Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    CMR-saateleht ei ole veoleping

    Hoolimata sellest, et Eesti ühines rahvusvahelise autokaubanduslepingu konventsiooniga (CMR) juba seitse aastat tagasi, ei ole paljud kauba transportimise korraldamise eest vastutavad isikud suutnud endale siiani selgeks teha CMRi põhitõdesid. Praktika näitab, et paljudel juhtudel võrdsustatakse CMR-saatelehte veolepinguga ja saatelehel märgitud andmetesse suhtutakse kui lepingu tingimustesse.
    CMR-saateleht ei ole veoleping, vaid veolepingu sõlmimist kinnitav dokument. Samuti ei ole saatelehele märgitud andmed üldjuhul veolepingu tingimusteks.
    Kui vaadata CMR-konventsiooni artikli 4.1. sõnastust, siis on näha, et CMR-saatelehele ei saa omistada mitte mingisugust tähtsust lepingupoolte õiguste ja kohustuste määramisel.
    - CMR-konventsiooni artikkel 4 sätestab, et veolepingut tõendatakse saatedokumendi koostamisega. Saatedokumendi puudumine, ebaõigsus või kaotamine ei mõjuta veolepingu olemasolu ega kehtivust.
    - CMR-konventsiooni artikkel 9.1. kordab varasema artikli veel kord üle pisut teises sõnastuses: saatedokument on veolepingu sõlmimise, lepingu tingimuste ja vedaja poolt kauba vastuvõtmise tõend prima face.
    Järelikult:
    ? saateleht ei ole veoleping;
    ? saateleht kinnitab varasemalt sõlmitud veolepingu olemasolu;
    ? saateleht on kuni vastupidise tõestamiseni tõend selle kohta, et:
    ? veoleping on sõlmitud saatelehele märgitud isikute vahel;
    ? lepingupoolte vahel kokkulepitud tingimused vastavad saatelehel märgitule;
    ? vedaja on kaubad veoks vastu võtnud;
    ? kui huvitatud poolel õnnestub tõendada, et saatelehele märgitud andmed on ebaõiged, siis ei ole sellisel ebaõigsusel mingisugust mõju veolepingus kokkulepitud tingimuste kohaldamisele.
    Praktikas sõlmitakse sageli kaks veolepingut ? saatja (või saaja) ja ekspedeerija vahel ning ekspedeerija ja autovedaja vahel. CMR-saatelehele aga märgitakse, et veoleping on sõlmitud saatja ja autovedaja vahel. See on ebaõige väide. Kui eeldada, et CMR-saateleht kinnitab ekspedeerijaga sõlmitud veolepingu olemasolu, siis on saatelehel ebaõigeks märkeks ?vedaja? = autovedaja. Kui eeldada, et CMR-saateleht kinnitab ekspedeerija ja vedaja vahelise veolepingu sõlmimist, siis on saatelehel ebaõigeks märkeks ?saatja?. Artikli 9.1. alusel saatelehele märgitud andmete ümberlükkamine võib osutuda võimatuks või tekitada veelgi segadust. Samuti ei ole lõplikult selge, millise veolepingu sõlmimise tõendina on väljastatud CMR-saateleht.
    Kahest sõlmitud veolepingust ja ühest väljastatud CMR-saatelehest põhjustatud segaduste vähendamiseks on saatelehele soovitav märkida ?esimeseks vedajaks? ekspedeerija ja ?järgnevaks vedajaks? autovedaja. Vaidluste korral saatja ja ekspedeerija vahel on selline CMR-saateleht ekspedeerijaga sõlmitud veolepingu sõlmimist kinnitav dokument (artikkel 4.1.). Ekspedeerija ja vedaja vahelise vaidluse korral tuleb lähtuda eeldusest, et nende vahel sõlmitud lepingu tõend CMR-saatelehe näol puudub.
    CMR-konventsiooni artiklist 4.1. lähtuvalt ei mõjuta saatelehe puudumine aga ekspedeerija ja autovedaja vahel sõlmitud veolepingu olemasolu ega kehtivust.
    Autor: Renee Mahl
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Olulisemad lood

Ootamatult sügav majanduslangus paneb prognoose ümber tegema
Euroopa Liidu kõige sügavam majanduslangus Eestis ületas analüütikute kartusi ning paneb ümber hindama ka lähiaja prognoose, kuid paar kummalist näitajat annab alust arvata, et äkki korrigeeritakse SKP numbrit tulevikus ülespoole.
Euroopa Liidu kõige sügavam majanduslangus Eestis ületas analüütikute kartusi ning paneb ümber hindama ka lähiaja prognoose, kuid paar kummalist näitajat annab alust arvata, et äkki korrigeeritakse SKP numbrit tulevikus ülespoole.
Tiit Kolde: iga idee, mis tõstab turvatunnet, on kuldaväärt
Tänavune aasta on erakordne – sõda Ukrainas, kõrge inflatsioon, energiakriis ning laiemalt turvalisuse ja toimetulekuga seotud probleemid on ilmsed, samas lahendused niiväga mitte, kirjutab arvamuskonkursi Edukas Eesti toetaja, If Kindlustuse juhatuse liige Tiit Kolde.
Tänavune aasta on erakordne – sõda Ukrainas, kõrge inflatsioon, energiakriis ning laiemalt turvalisuse ja toimetulekuga seotud probleemid on ilmsed, samas lahendused niiväga mitte, kirjutab arvamuskonkursi Edukas Eesti toetaja, If Kindlustuse juhatuse liige Tiit Kolde.
USA aktsiaturg rallis Powelli kõne peale
USA aktsiaturg rallis kolmapäeval üle 3% ülespoole, kui Föderaalreservi juht Jerome Powell viitas oma kõnes, et detsembrikuu rahapoliitika istungilt võiks oodata varasemast aeglasemat intressitõstmist. Powell lisas, et inflatsiooniga võitlemine pole veel läbi ning on tõenäoline, et intressid jäävad veel teatud ajaks kõrgele tasemele püsima.
USA aktsiaturg rallis kolmapäeval üle 3% ülespoole, kui Föderaalreservi juht Jerome Powell viitas oma kõnes, et detsembrikuu rahapoliitika istungilt võiks oodata varasemast aeglasemat intressitõstmist. Powell lisas, et inflatsiooniga võitlemine pole veel läbi ning on tõenäoline, et intressid jäävad veel teatud ajaks kõrgele tasemele püsima.
Reaalajas börsiinfo
Suures kahjumis Operaili kaubaveod on tänavu vähenenud poole võrra
Riigile kuuluva raudteevedude ettevõtte Operail kaubamahud on Vene sõja tõttu kokku kuivanud ning kasumi asemel vaatab esimese 9 kuu tulemustest vastu 3,5 miljoni euro suurune kahjum.
Riigile kuuluva raudteevedude ettevõtte Operail kaubamahud on Vene sõja tõttu kokku kuivanud ning kasumi asemel vaatab esimese 9 kuu tulemustest vastu 3,5 miljoni euro suurune kahjum.
Juhtide piiratud aeg teeb värbamise kalliks
Värbaja saab sobivate kandidaatide otsimisel ära teha küll palju tehnilist tööd, kuid ka juhtide panustatud aeg on oluline ja see teeb värbamise kalliks, rääkis Grant Thorntoni personaliteenuste juhtiv nõustaja Airi Neemre saates “Kasvukursil”.
Värbaja saab sobivate kandidaatide otsimisel ära teha küll palju tehnilist tööd, kuid ka juhtide panustatud aeg on oluline ja see teeb värbamise kalliks, rääkis Grant Thorntoni personaliteenuste juhtiv nõustaja Airi Neemre saates “Kasvukursil”.
Milrem Robotics saadab Ukrainasse 14 robotsõidukit
Eestis loodud robootika ja autonoomsete süsteemide arendaja Milrem Robotics ja Saksa kaitsetööstus Krauss-Maffei Wegmann saadavad 14 mehitamata maasõidukit THeMIS Ukrainasse.
Eestis loodud robootika ja autonoomsete süsteemide arendaja Milrem Robotics ja Saksa kaitsetööstus Krauss-Maffei Wegmann saadavad 14 mehitamata maasõidukit THeMIS Ukrainasse.
Janek Stalmeister: tarneahela finantseerimise digipööre sünnib Eesti fintech-firmas
Oma varasemas tööelus neli aastat Tallinki juhtinud Janek Stalmeister tegutseb nüüd finantstehnoloogia ettevõttes SupplierPlus ning aitab luua lahendusi tarneahelate finantseerimise digipöördeks nii Eestis kui ka lähiriikides.
Oma varasemas tööelus neli aastat Tallinki juhtinud Janek Stalmeister tegutseb nüüd finantstehnoloogia ettevõttes SupplierPlus ning aitab luua lahendusi tarneahelate finantseerimise digipöördeks nii Eestis kui ka lähiriikides.

Olulisemad lood

Lahkus Tarmeko loonud Olev Nigul
Esmaspäeval, 28. novembril, suri Tartu metsakombinaadi ja Tartu mööblikombinaadi, hilisema Tarmeko grupi pikaaegne juht Olev Nigul, teatas Tartu Postimees.
Esmaspäeval, 28. novembril, suri Tartu metsakombinaadi ja Tartu mööblikombinaadi, hilisema Tarmeko grupi pikaaegne juht Olev Nigul, teatas Tartu Postimees.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.