Tiit Elenurm • 5 september 1999

Rahvusvahelise juhtimisteabe rakendamine

Eesti ettevõtjatele ja firmajuhtidele pakutakse arvukalt uusi juhtimiskontseptsioone ja välismaiste «juhtimisgurude» õpetusi, mis pakkuja väitel lahendavad ka Eesti firmade aktuaalsed juhtimisprobleemid. Tihti käiakse uued «imerohud» välja löövalt ja enesekindlalt -- eriti kui nad on algselt toodetud USA turule.

11 aastat koostööd erinevate maade juhtimiskonsultantidega on minus süvendanud veendumust, et kasulik on olla avatud erinevatele juhtimisideedele ning ei ole mõistlik kergekäeliselt vaimustuda mujal väljatöötatud «imerohtudest». Soovitan uute juhtimiskontseptsioonide ja -ideede hulgast välja valida need, mis vastavad Eesti firmade arengufaasile, oleviku ja lähituleviku probleemidele. Abiks mõned küsimused, mis aitavad juhtimisideid hinnata.

- Kui tuntud on uus juhtimiskontseptsioon ja seda propageeriv «juhtimisguru» tegelikult maades, kus teil või tuttavatel ettevõtjatel on tihedad ärisidemed? Kas seda on seal rakendatud firmades, mille suurus ja tegevusprofiil on teie omaga sarnased?

Võimalusel kontrollige reklaaminformatsiooni oma äripartnerite kaudu.

- Püüdke diagnoosida oma organisatsiooni seisundit ja defineerige iga juhtimistasandi kesksed probleemid ning tegevusvaldkonnad ja äriprotsessid, kus need avalduvad.

Küsige, milliseid probleeme väljapakutud juhtimiskontseptsioon lahendab ja milliseid mitte. Kui pakutakse «imerohtu», tasub olla ettevaatlik.

- Kas mujal edukalt rakendatud juhtimismeetod sobib Eesti kultuurikonteksti? Kas juhtide ja teiste töötajate võimudistants, valmisolek initsiatiivi üles näidata, vastutada, probleeme ühiselt lahendada jne on piisavad juhtimisuuenduse edukaks sisseviimiseks? Ehk tuleks kõigepealt parandada firma uuendusvalmidust? Millisteks jõukohasteks etappideks peaksime jagama organisatsiooni arendamise lähema 2-3 aasta jooksul ja kas meile pakutud juhtimiskontseptsioon on esmatähtis juba esimeste sammude tegemiseks?

Hetkel kuum