Mariliis Pinn • 26. mai 2015 • 6 min
Jaga lugu:

Tõnu Runnel – huvid vahetuvad, veeb jääb

Suure lugemishuvi tõttu on Runnelil teadmisi kõigest midagi. “See on generalisti raske ja rõõmus elu. Mitte milleski pole ma kõige parem, aga igas valdkonnas on põnev,” ütleb ta.
Suure lugemishuvi tõttu on Runnelil teadmisi kõigest midagi. “See on generalisti raske ja rõõmus elu. Mitte milleski pole ma kõige parem, aga igas valdkonnas on põnev,” ütleb ta.  Foto: Meeli Küttim

Kahe luuletaja poeg Tõnu Runnel on tuntud omaloodud ilusa veebihaldus­lahendusega Edicy, millest tänaseks on välja kasvanud Voog. Veeb on üks väheseid asju, millega ta on püsivamalt tegelenud, tema huvid laiuvad tehisintellektist köögikunstini.

Disain on üks teema, mis Tõnu Runneli silmad särama paneb. Kui tavaline inimene liigitab disaini pigem kunsti alla, siis Runneli sõnul on see mõtlemisprotsess, mis aitab asjade funktsiooni arusaadavaks teha. “Hea disain on vorm kindlale funktsioonile, ilu on disaini teenistuses, ilu on komponent, et inimesed huvitama panna,” suhtub ta disaini äärmiselt praktiliselt. Seejuures pole oluline just visuaal, vaid kommunikatsioon ehk et sõnum jõuaks võimalikult selgelt kohale.

Tõnu Runnel

Sündinud 26.09.1981 Tartus

Haridus: Tartu Ülikooli õigusteaduskond (BA), Miina Härma gümnaasium

Töö: disainer ja ettevõtja, kodulehtede valmistamise tööriista Voog (endine Edicy) ja veebiagentuuri Fraktal juht

Pere: poeg Tõnis (6) ja kass nimega Tont

Saatus selge juba noores eas

“Siis plahvatas,” kirjeldab Runnel kogemust, milleni viis 9. klassis toimunud arvutitund. Nimelt olid tookord teemad Word ja Excel, millega noor Runnel oli juba tutvunud ning õpetaja palus siis uurida, kuidas kodulehti tehakse. “See oli, nagu lapsele selgitataks liikuvat pilti. Ta ei tuleks selle peale, et film koosneb paljudest paigal seisvatest tavalistest piltidest. Samuti ei tulnud ma selle peale, et kodulehe disain on tegelikult tekstiread, millega kirjeldatakse arvutile, kuidas lõpptulemus välja peab nägema,” meenutab ta. Pool aastat hiljem tegi ta juba sugulastele kodulehti.

Keskkoolis sattus ta disainima Õhtulehe veebi. “Vot sellise töö saime endale. See oli aeg, kui internet polnud veel oluline, veebidisainereid polnud ja midagi tegelikult polnud,” räägib Runnel. Nii poolkogemata sündis ka disainifirma Krabi 1998. aastal. “Olime üks kolmest-neljast tippveebiagentuurist. Samas firma oli tilluke ja tegevus pigem juhuslik, inimesed vahetusid ja vahendid olid tol ajal piiratud,” ütleb ta, lisades, et disaini kui olulist kommunikatsioonivahendit hakkas ta endale lahti mõtestama alles hiljem.

Let me Google that for you

Tõnu Runnel, veebiekspert

Kui oskad küsimusi küsida, siis on info leidmine lihtne. On leht nimega “Let me Google that for you”, mis trükib Google'i otsingusse küsimuse, millele vastust otsitakse. Pole küsimusi, mida poleks küsitud. Nii leiab bussiajad, kinokava jne.

Paljud veebilehed on segased ja nendel navigeerimine keeruline. Näiteks paljud ei leia rahvusringhäälingu kodulehelt soovitud sisu. Siin aitab taas Google. Lapsele unejuttu otsides panen otsingusse näiteks “unejutt err paddington”.

Ja siis juura

“Ma generalistina ei osanud valida, mida edasi õppida,” tunnistab Runnel ausalt, et tal on küll tohutu silmaring ja ta võib huvi tunda molekulide põrkumisest värsimõõdu analüüsini, kuid mingisse teemasse jäägitult ja pikaajaliselt sügavuti minek pole temale. “Kaalusin majanduse õppimist, kuid ettevõtja saab olla ka majandust õppimata,” ütleb ta, tunnistades, et juurani jõudis ka kalkuleerides, kuidas häid riigieksami tulemusi kõige parema vahetuskursiga ära anda. Juura andis Runneli sõnul väga kihilise vaate ühiskonna toimimisse ja 10 kraadi küünilisust. “Hea on, et ei jäänud sellese kinni. Napilt jõudsin selle igavuse ära lõpetada,” ei näe ta ennast senini advokaadina.

Plahvatus, mis muutis veebi

2007. aastal hakkas ettevõtja Runnel juba eesmärgipärasemalt tegusema ja lõi koos sõprade ja mõttekaaslastega digidisainiagentuuri Fraktal. “2010 tuli plahvatus, mis muutis veebi,” meenutas ta. Äkki sai kõike teha: tüpograafia, peengraafika, fotod, filmid. Tehnilised võimalused olid arenenud selliseks, et sai luua parimat kommunikatsiooni kandvat graafikat. “Kasvasime kõik sellega kaasa. Newtoni mehaanikast oli saanud tuumafüüsika,” võrdleb ta veebi keerukuse kasvu ja rõhutab, et samas kasvas ka selle olulisus.

Koos digi arenguga on kasvanud ka disainerid, programmeerijad. “See kasv jätkub,” lisab Runnel ja selgitab, kuidas eri kanalite piirid hägustuvad, sama sisu leiab raadiost, televiisorist, trükist, veebist ja samas raadio võib olla veebis ja ajaleht nutitelefonis. “See on vormi küsimus, mismoodi sa end huvitava info kätte saad, meedium on sekundaarne,” lisab ta.

Totaalne generalist

Tõnu Runnel on ennast ümbritsenud inimestega, kes suudavad konkreetses teemas sügavuti minna. “Ma kirjutan, räägin, disainin, juhin ette­võtteid, osalen kodulinnas Supilinna seltsi tegemistes, veerand kohaga elan Tallinnas, loen,” räägib ta, “see on generalisti raske ja rõõmus elu. Mitte milleski pole ma kõige parem, aga igas valdkonnas on põnev.” Ainult telekat vaatamast leiab teda harva. Sellist seadet tal kodus polegi.

Veel meeldib talle matkata. Mullu käidi Altais, matkatud on ka India mäestikes ja Põhja-Norras. Lisaks sellele meeldib talle süüa teha ja fotograafia. “Ma pole hea foto­graaf, kuid teen piisavalt häid pilte,” on ta ka siin enesekriitiline.

Runneli lugemishuvid ulatuvad väga erinevatesse suundadesse. Tehisintellekt, kosmoloogia ja islami reformatsioon on vaid mõned märksõnad hiljuti loetud teostest. “Olen ühiskondlikes küsimustes pigem optimistlik. Inimene on hästi hakkamasaav liik, kuni ei tule mingit suurt välist vapustust. Optimismiga läheb keerulisemaks alates tehisintellekti väljatöötamisest, mis võib veel sellel sajandil reaalsuseks saada. Sealt punktist edasi on üldse raske midagi ette ennustada,” teoretiseerib Runnel.

Runnelil on 6aastane poeg Tõnis. “Ei tasu isekas olla ja vaid ise lugeda,” ütleb ta, et tihti loeb ta ette ka oma pojale. Ning neile meeldib koos kuulata ka unejutte Eesti Rahvusringhäälingu arhiivist.

