Euroopa lennufirmasid ootab järgnevatel kuudel ees raske periood, sest Brexit ja terrorism mõjutavad nõudlust, ütlevad analüütikud.
„Lennufirmade jaoks pole olukord sugugi roosiline,“ ütles
HSBC panga lennusektori analüütik Andrew Lobbenberg. „Juba varem oli probleeme sellega, et lennufirmade mahutavus tõusis, mis survestas piletihindu.“
Ta lisas, et
Suurbritannia lahkumine Euroopa Liidust ning sellele järgnenud naelsterlingi odavnemine mõjusid tarbijate kindlustundele kehvasti. Samal ajal on üle Euroopa toimunud terrorirünnakud survestamas nõudlust reisimise järele.
Ryanair: Brexit mõjutab meie äri tublisti
Odavlennufirma
Ryanair teatas, et
Brexit võib nende äri märkimisväärselt mõjutada. „Me ei keskendu enam niivõrd palju kasvule Suurbritannia lennujaamades. Suuname järgmise kahe aasta jooksul oma tähelepanu Euroopa Liidu omadele,“ teatas ettevõte esmaspäeval. Samal päeval avaldati ka oma kvartalitulemused. „Sellel talvel vähendame Londonis nii mahtusid kui ka lendude tihedust.“
Iirimaa odavlennufirma eelmise kvartali tulemused jäid küll analüütikute ootustele alla, kuid ületasid aastataguseid numbreid.
Lennufirma eelmise kvartali käive oli 1,69 miljardit eurot, mis tähendab, et see kasvas võrreldes eelmise aasta sama ajaga 0,04 miljardi euro võrra. Tõsi, analüütikud ootasid börsifirma möödunud kolme kuu käibeks 1,7 miljardit eurot. Käibe kasvule aitas kaasa ligi 10protsendiline piletihindade langus, mis suurendas lendude arvu 11 protsendi võrra
Eelmises kvartalis kasvas 4,5 protsendi võrra ka lennufirma puhaskasum, mis jõudis 256 miljoni euroni.
Teistel lennufirmadel läheb halvemini
Teistel lennufirmadel läheb kehvemini. Eelmisel nädalal andis kasumihoiatuse Lufthansa. Nimelt teatas ettevõte, et lendude broneerimine väheneb terrorirünnakute pärast. Ettevõtte aktsia reageeris samal päeval 8protsendilise langusega.
Euroopa lennufirmade aktsiatel pole sugugi hästi läinud.
Lufthansa aktsia on sellel aastal kukkunud 27 protsenti, EasyJeti aktsia on odavnenud 41 protsenti ja Ryanair on langenud 18 protsenti.
„Mitmed suuremad Euroopa lennufirmad on andnud kasumihoiatused,“ ütles UBSi analüütik Jarrod Castle. „Hoiatuse on andnud nii
EasyJet, IAG kui ka Lufthansa. Turu olukord on kehvemaks muutunud nende kontrolli alt väljas olevate asjaolude tõttu.“
Tõsi, mõneti on lennufirmasid aidanud odavad kütusehinnad. Võrreldes 2014. aasta suvega on nafta hind kukkunud üle 60 protsendi. Samas ei ole see piisav, et negatiivset mõju tasa teha.
„Geopoliitika ning hiljutised sündmused on olnud nii suure mõjuga, et võit kütusehindadelt on selle kõrval marginaalne,“ ütles Castle. „Tõsi, näiteks Lufthansa säästab kütuse pealt miljard dollarit, aga me arvame, et suurem osa sellest läheb odavamate piletite kaudu tarbijale.“
Seotud lood
Reklaamiagentuuri La Ecwador tegevjuht Heily Aavik ja loovjuht Taavi Lehari võtavad Äripäeva raadio värskes saates luubi alla järgmise aasta turundusstrateegia ja eelarve koostamise ning annavad soovitusi, kuidas kitsamal ajal targalt toimetada.