ka õigus olla, sest Morgan Stanley analüütikute kinnitusel ületasid Daimleri teise kvartali tulemused ka kõige kõrgemad ootused. Ning see edu võib kesta veel viis-kuus kvartalit.

BMW tegevuskasum kukkus teises kvartalis aastaga 3%, kuna automüügi taastumine Euroopas ei suutnud korvata müügi aeglustumist Hiinas. Firma käive kasvas samal ajal viiendiku võrra.

BMW teatel oli kasumilangus siiski vaid väike tagasilöök ning tänavu oodatakse jätkuvalt rekordilist käivet ja maksueelset kasumit. Rolls-Royce’i, Mini ja BMW mudeleid müüdi juba teises kvartalis rekordiline arv.

Volkswageni poolaasta tulemused avalikustati vaid päev pärast seda, kui selgus, et Saksa firma võttis üle Toyota positsiooni maailma suurima autotootjana. Kuigi Volkswageni ärikasum kasvas teises kvartalis aastaga 5%, siis anti tulemustes selge sõnum nõudluse langusele firma võtmeturgudel.

Ettevõtte tulemustest torkas silma rida potentsiaalseid probleeme – raevukas konkurents, intressimäärade ja valuutakursside volatiilsus ja tooraine hindade kõikumine.

Jaga lugu:
Seotud lood
Hetkel kuum Äripäevas