Investor Toomas: ma ei ole ekstreemifänn

GoPro aktsia on Toomase jaoks liiga palju närvikõdi tekitav.  Foto: EPA
investor Toomas • 8 september 2016

Mul on sõber, kes on agar mäesuusataja ja lumelaudur ning kellele meeldib oma saavutusi lumel kaameraga lindile püüda. Ta ootab, et saaks enda mitu aastat vana GoPro kaamera välja vahetada selle aasta lõpus välja tuleva uue mudeli vastu. Temaga rääkides hakkasin hoopis huvi tundma firma aktsia vastu lootuses, et kaamerale kuluva mitmesaja euro asemel võiksin hoopis aksiaid osta.

Tunnistan ausalt, et pole mõnda aega end GoPro aktsiaga kursis hoidnud, mistõttu oli meeldiv taas mälu värskendada. Mäletan, et firma tuli 2014. aastal suure hurraaga börsile, aga kui nüüd taas tutvust tegin, siis tollest firmast pole õieti halli haisugi enam.

Minu suureks üllatuseks maksab aktsia praegu umbes 14 dollarit, kuigi vähem kui kaks aastat tagasi oli GoPro väärtpaberi hind üle 85 dollari. Sel aastal maksis see üksvahe lausa 8 dollarit. Peaaegu 11kordne kukkumine. Ühesõnaga, aktsia on kõvasti pihta saanud ja tüüpiliselt hoian mina sellistest eemale.

GoPro selle aasta esimese poole käive kukkus aastases võrdluses lausa 48,4% ning kaamerate müük vähenes veelgi enam – 51,2%. Kui firma sedavõrd kiirelt kahaneb, siis pole aktsia odavnemine mingi üllatus.

Seda enam sõltub firma oma järgmise toote – GoPro HERO5 kaamera – edust. Isegi kui see osutub õnnestunuks ja firma suudab käibe taastada, on tegu lühiajalise triumfiga. Inimesed tüdinevad ka sellest kaamerast ära, GoPro peab jälle uue ja veelgi paremate näitajate ja funktsioonidega kaamera turule tooma ning see nõiaring jätkub igavesti. Just sel põhjusel otsustasin augustis Apple’i aktsiaid müüa.

Halb Karma?

Aasta teises pooles peaks GoPro tooma turule oma esimese drooni nimega Karma. Endiselt pole teada detaile, näiteks hind või näitajad, mistõttu on raske prognoosida, kuidas neil õnnestub turuliidri DJI ja teistega konkureerida. Praegusel juhul paistab, et Karma edu või ebaedu on 50 : 50.

Sahinate järgi on GoProl plaan tulla välja oma pilveteenusega, mis lubab salvestatud videod laadida üles pilve ning seejärel oma telefonis läbi rakenduse neid lõigata ja jagada. Väidetavalt peaks tegu olema igakuise tellimusega. Võin eksida, aga mulle tundub, et enamik GoPro omanikke ei kasuta oma kaameraid iga kuu, mistõttu võib olla raske põhjendada enda jaoks vajadust maksta kuiselt teenuse eest, mida ei kasutata. Rääkimata sellest, et Apple, Google ja YouTube pakuvad üsnagi häid pilveteenuseid ja suudavad teha seda odavamalt kui GoPro.

Kardan, et GoPro jääb kinni nõiaringi, millesarnasest üritab end välja murda maailma võimsaim firma Apple. GoPro juhtkond mõistab vajadust laiendada tootevalikut ja teenuseid, kuid nende õnnestumise tõenäosus ei tundu mulle üleliia kõrge. GoPro kaamerad on ekstreemsportlastele ning paraku mulle tundub, et nende aktsia on mõeldud “ekstreeminvestoritele”. Mina ei ole üks neist.

Hetkel kuum