Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kuidas vältida reklaamimaksu?

    Büroomaja ehitus Mustamäe teel. Merko Ehituse logod on infotahvlilt ära võetud, sest firma logo eest küsib Tallinna linn reklaamimaksu.Foto: Raul Mee

    Ka esmapilgul neutraalsena näiva teabe avaldamine võib tuua kaasa reklaamimaksu kohustuse. Kuidas kindel olla, et poe või kohviku silti ei loeta reklaamiks?

    Sellest ajast alates, kui Tallinna linnavolikogu kehtestas 2009. aastal reklaamimaksu, on kohtutesse jõudnud hulgaliselt vaidlusi, milles on kerkinud küsimus, kas teatud viisil avaldatud teave on käsitletav reklaamina, mis kohustab tasuma maksu. Kuna ka pealtnäha neutraalne silt võib osutuda reklaamiks, tasub teada, millistel tingimustel saab küsida reklaamimaksu kaupleja, tema tegevuskoha ning pakutava kauba või teenuse kohta info avaldamisel.
    Sisereklaami eest peab samuti maksma
    Reklaamiseaduse järgi on reklaam teave, mis on avalikustatud üldtajutaval kujul, tasu eest või tasuta ning selle eesmärk on teenuse osutamise, kauba müügi suurendamise, ürituse edendamise või isiku käitumise avalikes huvides suunamine. Samamoodi on sisustatud reklaami mõiste ka Tallinna linnavolikogu määruses.
    Maksma ei pea üksnes reklaami eest, mida näidatakse avalikus kohas, näiteks linnatänaval, vaid ka sellise reklaami eest, mis on üleval eraomandis oleval kinnistul, ehitisel või selle siseruumides avalikkusele suunatult, näiteks hotelli fuajees. Maksu alla käib ka reklaam, mis on mobiilse konstruktsiooni, näiteks sõiduki, haagise või pukseeritava seadme vahendusel avalikkusele suunatud.

    Turunduse käsiraamat annab infot nii turunduse teooria kui ka praktika kohta, toob näiteid õnnestunud turunduskampaaniatest, kajastab reklaami käsitlemist õigusaktides jpm.

    Veebis saab käsiraamatu täiendusi lugeda igal kuul, paberil neli korda aastas.

    Käsiraamatu põhiteemad: turunduse juhtimine, turu-uuringud, turundusmeetmestik, müük kui turunduse osa, tulemuste mõõtmine, rahvusvaheline turundus, digitaalne turundus, kaasused ja näited.

    Advokaadibüroo Arvisto&Partnerid on üks Turunduse käsiraamatu kaasautoreid.

    Hinnates, kas kaupleja avaldatud informatsioon on käsitletav reklaamina, lähtutakse esmajoones sellest, kas reklaami sisus, kujus või esitlusviisis kajastub äratuntav ja piisavalt intensiivne üleskutse kauba ostmiseks. Ehk, kas avaldatud teabest on tuvastatav, mida konkreetselt ostma kutsutakse ning kas see on suunatud ka juhuslikele möödujatele, kes muidu kauba ostmisest huvitatud ei ole. 
    Oluline on sildi paigutus
    Üldjuhul ei loeta reklaamiks kaupleja tegevuskoha neutraalset tähistamist kaupleja ärinime, kauplemiskoha nime või kaubamärgiga. Samas on erandeid, näiteks juhul, kui teave esitatakse väljaspool tegevuskoha ehitist selle läheduses nii, et oma suuruse või silmatorkavuse poolest erineb see oluliselt liiklusmärgist – nagu teabe esitamine tegevuskohaga piirneval haljasalal valgustatud tulbal. Kohtud on leidnud, et sellisel juhul ei ole teabe avaldamise eesmärk üksnes asukohta tähistada, vaid meelitada ka kliente, kes muidu ei teaks sellest kohast midagi ega ole plaaninud seda külastada. 
    Samuti võib kaupleja ärinime, tegevuskoha nime või kaubamärgi avaldamine osutuda reklaamiks juhul, kui nende andmete esitamise asukoht on ilmselgelt valitud sooviga püüda ka selliste inimeste tähelepanu, kes muidu tegevuskoha külastamisest huvitatud ei oleks. Näiteks on kauplejal õigus tähistada maksuvabalt oma tegevuskoht selle sissepääsu juures. Kohtupraktikas on leitud, et sellise maksuvabastuse alla kuuluvad üksnes tähistused, mis asuvad sissepääsu vahetus läheduses, näiteks hoone välisukse kõrval, ja annavad teavet, kuidas kaupleja tegevuskohta on võimalik sisse pääseda. Kui info on sissepääsust eemal, siis üldjuhul maksuvabastust ei saa. Seega näiteks restorani juurde viiva tänava otsa või äärde asetatud suunaviiteid, mis teavitavad eemal asuvast toitlustuskohast, võidakse käsitleda reklaamina ja vastavalt maksustada.
    Hinnangute andmine tähendab maksu
    Sageli avaldavad kauplejad oma tegevuskoha akendel teavet selle kohta, mis liiki kohaga on tegemist (näiteks kauplus, kohvik) või milliseid kaupu või teenuseid antud kohast osta saab (näiteks toidukaubad, juuksur). Reklaamiseaduse ja Tallinna linnavolikogu määruse järgi võib ehitisel või tänavakaubanduse kioskil märkida maksuvabalt ära tegevuskoha liigi. Kohtupraktikast tuleneb, et tegevuskoha liik hõlmab üldnimetust (kauplus) ja ka täpsemat nimetust (toidukaubad) senikaua kuni see viitab kauba või teenuse üldisele iseloomule ega sisalda hinnanguid maksumuse ja kvaliteedi kohta, hinda ega kaubamärki. Seega, kui tegevuskoha aknal esitatakse ka muud teavet eesmärgiga meelitada enda juurde kliente, näiteks „linna parim kohv“ või „suurim valik mööblit“, siis võidakse selline tähistus lugeda reklaamiks.

    Käsiraamatu aastane litsents sisaldab:

    ligipääsu e-käsiraamatute veebi aadressil kasiraamat.ee;

    võimalust kasutada e-nõuandekeskust;

    kiirköitja põhimõttel koostatud paberväljaannet

    ja selle uuendusi kord kvartalis;

    igakuist e-uudiskirja Õigusuudised.

    Samamoodi on kohtupraktikas leitud, et teemakohased pildid aknal, näiteks köögiviljad toidukaupluse puhul, ei käi reklaamimaksu alla, kui need on üksnes illustreerivad ja annavad teavet kaupluse tegevusvaldkonnast. Seevastu konkreetse toote pildi eksponeerimine tegevuskoha aknal, näiteks kindalt kaubamärki kandva jalgratta pilt sporditarvete poe aknal, võib osutuda reklaamiks.
    Kokkuvõttes tuleks kauplejal enda, oma tegevuskoha ja kauba kohta teabe avalikustamisel alati hoolikalt hinnata, kas see on oma sisult, kujult või esitlusviisilt suunatud ka juhuslikes möödakäijates huvi tekitamisele ja seega kaupade müügi suurendamisele. Kui avaldataval teabel võib selline mõju olla, tuleks arvestada, et võib tekkida reklaamimaksu tasumise kohustus.
    Autor: Triin Antsov, advokaadibüroo Arvisto&Partnerid advokaat
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Olulisemad lood

Ehitajad ootavad tööd, riik … loodetavasti mitte Godot'd
Ajal, mil kinnisvaraarendajad tõmbavad uutele projektidele pidurit, läheb tarvis riigi ja omavalitsuste julgust ehitussektorile tööd pakkuda. Ilmselt on kõrged hinnad tulnud selleks, et jääda, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Ajal, mil kinnisvaraarendajad tõmbavad uutele projektidele pidurit, läheb tarvis riigi ja omavalitsuste julgust ehitussektorile tööd pakkuda. Ilmselt on kõrged hinnad tulnud selleks, et jääda, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Peep Peterson: Arto Aasal on ühes asjas õigus
Julgeoleku kõrval on inimesed mures majandusliku hakkamasaamise pärast ja murel on paha komme ennast majanduses taastoota. Miinimumpalga kiirem tõus on Eesti eduloo jätkusuutlikkuse küsimus, leiab tervise- ja tööminister Peep Peterson (SDE) vastuartiklis tööndjate juhile.
Julgeoleku kõrval on inimesed mures majandusliku hakkamasaamise pärast ja murel on paha komme ennast majanduses taastoota. Miinimumpalga kiirem tõus on Eesti eduloo jätkusuutlikkuse küsimus, leiab tervise- ja tööminister Peep Peterson (SDE) vastuartiklis tööndjate juhile.
OPEC+ kärpeplaan peatas korraks nafta hinna languse
Täna hommikul langusse läinud toornafta hind kogus end kui OPEC+ liikmete seast tulid signaalid poolehoiust järjekordsele tootmismahu kärpimisele.
Täna hommikul langusse läinud toornafta hind kogus end kui OPEC+ liikmete seast tulid signaalid poolehoiust järjekordsele tootmismahu kärpimisele.
Reaalajas börsiinfo
Suures kahjumis Operaili kaubaveod on tänavu vähenenud poole võrra
Riigile kuuluva raudteevedude ettevõtte Operail kaubamahud on Vene sõja tõttu kokku kuivanud ning kasumi asemel vaatab esimese 9 kuu tulemustest vastu 3,5 miljoni euro suurune kahjum.
Riigile kuuluva raudteevedude ettevõtte Operail kaubamahud on Vene sõja tõttu kokku kuivanud ning kasumi asemel vaatab esimese 9 kuu tulemustest vastu 3,5 miljoni euro suurune kahjum.
Telia saab Eestis uue juhi
Detsembrist saab Telia Eesti juhiks Holger Haljand. Praegune juht Robert Pajos lahkub ettevõttest, teatas Telia.
Detsembrist saab Telia Eesti juhiks Holger Haljand. Praegune juht Robert Pajos lahkub ettevõttest, teatas Telia.
No pressure, Harmet! Ukraina lasteaia ehitamise aeg hakkas jooksma
Tänasest hakkab jooksma 170 päeva, mille jooksul peab Harmet ehitama moodullasteaia Ukrainasse Ovrutši linna.
Tänasest hakkab jooksma 170 päeva, mille jooksul peab Harmet ehitama moodullasteaia Ukrainasse Ovrutši linna.
Puiduhõnguline kinnisvaraoaas Telliskivis
Kui RE Kinnisvara endale uusi ruume otsima asus, leiti sobivad Telliskivi Kvartalist. Ees ootas lihtne tühi karp ja neli seina, kuid visioon sellest, milline tulevane büroo välja nägema hakkab, oli peas selgelt paigas, kirjutab novembrikuu Sisustaja.
Kui RE Kinnisvara endale uusi ruume otsima asus, leiti sobivad Telliskivi Kvartalist. Ees ootas lihtne tühi karp ja neli seina, kuid visioon sellest, milline tulevane büroo välja nägema hakkab, oli peas selgelt paigas, kirjutab novembrikuu Sisustaja.

Olulisemad lood

Raadiohitid: lahti rullub krüptoplatvormi ja kinnisvaraarenduse olukord
Sel nädalal paelusid Äripäeva raadio kuulajaid enim eestimaise investeerimis- ja kauplemisplatvormi Change ja krüptomaailma ning kinnisvaraarenduste hetkeolukord ja tulevik.
Sel nädalal paelusid Äripäeva raadio kuulajaid enim eestimaise investeerimis- ja kauplemisplatvormi Change ja krüptomaailma ning kinnisvaraarenduste hetkeolukord ja tulevik.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.