Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kas erastada ühistransport Tallinnas?

    Raske on ette kujutada Tallinna ühistranspordi ettevõtete erastamist, eriti aga trammi- ja trolliparkide andmist erakätesse. Kas see on mõeldud nii, et liinid ja trammid-trollid on ühtedes erakätes, aga kontaktvõrk, kaabelliinid ja roobastee teiste eraomanike oma, kolmandad omanikud tegelevad veeremi ja rajatiste remondiga? Või jäetakse kontakt- ja kaabelvõrk ning roobastee linnale?
    Sellist võimalust, et kogu ühistransport erastatakse ühtedesse kätesse, meie praeguse taseme juures Eesti kapitali poolt ilmselt oodata pole. Välismaise kapitali puhul aga on vaja siinkohal erilist ettevaatust. Eesti Tubaka ja Leiburi näited on vägagi ilmekad ja hoiatavad -- tootmistegevus kas lõpeb või hüppavad hinnad kõrgele. Ühistranspordi puhul tuleb kõne alla ka linnavalitsuse seadmine valiku ette -- kas loobumine veoteenustest või dotatsiooni järsk suurendamine.
    Eraomanik, kes on saanud oma valdusesse ühistranspordi tervikuna või ka osaliselt, tahab oma töö tulemusena saada kulud tasa ning peale selle veel kasumitki. Selleks on vaja kulutusi vähendada ja tulusid kasvatada.
    Ei eita, et eeskätt remondi ja korrashoiu arvel on võimalik kulusid vähendada. Kuid kui kauaks? Remondi- ja korrashoiukulutustega on juba pikka aega munitsipaalettevõtetes koonerdatud. Nüüd on taseme hoidmiseks juba tunduvalt suuremaid summasid vaja.
    Sama kehtib ka veeremi väljavahetamise kohta. Korraga on vaja välja vahetada kuni 40% trammidest ja trollidest.
    Kui kulud on minimeeritud, siis hakkab eraomanik tulusid suurendama. Praegu on piletitulu ja dotatsiooni vahekord 4:6. Et saada erastamisõigust linnavõimudelt, lubab eraomanik viia proportsioonid tasakaalu -- 5:5. Ülalmainitud ajutise ja lühiajalise kokkuhoiuga on ju võimalik vähendada kulusid 1/3 võrra, sest tulud ju ei tõuse -- ei suurene sõitjate arv ja ei tõsteta pileti hinda. Aja möödudes muutub aga võimatuks säilitada sellist kulude taset.
    30--70% ühistranspordi kuludest kaetakse Euroopa riikides munitsipaal- ja/või föderaaleelarvetest. Väga kohane on Inglismaa näide, kus 1980. aastatel viidi ühistransport eraomandusse. Tagajärjed olid katastroofilised -- eraettevõtjad laostusid ja kuna puudus riiklik reguleerimine, jõuti ühistranspordi kokkuvarisemiseni. Nüüd pannakse mängu juba mitmeid kordi suuremaid summasid, et erastamiseelset olukorda taastada.
    Ei tahaks jätta muljet endast kui eraomanduse vastasest, kuid arvan, et loogiline mõtlemine, võimalike tagajärgede ettenägemine ja muidugi matemaatiline majandusanalüüs näitavad, et igale poole ja igal juhul see ei sobi. Arvan, et nn «põhiliinide» jätmine munitsipaalhaldusesse tagab linlastele kõigi vajalike sõitude tegemise.
    Tööd peaksid tegema praegused ettevõtted, kellele on omane stabiilsus, võime asendada liiklusest väljalangenud veerem uuega, kelle eesmärgiks pole saada kasumit, vaid kindlustada linlaste sõidusoovid.
    Linnavolikogu ja linnavalitsuse pideva tähelepanu all peab olema pileti hinna kujundamine. Üldse pole arvestatud võimalust, et pileti hinda saab ka alandada.
    Miks ei võiks linnaisad, võttes arvesse üldist elustandardit, teades mitmesuguste maksete (elektri-, vee-, telefonimaks) kasvu, aga ka seda, et linnaeelarvesse laekub täiendavalt tulu (üksikisiku tulumaks, sõidukimaks, parkimistasu jms), vastukaaluks vähendada sõidupileti hinda, kasvõi üksikute sõitjategruppide osas.
    See on ebaharilik ettepanek, kuid linn võiks lisaraha kulutada ka sellistele asjadele.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Fordi elektriautode tootmisest tulenev kahjum ületab miljardit
Fordi elektriautode üksus teatas, et esimese kvartali kahjumid kasvasid 1,3 miljardi dollarini, ehk iga kvartalis müüdud 10 000 sõiduki kohta 132 000 dollari võrra, mis andsid panuse ettevõtte üldkasumi vähenemisele.
Fordi elektriautode üksus teatas, et esimese kvartali kahjumid kasvasid 1,3 miljardi dollarini, ehk iga kvartalis müüdud 10 000 sõiduki kohta 132 000 dollari võrra, mis andsid panuse ettevõtte üldkasumi vähenemisele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.