• OMX Baltic−0,38%292,1
  • OMX Riga−0,09%889,93
  • OMX Tallinn−0,39%1 856,17
  • OMX Vilnius−0,25%1 135,09
  • S&P 5000,64%5 675,12
  • DOW 300,85%41 841,63
  • Nasdaq 0,31%17 808,66
  • FTSE 1000,56%8 680,29
  • Nikkei 2251,46%37 943,23
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%91,03
  • OMX Baltic−0,38%292,1
  • OMX Riga−0,09%889,93
  • OMX Tallinn−0,39%1 856,17
  • OMX Vilnius−0,25%1 135,09
  • S&P 5000,64%5 675,12
  • DOW 300,85%41 841,63
  • Nasdaq 0,31%17 808,66
  • FTSE 1000,56%8 680,29
  • Nikkei 2251,46%37 943,23
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%91,03
  • 21.10.99, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Tolli tagatis pärsib ettevõtlust

«Me pole arvestanud sellise äkilise laenukoormuse kasvuga ja kui see tuleb, peame oluliselt kärpima oma investeeringuid,» märkis Ehrlich. Ta lisas, et isegi esimeseks sissemakseks pole ettevõttel kohe raha kusagilt võtta. Kuna aga ühele materjali impordile järgneb pideva tootmise puhul kohe teine, jääb see raha pikemaks ajaks, kui mitte alatiseks, riigi käsutusse.
Ehrlichi sõnul teeb Rootsi telekommunikatsiooni- ja autotööstusele allhanget tegev Tarkon pingutusi, et konkureerida toodangu kvaliteedi poolest Põhjamaadega. Tollitagatise nõude rakendamine külmutaks mitmed käsilolevad arenguprojektid, leidis ta.
Praegu on 430 töötajaga Tarkonil kooskõlastamisel projekt, mis annaks tööd 70 inimesele ja mille tarvis nii seadmed kui ka materjal tuleks välismaalt. Selle töö võtmisel peaks ettevõte uue korra järgi tasuma kohe 120 000 krooni tagatisena tolli arvele.
ASi Harju Elekter juhatuse esimees Andres Allikmäe ütles, et ehkki ka materjali pealt nõutav tagatis paneb enamiku ettevõtjaist põdema ja võib väiksematele saatuslikuks saada, on tema rohkem mures ajutiselt mõne töö tegemiseks sissetoodavate seadmete pealt nõutava tagatise pärast. «Mõni neist tuuakse maale vaid ühe-kahe operatsiooni tegemiseks, aga nende maksumus ulatub miljonitesse,» tõi ta näite. Päriseks osta pole selliseid masinaid mõtet. Allikmäe sõnul on tagatiste süsteemi loomine keerukas ja vaevanõudev ning tähendab Harju Elektrile miljonilisi lisakulusid.
Harju Elekter toodab juhtmeid Soome firmale PK Cables. Selleks toob ta tänavu sisse materjali 350 mln krooni eest. Allikmäe sõnul on tegemist spetsiifilise toodanguga, millega pole Eestis midagi peale hakata ja pole mingit alust karta, et seda siit enam välja ei viida. «Kui toll pettust kardab, tegelegu petturitega, mitte ärgu avaldagu usaldamatust ausate ettevõtjate suhtes,» lausus ta.
Tolliseadus võimaldab nõuda töötlemiseks imporditavate kaupade ja seadmete pealt tagatist, kuid seni on seda tehtud erandjuhtudel. Nüüd valmib rahandusministeeriumis määrus, mis kehtestab tollitagatise nõudmise korra. Ettevõtjaid on hoiatatud, et novembris see kord jõustub. Tagatise, teatud protsent käibemaksult, võib tasuda rahas, aga selleks võib hankida ka panga- või kindlustusgarantii. Transiidi puhul kehtib tagatise nõue juba neli aastat.
Vt. ka Tolli tegevus pitsitab 10 mld ulatuses käivet

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele