• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 04.11.15, 10:30

Tesla punnitab odavama auto poole

Tesla Motors jätkab kuhjuva kahjumi ja kindla plaaniga tuua kahe aasta jooksul turule auto, mis oleks taskukohane suuremale hulgale inimestele. Firma kvartalitulemused aga näitavad, et Tesla teel on palju väljakutseid ja takistusi.
Tesla Model S
  • Tesla Model S Foto: EPA
Esimene ja praegu olulisim Tesla ees seisev ülesanne on suurendada autode tootmismahtu. See on ka investoritel ja analüütikutel tugevalt hambus ja paistab olevat üks peamisi Tesla aktsia suunda määravaid tegureid.
Alles augustis oli firma sunnitud oma tänavuse tarnitud autode mahu prognoosi alandama 55 000 auto pealt minimaalselt 50 000-le. Investoritele see ei meeldinud ning Tesla aktsia kukkus loetud päevadega 16%.
Aktsionäride õnneks oli Teslal sedapuhku positiivsemad uudised. Tesla tarnis kolmandas kvartalis 11 603 autot ehk 49% rohkem kui aasta tagasi samal ajal. Neljandas kvartalis prognoosib firma tarnida 17 000 kuni 19 000 autot, mis tähendab, et aastaga peaks firma positiivse stsenaariumi korral tarnima veidi üle 52 000 auto.
Investorid ja analüütikud tervitasid neljanda kvartali prognoosi, sest tegu on oluliselt suurema numbriga kui kolmandas kvartalis ja annab kindlust, et firma püsib oma varasema aastaprognoosi piires. Tuleval aastal loodab firma tarnida juba 1600 kuni 1800 autot nädalas ehk suurendada tootmist aastas kuni 90 000 ühikuni. Tasub meeles pidada, et Tesla tegevjuht Elon Musk on lubanud 2020. aastaks tarnida pool miljonit autot aastas.
Lisaks on neljanda kvartali prognoos ka signaal sellest, et uue luksusmaasturi Model X tootmismaht kogub hoogu. Tesla uus maastur jõudis turule kolmanda kvartali lõpus ja seega ei mõjutanud firma majandustulemusi.
Model 3 jõuab turule kahe aastaga
Uue mudeli tootmisega on seotud nii mõnigi väljakutse, mida Tesla üritab lahendada. Musk ütles tulemuste järel peetud konverentskõnes, et 99% Model X-ist on valmis suureks tootmismahuks, kuid see puudu olev 1% määrab autode valmimisaja. Firma on koguni nii kaugele läinud, et toodab ise keerulisi tagumise rea istmeid, mis on autotööstuses haruldus. Just need istmed takistavad firma teatel tarneaja kiirendamist.
Samas kinnitas Musk, et praeguse plaani järgi peaks nende tehas Californias saavutama “normaalse” tootmisvõimsuse 2016. aasta esimese kvartali lõpuks.
Uus maastur on aga vaid samm Tesla suurema eesmärgi poole, milleks on tuua turule laiemale üldsusele taskukohane elektriauto. Firma on investeerinud sadu miljoneid dollareid Model X-i arendamisse ning vajab selle müügist saadavat raha uue auto ja Nevada osariiki rajatava gigatehase arendamiseks. See tulu muutub järjest olulisemaks, kuna nende vaba raha hulk on suurte investeeringute tõttu pidevalt vähenenud. Kolmandas kvartalis tegi firma aktsiate lisaemissiooni 750 miljoni dollari väärtuses.
Kõnes kinnitas Musk, et firma odavam auto, mis kannab nime Model 3, jõuab turule kahe aasta pärast. Selleks peab firma märgatavalt alandama autodes kasutavate akude hinda, mis osaliselt tuleneb mastaabisäästust tänu suurele tehasele Nevadas. Samuti peaks hinda alandama arenev tehnoloogia.
Tesla jaoks on tegu üliolulise sammuga ning investorid ja analüütikud kahtlemata rõõmustavad Muski kinnituse üle, et Model 3 tuleb välja juba 2017. aastal.
Varsti sõidavad kõik autod ise
Viimastel nädalatel on meedias palju tähelepanu pälvinud Tesla autopiloodi tehnoloogia, mis suudab autot ise joonte vahel hoida ning pidurdada ja kiirendada. Autonoomsed autod on tulevikutehnoloogia, mis osaliselt on juba kohal. Musk on kahtlemata üks neist figuuridest, kes mõistab selle tehnoloogia olulisust.
“Lõpuks muutuvad kõik autod isesõitvateks,” ütles Musk. Tema sõnul on 15-20 aasta pärast iga uus auto autonoomne. Tesla puhul saabub see aeg palju varem, lisas Musk. “Kui su auto pole isesõitev, siis see on umbes sama nagu omada hobust,” ütles Musk. “Seda tehakse puhtalt sentimentaalsetel kaalutlustel.”
Seni, kuni Model 3 pole turule jõudnud, ei maksa Teslalt suurt kasumit oodata. Firma kolmanda kvartali puhaskahjum küündis ligi 230 miljoni dollarini ja on kasvanud viimased seitse kvartalit järjest. Käive on sama ajaga kasvanud umbes 50%.
Tesla aktsia
  • Tesla aktsia Foto: Miguel Alvarez

Seotud lood

Uudised
  • 23.04.16, 11:45
Üle 100 asja ja ameti, mida isesõitev auto ära kaotab
Joobes juhtimine, kiirusepiirangud ja taksojuhid on vaid mõned nähtustest, mida uued autojuhita sõidukid ära kaotavad. Tööst jäävad ilma ka tuhanded inimesed.
  • ST
Sisuturundus
  • 23.07.24, 12:25
30 aastat zombi-majandust: Jaapani valuutakriis kogub hoogu
Jeeni kurss kukkus dollarisse värske, 38 aasta madalaima tasemeni. Viimati kauples jeen nii nõrgal tasemel 1986. aastal. Riigis on alanud valuutakriis, mis on just praegu hoogu kogumas ning paneb valitsuse ja keskpanga väga raskete otsuste ette.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele