Internetihiiglase Yahoo parimad aastad võivad olla möödas ning seetõttu tasuks vältida ettevõttesse investeerimist.
- Yahoo on ajale jalgu jäämas. Foto: epa
1994. aastal toimus internetitaevas hele sähvatus, kui Jerry Yang ja David Filo lõid veebilehe, millele andsid nimeks „
Yahoo!“. Aasta aega hiljem registreeriti Yahoo.com ning algas internetiajastu võidujooks. Aastatuhande vahetuseks oli sähvatusest saanud täht, mis põles heleda leegiga ning see tõotas paljudele uut ajastut ja ka paradigmat. Tegemist oli aga paraku petliku internetimulliga, mis lõhkes vägagi suure pauguga.
Yahoo aga elas selle üle, sest inimesed käisid jätkuvalt nende jututubades, lugesid nende portaale ja käisid nende serverite kaudu e-kirju saatmas. Yahoo oli oma jälje jätnud ja see ei kadunud rahva mälust mitte kusagile.
Yahoo mõju väheneb
Paraku on aga suhtlusvõrgustike ajastul hakanud Yahoo mõju vähenema ja seda on märganud ka analüütikud. Global Equitiesi vanemanalüütik Trip Chowdhry ütles hiljuti, et Yahoo ajastu on möödas ning ükski ettevõte ei soovi Yahood osta, isegi mitte Microsoft.
Viimane on tuntud selle poolest, et ostab juba ajale jalgu jäänud ettevõtteid, nagu tehti näiteks
Nokia mobiiltelefoniüksusega. Kuid 2008. aastal soovis
Microsoft Yahood osta summa eest, mis on tunduvalt kõrgem kui internetifirma praegune turuväärtus. Microsoft oli nõus Yahoo eest välja käima 45 miljardit dollarit, kuid Yahoo keeldus. Microsoft pakkus siis 5 miljardit rohkem, kuid sai uuesti eitava vastuse.
Microsofti aktsionärina on mul hea meel, et tookord tehing ära jäi, sest vaadates Yahoo praegust 33 miljardi dollarilist turuväärtust, on see märksa väiksem kui Microsofti kaheksa aastat tagasi tehtud pakkumine.
Maailm muutub, jõujooned samuti
Viimastel aastatel on suhtlusvõrgustike populaarsus plahvatuslikult kasvanud. Maailma suurimal suhtlusvõrgustikul
Facebookil on juba üle miljardi kasutaja. Kui minult küsitaks, kas järgmiseks viieks aastaks investeerida Yahoo või Facebooki aktsiasse, soovitaksin viimast, sest Facebook on oma kasvumootori tööle saanud ning see kajastub ka aktsia hinnas.
Mis puudutab aga Yahood, siis soovitan seda vältida. Internetimaailm on muutumas ja seda muutust juhivad suhtlusvõrgustikud. Yahoo selles mängus enam kaasa ei löö ja seetõttu on talle jäänud pealtvaataja roll. Võib juhtuda, et tulevikus müüakse ettevõte tükkhaaval maha ning pakkumisele lähevad need osad, mis suudavad veel väärtust luua.
Bloombergi koostatud analüütikute konsensus näeb Yahoo aktsiale veel umbes 4 protsenti tõusu. 1999. aasta tipust on aktsia kukkunud üle 60 protsendi. Minu arust on tegemist vaikselt välja sureva hiiglasega.
Seotud lood
Miks väikesed ja keskmise suurusega ettevõtted peaksid panustama rohkem innovatsiooni ja kuidas pank saab siin olla neile abiks, räägitakse värskes Äripäeva raadio saates.