Viktoria Korpan • 15. september 1999 kell 22:00

Kender loob Internetis komisjonipoe

Aprillis kohtusid New Yorgis Hansapangast lahkunud Rain Lõhmus, Interneti evangelist Jürgen Kaljuvee ja ajutiselt Ameerikas elanud Kaur Kender koos venna Heitiga. Neljakesi mõeldi välja plaan teha Internetis midagi, mida Eestis veel pole.

Uus internetilahendus osta.ee peaks arvuti teel kokku viima need inimesed, kes tahavad midagi osta või maha müüa ja otsivad kontakte tehingu sooritamiseks. Interneti eelis komisjonikauplusena kasutamiseks on Rain Lõhmuse sõnul see, et seal liigub palju informatsiooni ja ta liidab palju inimesi.

«Aastal 1999 muudab osta.ee ostmise ja müümise igale inimesele lihtsamaks ja lõbusamaks kui kunagi varem. Ja mis siis, et Ricky Martin Eestisse ei tulnud,» on kirjas osta.ee. koduleheküljel. Kauplemiskoht Internetis käivitub selle kuu lõpus.

«Reaalsed tehingud reaalsete inimeste vahel reaalajas,» nii iseloomustab projekti turundusjuht Kaur Kender osta.ee kontseptsiooni. «Ise me ei osta ega müü midagi, ettevõte on täiesti vasakpoolne,» kinnitab harrastuskirjanik. «Kogume infot nõudluse ja pakkumise kohta täiesti turvalises keskkonnas,» lisab ta.

Rain Lõhmus kujutab ette, et Eesti esimene oksjoni laadis Interneti kauplemislehekülg võiks hakata toimima samamoodi kui USA hiiglaslik internetioksjon ebay.com. Viimase turuväärtus on suurem kui näiteks maailma suurimal internetipoel Amazon.com. Internetiaadressil ebay.com müüakse korraga kuni 4 miljonit eset ja seal on registreeritud 5--6 miljonit kauplejat.

«Oksjoni põhimõte meeldib inimestele, sest tundub, et saad asja õige hinnaga kätte,» selgitab Lõhmus ebay.com'i populaarsust. «Sisuliselt on see nagu suur komisjonipood, aga kulud on väiksemad,» nendib ta.

Kaur Kenderit rõõmustab, et võrreldes ülejäänud maailmaga on Eesti Interneti arengult samal lainel. Sihtgrupp, kellele on Lõhmuse ja Kenderi internetilahendus suunatud, on elektronpanganduse kasutajad, keda Eestis on orienteeruvalt 100 000.

Finantsasjade kohta ei taha osta.ee loojad palju rääkida. «Raha ei tule enne, kui palju kasutajaid on,» räägib Lõhmus. «Mida rohkem ostjaid-müüjaid on, seda rohkem tuleb uusi ostjaid ja müüjaid.»

Lõhmusel ja Kenderil on kokkulepe ühe postifirmaga, kes hakkab toimetama Interneti teel müüdavat kaupa müüjalt ostjale ja kasseerima raha. «Kui lapsed tahavad näiteks kleepekaid vahetada, siis võivad nad ise linnas kokku saada,» muigab Lõhmus.

Hetkel kuum