investor Toomas • 10. märts 2015 kell 13:21

Investor Toomas: kes ostab kulda kastetud kella?

Investor Toomas  Foto: Anti Veermaa

Esmaspäeval tegi Apple avalikuks oma kauaoodatud uued tooted. Kuigi suuri uudiseid õunafirma juht Tim Cook rahvale ei toonud, siis mõni detail pani mind kulmu kergitama küll, mõtiskleb Äripäeva loodud investor Toomas.

Nutikellade arendamine oli teada juba viis kuud tagasi ja nüüd avalikustati kindlad hinnaklassid ning toote väljalaskmise aeg. Kuigi seni vaid kiita saanud üliõhuke MacBook ja Apple TV hinnatõus teeb meele rõõmsaks, siis jäi kõik siiski oodatust magedamaks.

Tundub, et uued tooted panid ka investoreid haigutama, sest firma aktsia sulgus pärast Cooki presentatsiooni börsil vaid 0,4% plussis. Vahetult enne seda oli aktsia teinud 2,4% tõusu. 

Ent siiski. 10 000dollariline kullast nutikell pani minu kui Apple'i investori mõneks hetkeks pead vangutama. Ühelt poolt on see üks kallimaid tooteid, mida õunafirma kunagi loonud on ja seda peetakse firma esimeseks sammuks luksuskaupade vallas. Tundub, et just sinna on Apple suundumas. Samas ei vihjanud Cook midagi selle kohta, kellele kell mõeldud on ja mis on üldse selle eripära. Kui välja arvata fakt, et kella demonstreeris supermodell.

Kollektsionäärid ei huvitu

Tavalisest nutikellast räägiti veidi rohkem. Saime teada, et see näitab teksisõnumeid ja e-kirju ning sellel on “digitaalse puudutuse” nimeline rakendus, mis võimaldab kelladevahelist kommunikatsiooni. Seade võimaldab jälgida tervise ja vormisolekuga seonduvat informatsiooni ning saata meeldetuletusi. Kell, mis tuleb müügile kahes suuruses ja kolmes stiilis, paisatakse lettidele aprillis ning selle hind algab 349 dollarist. Bloombergi küsitletud analüütikud ootavad, et Apple'i kella müük võib sel majandusaastal tuua firmale ligi 14 miljonit dollarit.

Huvitav on asjaolu, et kullast nutikell on tehniliselt identne oma odavamate variantidega. Kui mehaaniliste luksuskellade hinda tõstab peenem mehhanism ja käsitöö, siis Apple'i kell on lihtsalt kaetud kullaga. Kui see väike detail kõrvale jätta, siis on tegemist sama ekraani, sensorite ja elektroonikaga kellaga nagu 549dollariline Apple Watch, kurjustavad analüütikud. Ka välismeedias vahendatud luksuskellade kollektsionäärid väitsid, et nad ei näe kellas erakordsust.

Teisalt arvatakse, et kullast kellaga on toimunud nihe Apple'i identiteedis. Kuigi firma tooted on kõrge hinnaklassi pärast alati jäänud paljudele kättesaamatuks, siis uued luksustooted sarnanevad palju enam Gucci kui iPadiga.

Plahvatust oodata pole

Kuna esialgu tundub, et midagi revolutsioonilist Apple lähiajal pakkuma ei hakka, siis jääb üle loota, et ajapikku muutuvad nutikellad inimestele kättesaadavamaks ja kasutajasõbralikumaks. Näiteks, et aku kestaks kauem kui üks päev. Esimest tooteversiooni suured massid aga kindlasti ostma ei tõtta.

Seda, et uued tööstused spetsiaalselt nutikella jaoks luuakse, ma väga ei usu. On küll rida ettevõtteid, kes selle tootmise ja arendamisega juba tegelevad, kuid tohutut plahvatust sealt tõenäoliselt ei tule.

Samas peegeldab aktsia hind investorite jätkuvalt tuliseid ootusi. Nutikell ja uued, suurema ekraaniga iPhone'id on Apple'i kasvu suhtes optimismi süstinud ning saatnud ettevõtte aktsia rekordkõrgele. Ainuüksi tänavu on aktsia hind New Yorgi börsil rallinud üle 15%.

Hetkel kuum