• OMX Baltic−0,06%269,85
  • OMX Riga0,03%867,91
  • OMX Tallinn−0,05%1 710,42
  • OMX Vilnius0,05%1 055,53
  • S&P 5000,82%6 084,19
  • DOW 30−0,22%44 148,56
  • Nasdaq 1,77%20 034,9
  • FTSE 1000,26%8 301,62
  • Nikkei 2250,01%39 372,23
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%110,74
  • OMX Baltic−0,06%269,85
  • OMX Riga0,03%867,91
  • OMX Tallinn−0,05%1 710,42
  • OMX Vilnius0,05%1 055,53
  • S&P 5000,82%6 084,19
  • DOW 30−0,22%44 148,56
  • Nasdaq 1,77%20 034,9
  • FTSE 1000,26%8 301,62
  • Nikkei 2250,01%39 372,23
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%110,74
  • 22.05.16, 09:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Madal nafta hind mõjutab lennundusettevõtteid arvatust vähem

Portaal OilPrice tegi intervjuu Mehhiko riikliku lennufirma Aeromexico juhi Ricardo Sanchez Bakeriga, et uurida, mil viisil reageerib lennundussektor nafta hindadele.
Aeromexico lennuk
  • Aeromexico lennuk Foto: epa
Järgneb intervjuu lühendatuna
Lennundusettevõtete jaoks moodustab suure osa kuludest just kütus. Palun pange see oma ettevõtte konteksti ehk kuidas see Aeromexico puhul kujunenud on?
Jah, traditsiooniliselt on kütus meie ettevõtte jaoks moodustanud ühe kolmandiku kogukuludest. Viimastel kuudel on see olnud, tõsi küll, veidi madalam, 25-30 protsendi vahel. Kütusekulud on kogukulutuste mõttes viimase 18 kuu jooksul langenud.
Kuidas on toornafta hinna langus mõjutanud Aeromexicot?
Kahjuks mitte nii palju kui meile oleks meeldinud. Probleem on selles, et kui kütuse hind, eriti nafta hind, langeb, siis peeso nõrgeneb. Seega võib öelda, et valuuta nõrgenemine on enamiku võimalikust säästust endale napsanud.
Ehk peeso nõrgenemine oli suurem kui nafta hinna langusest saadav kasu?
Ei, kindlasti oleme me suutnud ka midagi säästa. Kui anda mingi üldine näide, siis võib öelda, et kütuse arvelt säästsime me möödunud aastal 3,5 miljardit peesot, aga peeso nõrgenemine võttis sellest omakorda kolm miljardit ära. Seega 3,5 miljardi asemel säästsime me vaid 500 miljonit. Seega, paljude teiste lennufirmade kasum on palju suurem, kuna nad pole nii mõjutatud valuutakõikumistest.
Mõni aeg tagasi oli kuulda, et mitmed USA lennufirmad on kütuse osas ette võtnud riskide maandamise. Missugune on Aeromexico poliitika?
Jah, meil on kütuse osas oma riskide maandamise poliitika. Meie strateegia on, et umbes poole arvatava kütusekulu puhul on meil tegu fikseeritud hinnaga. Me võtame seda kui midagi, mis pakub meile kindlustunnet ning oleme seega nõus ka kõrgemat hinda maksma. Kui kütuse hind tõuseb, saame me sellest tehingust kasu. Kui kütuse hind langeb või jääb samaks, siis me vähemalt teame, missuguseks meie kulutused kujunevad. Me oleme viimased aastad sellele strateegiale truuks jäänud.
Kas te maandate riske ka enam kui 12 kuuks?
Mõnikord, kuid üldiselt me keskendume siiski 12 kuu pikkusele perioodile.
Missugusele tasemele teil kütuse hind on fikseeritud?
Järgneva 12 kuu jaoks on meil alushinnaks märgitud 2,06 dollarit galloni (umbes 3,79 liitrit – toim) kohta ning piirhinnaks 2,75 dollarit galloni kohta.
Mida te arvate, missuguseks kujuneb nafta hind maailmaturul?
See on hea küsimus. Me püüame oma plaanide osas olla küllaltki konservatiivsed. Meil oli mõned päevad tagasi just kohtumine ning seal me arutlesime selle üle, missugused on nafta hinna stsenaariumid. Mõned analüütikud ütlevad, et nafta hind kerkib 80 dollarini barrelist, mõned aga, et langeb 25 dollarini.
Seega üldiselt ei taha me teha plaani vaid järgmiseks aastaks, vaid proovime ette näha ka järgnevat viit aastat. Me prognoosime, et nafta hind pikas perspektiivis tõuseb ning meie mediaanprognoos oleks 60-70 dollarit barrelist.
Missugused on teie lennufirma efektiivsuspoliitikad?
Me oleme viimaste aastate jooksul töötanud erinevate efektiivsuspoliitikate kallal. Kõige tähtsam on sellest see, et me uuendame oma lennukiparki. Mõned aastad tagasi oli meie lennuki keskmiseks vanuseks 12 aastat, nüüd on see umbes 8 aastat. Meil on väga efektiivne lennukipark.
Aktsiaturgude ja investorite seisukohast tahan küsida, kas te olete märganud investorite huvimuutusi seoses sellega, et nafta hind maailmaturul hind on langenud?
Jah, kindlasti oleme me enda puhul näinud, et investorid on rohkem huvitatud. Samas mõjutab seda ka see, et me oleme tegemas rohkem koostööd Delta Airlinesiga. Õnneks on meie ettevõtte aktsia hind viimase kahe aastaga tõusnud. Ma usun siiski, et see on rohkem seotud Delta Airlinesiga, ent nafta hinna langusel on ka kindlasti oma osa. 
Kuidas on Aeromexico madala nafta hinna tingimustes muutnud oma äristrateegiat? Kas see on teile andnud pigem võimaluse olla agressiivsem või on see muutnud teid hoopis ettevaatlikumaks?
Me proovime olla neis olukordades siiski konservatiivsed. Lennundustööstuses võib ju iseenesest olla mingisugust paindlikkust, ent samas on lühiajalist pakkumist ettevõtete jaoks väga raske muuta. Näiteks lennundusettevõte otsustab tänase nafta hinna tingimustes avada uue sihtkoha. Alguses võib see olla ärilises mõttes atraktiivne, ent siis tuleb arvestada sellega, et see nõuab lisalennukit ning pikas perspektiivis ei pruugi see otsus sugugi kasulik olla. Seega ei saa otsuseid võtta vastu ainult tänastes tingimustes.
Jah, arvestades, et naftaturu olukord võib muutuda vaid nädalatega. 
Just. Ja see on midagi, mida me minevikus oleme juba näinud. 
 

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 11.12.24, 10:55
Kuidas poliitikud ja keskpankurid on viinud meid kuristiku äärele
15 aastat kestnud keskpankade rahapoliitika tagajärjel ei ole meil enam vabu kapitaliturge ning kogu globaalne majanduskasv tuleneb võlakoorma suurenemisest, mitte tootlikkuse kasvust. See jätkusuutmatu kasv lõpeb peagi väga suure kollapsiga, kirjutab Soome majandusteadlane Tuomas Malinen.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele