Ma arvan, et miks ka mit-te. Kuid on selge, et erafirmad ei hakka parkimist korraldama entusiasmist, vaid sellepärast, et kasumit teenida. Linn peaks kirjutama erafirmale täpselt ette, mismoodi parkimist peaks korraldama ja lepib kokku ka raha tingimused.
Kuidas Tallinna linna parkimist on võimalik paremaks muuta? Parkimise korraldamine on valus probleem. Iseküsimus on muidugi, kas seda saab teha viisakamalt, vähema lärmiga jne. Kuid kui ma täpselt teaksin, kuidas parkimist paremini korraldada, hakkaksin ma linnapeaks.
Parkimismaja on pikaajaline investeering ja toetav investeering. Parkimishoone iseenesest lähema viie aasta jooksul mingi hiilgav sissetulekuallikas ei ole. Kuid teisest küljest, ilma parkimishooneta ei saa äripindu välja üürida. Suurtest büroo ja kaubandushoonetest pole kasu, kui pole autot kuhugi panna. Parkimismajade ehitamine peab tulema erainitsiatiivist ja kindla suunitlusega. Lihtsalt ühe parkimismaja ehitamine keset linna on suur risk, ja et inimesed hakkavad seda kasutama, on ebatõenäoline.
Kui me räägime erasta-misest, siis mida me Valikas erastame. Kas need kolm-neli autot, paar arvutit või hakkame muutma linna kui haldusstruktuuri funktsiooni, andma tema funktsioone üle eraettevõtlusele. Tänasel hetkel tegeleb Valika ühe osaga linna liikluspoliitikast, s.o parkimise korraldamisega. Praktiliselt ta mingit kasumit ei tooda, kõik raha läheb linnale. Kui anname selle nüüd erastruktuuride kätte, siis vaevalt oskab keegi Tallinna linnas täpselt öelda, kui suure summa peale peaksime lepingu koostama. Lisaks tegeleb Valika parkimise kontrolliga ehk teisisõnu tähendab see ka inimeste karistamist, kes on rikkunud mingeid eeskirju. Mina aga ei kujuta ette, kuidas saaks erafirma inimesi karistama hakata.
Ja mis juhtuks näiteks siis, kui sellel tänaval, mille kohta on eraettevõttega tehtud leping, tuleks tehnilistel põhjustel parkimine keelata. See tähendab ju eraettevõttele kahjumi tekitamist ja sellega ei nõustu ükski eraettevõte. Liiklus vajab sageli operatiivseid ümberkorraldusi ja neid on eraettevõttega tehtavasse lepingusse väga raske kirja panna.
Muidugi võiks erafirma tegeleda näiteks piletite müügiga, see võiks tegelikkuses kõne alla tulla.
Kuid lõppude lõpuks on ju vaja neist lehmakettidest Tallinnas lahti saada. Lahendus oleks võib-olla selles, et linnaeelarvesse raha panemise asemel peaksime laskma Valikal see raha investeerida. Esialgu võib automaatikasse tehtud investeering tunduda suur, aga paari aasta pärast oleks ta tagasi teenitud. Muidugi tekib sotsiaalne küsimus, mis saab neist inimestest, kes praegu nende kettide otsas ripuvad. Ja teine lahendus oleks see, et munitsipaliteet osaleks aktiivselt parkimismajade ehitamisel.