Ta räägib palju ja nii, et inimesed kuulavad

Tajo Oja, Fraktali kaasomanik

Olen Tõnuga koos üle kümne aasta töötanud. Ta kutsus mind juba Krabisse ja kui ta Fraktali tegi, siis olin mina üks esimesi, kelle ta tööle võttis. Alguses oli ruumi vähe ja mulle lauda ei jätkunud. Tõnu laud oli kõige suurem ja ta lubas mul oma arvuti sinna lauanurgale püsti panna.

Ta on parandamatu optimist ja on alati pannud mind vaatama helgemat poolt. Me oleme Fraktalit koos teinud, seda koos ka läbi majanduskriisi ja ta on alati näinud igas asjas midagi head.

Tõnu alati seletab midagi, mis hetkel talle südamelähedane on. Kas mõni enda toode, päevapoliitika. Ta räägib hästi ja nii, et inimesed kuulavad.

Kui ta millessegi usub, siis teda on raske päeva või isegi nädalaga ümber veenda, ta ei võta teiste öeldut kohe uue tõena vastu. Samas ei suru ta enda arvamust ka peale.

Maailm vallutatud

Veebilehtede ehitamine on jätkuvalt teema, mille peale Runnelil silmad särama lähevad. Moodsad veebilehitsejad on väga võimekad ja teha saab igasuguseid asju.

Seetõttu on tema tiim võtnud ette ja Edicy keskkonnast arendanud uue Voo nimelise teenuse. “Edicyga püüdsime kõigile meeldida ja luua hästi palju võimalusi,” tunnistab ka Runnel, et see muutis veebi ehitamise paljudele pisut keeruliseks. “Voog apelleerib esmalt loovinimestele, kes tõmbavad enda järel igas valdkonnas kaasa ka teised,” selgitab ta kahe kontseptsiooni vahet. Ühtlasi on seda lihtsam kasutada, see on selgem ja paremini läbi mõeldud.

Esmapilgul võib Voog tunduda piiratud võimalustega, kuid tavakasutajat liigsed valikud hoopis segavad. Taustal on Voog üks võimekamaid veebiehitajaid, millele arendajad ja disainerid omanäolisi saite ehitavad. Ka näiteks Starmani ja RMK saidid asuvad just sellel platvormil.

Voo trump on hästi toimiv mitmekeelsuse tugi. “Enamik konkurente on USA päritolu. Nad ei pööra seal keeltele suurt tähelepanu. Mitmekeelsus on Euroopa teema ja selles küsimuses oleme oma väiksusele vaatamata maailmas ühed silmapaistvamad,” räägib Runnel, kelle eesmärk on teha ühte toodet konkreetses turusegmendis väga hästi.

Konkurentidesse suhtub ta kriitiliselt. “Joomla kasutamine on kriminaalne, vastutustundetu, seda ei tohi kellelegi soovitada. Wordpress sobib neile, kellel on oma arendusmeeskond, et sinna liideseid ja muud vajalikku lisada,” analüüsib Runnel. Voos on tema sõnul kõik vajalik olemas.

“Voog on tehtud lihtsatele kasutajatele, tehniline pool on peidus ja sa toimetadki, nagu päris lehte muudaks. Kogu aeg on vaade sama nii lehte vaadates kui ka seda muutes,” lisab Runnel, et eesmärk oli teha inimsõbralik lahendus. Eesmärgi täitmisest annab tunnistust see, et Voog on nüüdseks kasutusel juba 80 riigis.

Runnel oma ettevõtetesse riskikapitali ei otsi. Ta ei taha, et kiiresti kasvades kaoks ettevõtte väärtused, töötava seltskonna hea klapp ja loomingulisus. “Tuleb teha valikuid,” on ta veendunud, et alati pole suurem ägedaim. Ka on ta näinud, kuidas edukad tarkvaraarendajad on suureks paisudes oma algse olemuse kaotanud. “Ma olen väikeste ettevõtete usku inimene. Nii säilib vastutus selle eest, mida maailmale annad,” tõdeb Runnel.

Lugu ilmus 26. mail ajakirjas Sisustaja.

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt