Artikkel
  • Rail Baltica uus valmimistähtaeg on 2030

    Rail Baltica ehitus kogub hoogsalt tuure, rahastus on olemas ning reisirongiliiklus uuel raudteel peaks algama aastal 2030. Milised ehitusprojektid ja millal täpsemalt töösse lähevad ning millised hanked on juba käimas või peatselt välja kuulutatakse, annab ülevaate TRINITI partner ja Rail Baltica ärivõrgustiku juhatuse liige Tõnis Tamme.

    Rail Baltica uue 1435 mm raudtee rajamisel Tallinnast Leedu-Poola piirini ehitatakse 870 km pikkuselt uus kahe rööpapaariga elektrifitseeritud raudteetaristu, millel rahvusvahelised reisirongid hakkavad sõitma kiirusega kuni 249 km/h ning kaubarongid kiirusega kuni 120 km/h. Tänaseks on ehitustööd Rail Baltica (RB) objektidel alanud kõigis kolmes Balti riigis.
    Eestis käib paralleelselt nii RB projekteerimine, ehitus kui maade võõrandamine
    Rail Baltica ärivõrgustikku kuuluvatele ettevõtjate ees esinedes kinnitas Rail Baltic Estonia OÜ juhatuse esimees Tõnu Grünberg, et RB Eesti osa olulisemad projektid (põhitrass, reisiterminalid) on projekteerimislepingutega kaetud. Sel aastal kirjutati alla ka esimesed ehituslepingud ning alustati seitsme silla ja viadukti ehitusega. Paralleelselt on käimas RB ehitamiseks vajalike maade omandamine, mida Eestis viib läbi Maa-amet.
    Juba järgmisel aastal tehakse algust nii Ülemiste kui Pärnu reisiterminalide ehitustöödega ning valmib Ülemiste veeremidepoo eelprojekt. 2022. aastal alustatakse 19 silla ja viadukti ehitamist ning RB põhitrassi ehitustöödega Eestis. Järgmisel aastal algab ka Vanasadama trammiliini rajamine, mis ühendab lennujaamaja ja RB lõppjaama Tallinnas Ülemistel läbi kesklinna reisisadamaga.
    Riias ehitatakse uut keskvaksalit ja Leedus valitakse pikima silla ehitajat
    Suuremahulised RB reisiterminalide ehitustööd on alanud nii Riia rahvusvahelises lennujaamas kui ka Riia kesklinnas, kuhu rajatakse täiesti uus transpordisõlm, mis pakub tulevikus mugavaid ümberistumise võimalusi eri rööpmelaiusega raudteede ning ühistranspordi vahel. Äsja kuulutas RB Läti rakendusüksus välja hanke Rail Baltica põhitrassi rajamiseks Lätis ligi 200 km pikkusel lõigul.
    Leedus on Läti-suunalisel lõigul RB rajamiseks vajalikud maad tänaseks omandatud ning samuti käimas projekteerimis- ja ehitushanked. Üle Nerise jõe viiva RB trassi pikima silla ehitushanke pakkumised on laekunud ning lepinguni loodetakse jõuda lähikuudel. Kaunasest Poola piirini ja Vilniuse suunal jäävate RB lõikudel on käimas eriplaneeringute ettevalmistamine ja projekteerimishanked, millega paralleelselt valmistatakse ette hooldusdepoode, Paneveźyse liiklussõlme ning kohalike raudteepeatuste rajamist.
    Rahastamine laabub ja hanked edenevad
    Palju kõneainet pakkunud küsimus Rail Baltica finantseerimise kohta on projekti edenedes seni järk-järgult lahenenud. Kuigi RB projekt on tänaseks kestnud läbi mitme EL eelarveperioodi on uue raudtee rajamine läbi Baltikumi püsinud Euroopa Liidu kuue kõige olulisema taristuprojekti hulgas. Tänaseks on RB projektile Euroopa Ühendamise rahastust (CEF) eraldatud kokku 1,2 miljardit eurot. Jätkuvalt on projektile ette nähtud väga kõrge EL-poolne kaasrahastuse osakaal – kuni 85% abikõlblikest kuludest.
    RB projekti elluviimiseks 2015. aastal kolme Balti riigi poolt loodud ühisettevõtte RB Rail AS andmetel on RB hangetel seni lepinguid sõlmitud 217 erineva Balti äriühinguga (registreeritud Eestis, Lätis või Leedus) ning ca 50 ettevõttega teistest EL või kolmandatest riikidest.
    Vastavalt Balti riikide vahelisele kokkuleppele viiakse osade materjalide ja teenuste hanked läbi n.ö tsentraliseeritult ühisettevõtte RB Rail AS poolt. Nii on alustatud konsolideeritud hangetega rööbaste, liiprite, pöörandute, killustiku, jms suuremahuliseks soetamiseks. Tulemas on hanked betoonelementidele, müratõketele ja taradele. Ettevalmistavas faasis on hanked tulevase raudtee elektrifitseerimis- ja liiklusjuhtimissüsteemide projekteerimiseks ning ehitamiseks.
    Üks raudtee, kolm haldusfirmat?
    Pikki ja keerulisi vaidlusi Balti riikide vahel on põhjustanud küsimus, kuidas hakatakse majandama tulevase raudtee infrastruktuuri, s.h jagama läbilaskevõimet, kehtestama ja koguma raudtee kasutustasu, jne. Arvestades vajadust suhteliselt lühikest raudteelõiku efektiivselt majandada ning tagada selle kasutajatele võimalikult mugav ligipääs on Eesti ja Läti seni toetanud lähenemist, et seda peaks tulevikus tegema üks (ühis?)ettevõtte. Viidates siseriiklikele seadustele ja rahvusliku julgeoleku kaalutlustele on aga Leedu olnud järjekindlalt seisukohal, et RB taristut peaks iga riik oma territooriumil ise majandama.
    Et ummikseisust välja tulla on hiljuti lahendusena kokku lepitud põhjaliku raamlepingu sõlmimises, mis tulevikus sätestab nii raudtee kasutustasude arvutamise metoodika, läbilaskevõime jagamise mehhanismi, raudtee hooldusstandardid, raudteed kasutavate raudteeveoettevõtetele teenuste osutamise kui ka muud uue raudtee igapäevaseks toimimiseks vajalikud reeglid. Vastav ekspertgrupp peabki 2025. aastaks ette valmistama täpse mudeli, mille järgi saaks kolm ettevõtet ühte raudteed võimalikult tõhusalt majandada.
    Rail Baltica valmib aastaks 2030
    Ehkki COVID-pandeemia on ka RB jaoks toonud kaasa probleeme ja viivitusi võib täna tõdeda, et sajandi suurprojektiks nimetatud Rail Baltica on jõudsalt edasi liikunud. Algselt projektile püstitatud aastaks 2026 valmimistähtaeg osutus liialt ambitsioonikaks. Viimati väljaöeldud uus tärmin – 2030. aasta, mil regulaarne rongiliiklus uuel raudteel algama peaks, kõlab projekti edenemist silmas pidades juba päris veenvalt.
    Võtke meiega kindlasti ühendust kui Teil tekib RB-ga seonduvalt õiguslikke küsimusi (hangetel osalemine, maade sundvõõrandamine, jne) või kui soovite liitude Rail Baltica ärivõrgustikuga – Rail Baltica Business Network Estonia!
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.