E-äri muudab arenedes firma olemust

Jüri Etverk 22. jaanuar 2001, 00:00

Digitaalallkirja rakendumise ja majandusharude digitaliseerumisega seoses muutub e-kaubandus väheste täiendavate kuludega ettevõtmiseks ja seda hakatakse järjest aktiivsemalt lisaväärtuse loojana nõudma.

E-äri esineb Eesti majanduses erinevates vormides. Esiteks on ettevõtted, kes tutvustavad oma kaupa ja teenuseid internetis ning samas võimaldavad ka neid tellida. Näiteks raamatupoed (www.kirjastused.com/takirjastus/, www.odamees.ee) ning muusika- ja videolevi (www.pedro.ee, www.vkholding.ee).

Lisaks müügipoolele kasutavad mõned ettevõtted ka e-hankimist ehk on teinud sammu selles suunas, et kogu väärtusahel alates tootmisest oleks toetatud elektroonilise andmevahetusega. Näitena võib tuua ravimihulgimüüjaid (medical.magnum.ee, www. tamro.ee, www.topmed.ee).

Tugevad eestvedajad on Eestis reforminud väärtpaberituru. Tehinguid sooritatakse seal ainult elektrooniliselt. Äri on sama, kuid teostatakse teistmoodi ? Eestisse ei jõudnud iial suured saalid, kus maaklerid vehivad ostu- ja müügikorraldustega.

Eesti finantssektoris (pangandus-kindlustus-liising) on toimunud koondumine. Erinevad teenusepakkujad on ühinenud ja teevad koostööd, aluseks on ühised kliendid.

Samuti on meil tekkinud mitmeid portaale (www.everyday.com, www. delfi.ee, www.mega.ee), kes on koondanud enda kaubamärgi alla erinevaid ettevõtteid ning sihivad ühiselt kliente.

Eesti näiteid saab hästi kõrvutada PricewaterhouseCoopersi välja töötatud e-äri mudeliga (vt joonis). Mudeli kõigis neljas etapis muudab e-äri firma olemust, saades võimaluste pakkujast äri edasiviijaks.

1. E-kommerts seisneb interneti kasutamises müügi ja turunduse kanalina (poed, kataloogid, tutvustused). E-äri võimalusi kasutatakse oma põhitegevusala tugevdamiseks ja klientidega suhtlemiseks.

2. Väärtusahela muutumiseks tuleb e-ärisse kaasata ettevõtte tarnijad ja koostööpartnerid. Nii tehes võimendatakse e-ärist saadavat kasu ning luuakse olulist lisaväärtust.

3. Majandusharu muutmiseks on vaja radikaalset eestvedajat, kes suudab tekitada lumepalliefekti ning kogu haru e-ärisse kaasata. Tekib laiendatud väärtusahel, kus nii pakkujad, strateegilised partnerid, teenusepakkujaid kui ka kliendid suhtlevad elektroonilises keskkonnas.

4. Sulandumine seisneb selles, et ettevõtted, kes loovad väärtust samadele klientidele, hakkavad koostööd tegema. Enam ei ole oluline sama majandusharu, vaid sama klient.

E-kaubanduses on transaktsioonide muutuvkulud madalad, kuid nõutav on suur alginvesteering infosüsteemi loomisesse. Selleks, et madalat muutuvkulu konkurentsieelisena ära kasutada, on vajalik saavutada transaktsioonide kriitiline mass. Eestis see enamiku ettevõtete ja majandusharude jaoks puudub. Seetõttu ei ole hetkel näha, et keegi Eestis e-kaubandusega rikkaks saaks.

Põhjendatult on väärtusahela muutused toimumas vaid nendes majandusharudes, kus on kas väga suur arv kliente või väga suur nomenklatuur. Lisaks eelpool mainitutele võib lisada siia loetlusse ka enamuse infrastruktuuri ettevõtetest.

Majandusharude muutumine toob kaasa põhitegevusalale keskendumise ja olulise outsourcing?u-teenuste kasutamise. Muutustega kaasneva protsesside liitumise ja lahutamise loogiline tagajärg on ka vertikaalse integratsiooni piiride nihutamine ning sellega kaasnev omandisuhete muutus.

Sulandumise korral ei ole kliendi juures huvipakkuvad mitte demograafilised tunnused, vaid pigem harjumuslikud ja käitumuslikud tunnused. Selline koostöö on heaks aluseks horisontaalse integratsiooni piiride muutmiseks.

Traditsioonilised ettevõtted läbivad e-äriga kohandudes kõik neli etappi või jagavad dinosauruste saatust. Samas sisenevad turgudele uue majanduse ettevõtted, kes alustavad juba muundunud majandusharu tingimustes töötamist.

  • eraldiseisvalt tasuvaks e-kaubanduseks puudub enamikus majandusharudes Eestis kriitiline transaktsioonide mass

  • kui teil on väga palju kliente või väga suur nomenklatuur, siis varsti sunnib turg teid üle minema e-varustamisele

  • teie ettevõte loobub üle-liigsetest funktsioonidest ning jätab alles ainult põhitegevusala

  • vaadake ringi nende seas, kes teenindavad teiega samu kliente ? nendest saavad teie tulevased koostööpartnerid

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    06. December 2011, 19:34
    Otsi:

    Ava täpsem otsing