Mait Kraun • 21 detsember 2016
Jaga lugu:

Uber põletab miljardeid dollareid

Uber põletab raha
Uber põletab raha  Foto: EPA

Taksoteenust pakkuva Uberi turuväärtus on Wall Street Journali Unicorn Database’i andmetel kasvanud 68 miljardi dollarini, idufirma on ühtlasi maailma suurim erafirma, vahendab ZeroHedge.

Nende kasv on olnud märkimisväärne, aga Uberil on suur probleem: nad põletavad tohutult raha ning olukord muutub iga kvartali järel järjest hullemaks.

Augustis teatas Bloomberg, et Uberi esimese poolaasta kahjum oli umbes 1,4 miljardit dollarit. Samal ajal oli ettevõtte käive 2 miljardit dollarit. Kusjuures Uber on kasutanud riskikapitali raha peamiselt selleks, et konkurente välja süüa.

Hiina kõige kurja juur

2015. aastal oli kahjum 2 miljardit dollarit ja selle aasta teise kvartali seisuga oli Uber kaotanud kogu ettevõtte ajaloo jooksul 4 miljardit dollarit. Sellest 2 miljardit kaotas Uber väidetavalt Hiinas, sest ettevõte ei suutnud sealsel turul läbi lüüa. Suve lõpus otsustati turust üldse loobuda.

Esimese poolaasta kahjum tuli siis, kui väideti, et USAs on Uberi seis paranemas. Ettevõte lubas esimeseks kvartaliks kasumis olla, mida suudeti USAs ka teha, aga hiljem on kahjumid muutunud hoopis suuremaks.

„On raske leida näidet minevikust, kus ettevõte oleks nõnda palju raha kaotanud. Webva ja Kozmo.com, mis surid tehnoloogiamulli lõhkemise järel välja, kaotasid kahepeale kokku vaid miljard dollarit. Amazon.com on samuti kuulus selle poolest, et ettevõte suurendas oma turuväärtust ning kaotas samal ajal raha, aga ettevõtte suurim kaotus oli 1,4 miljardit dollarit (2000. aastal). Uber ületas selle numbri 2015. aastal ning teeb seda uuesti ka sellel aastal,“ kirjutas Bloomberg.

Kolmandas kvartalis kaotas Uber veel 800 miljonit dollarit, mis tähendab, et selle aasta esimese üheksa kuuga oli ettevõtte kahjum 2,2 miljardit dollarit. Hea uudis (ja ka halb uudis) on see, et ettevõtte käive samal ajal tõusis, vaatamata sellele, et Hiinast lahkuti. Peale selle teatas Uber, et esimese kuue kuu käive ulatus 3,76 miljardi dollarini ning Bloombergi andmetel peaks selle kalendriaasta käive olema 5,5 miljardit dollarit. Probleem on aga eelkõige selles, et selle aasta lõpuks on Uber põletanud tõenäoliselt 3 miljardit dollarit.

Sõidutasud kasvavad aeglaselt

Teine probleem on sõidurahade kogumaht, mida reisijad Uberi juhtidele maksavad ja mille kasv on märgatavalt aeglustunud. See oli kolmandas kvartalis 5,4 miljardit dollarit, mis on veidi suurem kui teises kvartalis (5 miljardit) ja tunduvalt suurem kui esimeses kvartalis (3,8 miljardit). Osaliselt võib kasvu aeglustumist seletada Hiinast lahkumisega.

Suurim probleem on aga see, et käibekasvule vaatamata on Uberi kahjum proportsionaalselt tõusnud. See võib anda märku, et ettevõte ei suuda oma finantsseisu kontrollida. Esimeses kvartalis kaotas ettevõte 580 miljonit dollarit ja teises juba 800 miljonit dollarit.

Isegi USAs – Uberi koduturul – jätkab ettevõte kahjumi teenimist. Tõsi, esimeses kvartalis suudeti ettevõte napilt plussi viia, aga teises kvartalis kaotati USA turul 100 miljonit dollarit. Kahjum suurenes tõenäoliselt ka kolmandas kvartalis, ütlesid asjaga kursis olevad inimesed. Uberi USA turu suurim konkurent – Lyft – on lubanud investoritele, et kvartaalne kahjum ei ületa 150 miljonit dollarit.

Mida see kõik tähendab? Uberi finantsjuht Gautam Gupta ütles teise kvartali järel investoritele, et kaotused on tingitud eelkõige juhtidele makstavatest tasudest. See tähendab, et Uber jätkab turuosa võitmiseks hindade alandamist.

Praegu on see plaan töötanud ning Uber domineerib kõigil suurematel turgudel (välja arvatud Hiina). See töötab aga seni, kuni Uber on nõus oma raha turuosa suurendamiseks põletama. See jätkub, kui investorid on nõus ettevõttesse pumpama järjest suuremaid summasid. Saudi Araabia on viimased kaks aastat naftaturul samamoodi käitunud, aga see strateegia maksis neile valusalt kätte.

Allpool olevalt graafikult on näha, et Uberi konkurentide pankrotistamine ei tule Uberil väga hästi välja.

Seotud lood

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt