Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kuidas vältida reklaamimaksu?

    Büroomaja ehitus Mustamäe teel. Merko Ehituse logod on infotahvlilt ära võetud, sest firma logo eest küsib Tallinna linn reklaamimaksu.Foto: Raul Mee

    Ka esmapilgul neutraalsena näiva teabe avaldamine võib tuua kaasa reklaamimaksu kohustuse. Kuidas kindel olla, et poe või kohviku silti ei loeta reklaamiks?

    Sellest ajast alates, kui Tallinna linnavolikogu kehtestas 2009. aastal reklaamimaksu, on kohtutesse jõudnud hulgaliselt vaidlusi, milles on kerkinud küsimus, kas teatud viisil avaldatud teave on käsitletav reklaamina, mis kohustab tasuma maksu. Kuna ka pealtnäha neutraalne silt võib osutuda reklaamiks, tasub teada, millistel tingimustel saab küsida reklaamimaksu kaupleja, tema tegevuskoha ning pakutava kauba või teenuse kohta info avaldamisel.
    Sisereklaami eest peab samuti maksma
    Reklaamiseaduse järgi on reklaam teave, mis on avalikustatud üldtajutaval kujul, tasu eest või tasuta ning selle eesmärk on teenuse osutamise, kauba müügi suurendamise, ürituse edendamise või isiku käitumise avalikes huvides suunamine. Samamoodi on sisustatud reklaami mõiste ka Tallinna linnavolikogu määruses.
    Maksma ei pea üksnes reklaami eest, mida näidatakse avalikus kohas, näiteks linnatänaval, vaid ka sellise reklaami eest, mis on üleval eraomandis oleval kinnistul, ehitisel või selle siseruumides avalikkusele suunatult, näiteks hotelli fuajees. Maksu alla käib ka reklaam, mis on mobiilse konstruktsiooni, näiteks sõiduki, haagise või pukseeritava seadme vahendusel avalikkusele suunatud.

    Turunduse käsiraamat annab infot nii turunduse teooria kui ka praktika kohta, toob näiteid õnnestunud turunduskampaaniatest, kajastab reklaami käsitlemist õigusaktides jpm.

    Veebis saab käsiraamatu täiendusi lugeda igal kuul, paberil neli korda aastas.

    Käsiraamatu põhiteemad: turunduse juhtimine, turu-uuringud, turundusmeetmestik, müük kui turunduse osa, tulemuste mõõtmine, rahvusvaheline turundus, digitaalne turundus, kaasused ja näited.

    Advokaadibüroo Arvisto&Partnerid on üks Turunduse käsiraamatu kaasautoreid.

    Hinnates, kas kaupleja avaldatud informatsioon on käsitletav reklaamina, lähtutakse esmajoones sellest, kas reklaami sisus, kujus või esitlusviisis kajastub äratuntav ja piisavalt intensiivne üleskutse kauba ostmiseks. Ehk, kas avaldatud teabest on tuvastatav, mida konkreetselt ostma kutsutakse ning kas see on suunatud ka juhuslikele möödujatele, kes muidu kauba ostmisest huvitatud ei ole. 
    Oluline on sildi paigutus
    Üldjuhul ei loeta reklaamiks kaupleja tegevuskoha neutraalset tähistamist kaupleja ärinime, kauplemiskoha nime või kaubamärgiga. Samas on erandeid, näiteks juhul, kui teave esitatakse väljaspool tegevuskoha ehitist selle läheduses nii, et oma suuruse või silmatorkavuse poolest erineb see oluliselt liiklusmärgist – nagu teabe esitamine tegevuskohaga piirneval haljasalal valgustatud tulbal. Kohtud on leidnud, et sellisel juhul ei ole teabe avaldamise eesmärk üksnes asukohta tähistada, vaid meelitada ka kliente, kes muidu ei teaks sellest kohast midagi ega ole plaaninud seda külastada. 
    Samuti võib kaupleja ärinime, tegevuskoha nime või kaubamärgi avaldamine osutuda reklaamiks juhul, kui nende andmete esitamise asukoht on ilmselgelt valitud sooviga püüda ka selliste inimeste tähelepanu, kes muidu tegevuskoha külastamisest huvitatud ei oleks. Näiteks on kauplejal õigus tähistada maksuvabalt oma tegevuskoht selle sissepääsu juures. Kohtupraktikas on leitud, et sellise maksuvabastuse alla kuuluvad üksnes tähistused, mis asuvad sissepääsu vahetus läheduses, näiteks hoone välisukse kõrval, ja annavad teavet, kuidas kaupleja tegevuskohta on võimalik sisse pääseda. Kui info on sissepääsust eemal, siis üldjuhul maksuvabastust ei saa. Seega näiteks restorani juurde viiva tänava otsa või äärde asetatud suunaviiteid, mis teavitavad eemal asuvast toitlustuskohast, võidakse käsitleda reklaamina ja vastavalt maksustada.
    Hinnangute andmine tähendab maksu
    Sageli avaldavad kauplejad oma tegevuskoha akendel teavet selle kohta, mis liiki kohaga on tegemist (näiteks kauplus, kohvik) või milliseid kaupu või teenuseid antud kohast osta saab (näiteks toidukaubad, juuksur). Reklaamiseaduse ja Tallinna linnavolikogu määruse järgi võib ehitisel või tänavakaubanduse kioskil märkida maksuvabalt ära tegevuskoha liigi. Kohtupraktikast tuleneb, et tegevuskoha liik hõlmab üldnimetust (kauplus) ja ka täpsemat nimetust (toidukaubad) senikaua kuni see viitab kauba või teenuse üldisele iseloomule ega sisalda hinnanguid maksumuse ja kvaliteedi kohta, hinda ega kaubamärki. Seega, kui tegevuskoha aknal esitatakse ka muud teavet eesmärgiga meelitada enda juurde kliente, näiteks „linna parim kohv“ või „suurim valik mööblit“, siis võidakse selline tähistus lugeda reklaamiks.

    Käsiraamatu aastane litsents sisaldab:

    ligipääsu e-käsiraamatute veebi aadressil kasiraamat.ee;

    võimalust kasutada e-nõuandekeskust;

    kiirköitja põhimõttel koostatud paberväljaannet

    ja selle uuendusi kord kvartalis;

    igakuist e-uudiskirja Õigusuudised.

    Samamoodi on kohtupraktikas leitud, et teemakohased pildid aknal, näiteks köögiviljad toidukaupluse puhul, ei käi reklaamimaksu alla, kui need on üksnes illustreerivad ja annavad teavet kaupluse tegevusvaldkonnast. Seevastu konkreetse toote pildi eksponeerimine tegevuskoha aknal, näiteks kindalt kaubamärki kandva jalgratta pilt sporditarvete poe aknal, võib osutuda reklaamiks.
    Kokkuvõttes tuleks kauplejal enda, oma tegevuskoha ja kauba kohta teabe avalikustamisel alati hoolikalt hinnata, kas see on oma sisult, kujult või esitlusviisilt suunatud ka juhuslikes möödakäijates huvi tekitamisele ja seega kaupade müügi suurendamisele. Kui avaldataval teabel võib selline mõju olla, tuleks arvestada, et võib tekkida reklaamimaksu tasumise kohustus.
    Autor: Triin Antsov, advokaadibüroo Arvisto&Partnerid advokaat
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Facebooki emafirma ületas ootusi ja valmistas pettumust üheaegselt
Facebooki emafirma Meta teatas kolmapäeval oma esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute ootusi. Samas avalikustas ettevõte teise kvartali prognoosi, mis valmistas investoritele pettumust ning viis aktsia pärast börsi sulgemist üle 10% langema, vahendas Yahoo Finance.
Facebooki emafirma Meta teatas kolmapäeval oma esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute ootusi. Samas avalikustas ettevõte teise kvartali prognoosi, mis valmistas investoritele pettumust ning viis aktsia pärast börsi sulgemist üle 10% langema, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Taristufirma müüs osa ärist soomlastele
Taristuettevõte KMG OÜ müüs osa oma markeeringuüksuse Soome Hot Mix Group Oy-le kuuluvale Hot Est OÜ-le.
Taristuettevõte KMG OÜ müüs osa oma markeeringuüksuse Soome Hot Mix Group Oy-le kuuluvale Hot Est OÜ-le.
SEB kolme kuu kasum kahanes 31 miljoni euroni
SEB Pank teenis tänavu esimeses kvartalis kasumit 31,4 miljonit eurot, samas kui mullu samal ajal ulatus näitaja 50,9 miljonini.
SEB Pank teenis tänavu esimeses kvartalis kasumit 31,4 miljonit eurot, samas kui mullu samal ajal ulatus näitaja 50,9 miljonini.