Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
CMR-saateleht ei ole veoleping
Hoolimata sellest, et Eesti ühines rahvusvahelise autokaubanduslepingu konventsiooniga (CMR) juba seitse aastat tagasi, ei ole paljud kauba transportimise korraldamise eest vastutavad isikud suutnud endale siiani selgeks teha CMRi põhitõdesid. Praktika näitab, et paljudel juhtudel võrdsustatakse CMR-saatelehte veolepinguga ja saatelehel märgitud andmetesse suhtutakse kui lepingu tingimustesse.
CMR-saateleht ei ole veoleping, vaid veolepingu sõlmimist kinnitav dokument. Samuti ei ole saatelehele märgitud andmed üldjuhul veolepingu tingimusteks.
Kui vaadata CMR-konventsiooni artikli 4.1. sõnastust, siis on näha, et CMR-saatelehele ei saa omistada mitte mingisugust tähtsust lepingupoolte õiguste ja kohustuste määramisel.
- CMR-konventsiooni artikkel 4 sätestab, et veolepingut tõendatakse saatedokumendi koostamisega. Saatedokumendi puudumine, ebaõigsus või kaotamine ei mõjuta veolepingu olemasolu ega kehtivust.
- CMR-konventsiooni artikkel 9.1. kordab varasema artikli veel kord üle pisut teises sõnastuses: saatedokument on veolepingu sõlmimise, lepingu tingimuste ja vedaja poolt kauba vastuvõtmise tõend prima face.
Järelikult:
? saateleht ei ole veoleping;
? saateleht kinnitab varasemalt sõlmitud veolepingu olemasolu;
? saateleht on kuni vastupidise tõestamiseni tõend selle kohta, et:
? veoleping on sõlmitud saatelehele märgitud isikute vahel;
? lepingupoolte vahel kokkulepitud tingimused vastavad saatelehel märgitule;
? vedaja on kaubad veoks vastu võtnud;
? kui huvitatud poolel õnnestub tõendada, et saatelehele märgitud andmed on ebaõiged, siis ei ole sellisel ebaõigsusel mingisugust mõju veolepingus kokkulepitud tingimuste kohaldamisele.
Praktikas sõlmitakse sageli kaks veolepingut ? saatja (või saaja) ja ekspedeerija vahel ning ekspedeerija ja autovedaja vahel. CMR-saatelehele aga märgitakse, et veoleping on sõlmitud saatja ja autovedaja vahel. See on ebaõige väide. Kui eeldada, et CMR-saateleht kinnitab ekspedeerijaga sõlmitud veolepingu olemasolu, siis on saatelehel ebaõigeks märkeks ?vedaja? = autovedaja. Kui eeldada, et CMR-saateleht kinnitab ekspedeerija ja vedaja vahelise veolepingu sõlmimist, siis on saatelehel ebaõigeks märkeks ?saatja?. Artikli 9.1. alusel saatelehele märgitud andmete ümberlükkamine võib osutuda võimatuks või tekitada veelgi segadust. Samuti ei ole lõplikult selge, millise veolepingu sõlmimise tõendina on väljastatud CMR-saateleht.
Kahest sõlmitud veolepingust ja ühest väljastatud CMR-saatelehest põhjustatud segaduste vähendamiseks on saatelehele soovitav märkida ?esimeseks vedajaks? ekspedeerija ja ?järgnevaks vedajaks? autovedaja. Vaidluste korral saatja ja ekspedeerija vahel on selline CMR-saateleht ekspedeerijaga sõlmitud veolepingu sõlmimist kinnitav dokument (artikkel 4.1.). Ekspedeerija ja vedaja vahelise vaidluse korral tuleb lähtuda eeldusest, et nende vahel sõlmitud lepingu tõend CMR-saatelehe näol puudub.
CMR-konventsiooni artiklist 4.1. lähtuvalt ei mõjuta saatelehe puudumine aga ekspedeerija ja autovedaja vahel sõlmitud veolepingu olemasolu ega kehtivust.
Autor: Renee Mahl