Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ibsen Ees-Helsingi teatris
Kui klassikaline näidend satub soomlaste kätte, siis lõppeb see tihtilugu halvasti. Nii ei ole aga läinud väikses Takomo teatris, mis on äratanud tähelepanu Soomes kui ka väljaspool põhjanaabrite piire.
Möödunud nädalal esietendunud Ibseni ?Hedda G? on Takomo elus pöördepunkt. Esimest korda on teater leidnud kesklinnas püsiva kodu, varem on etendusi antud ajutistes ruumides. Samuti esimest korda ei ole teatrit juhtimas lavastaja Kristian Smeds, kes siirdus suvel Kajaani linnateatrit juhtima. Takomos valitsebki demokraatia, mida mitmetel hinnangutel ei peaks teatris olema ? näitlejate trupp, ensemble, teeb teatrit.
?Hedda G? lavastaja valik on õnnestunud, Reko Lundan on Smedsi kõrval teine tuntud noor lavastaja. Näitlejate sõnul on vahe suur ? Smeds tegi 10-leheküljelise teksti põhjal kolm ja pool tundi kestva lavastuse, Lundani ?Hedda G? pikkuseks tuli hoolimata 100 leheküljest vaid kaks tundi. ?Mitte väga vanaaegne ja mitte väga pikk,? võtab Lundan lavastuse ise kokku.
?Hedda G? meenutab head saksa kriminulli, pinge kasvab kogu aeg, inimesed ruumis räägivad ja räägivad, aga on samas kõigest maisest kuidagi eemalolevad.
Kuigi Takomo tõstab teiste Helsingi teatrite hulgast esile nende pürgimus mitte tegeleda odava meelelahutusega, naerab publik esimeses vaatuses kõigele ja pidevalt. Teises vaatuses tõuseb pinge aga kiiresti ning sujuvalt edenevat lavastust jälgides vaikib ka publik.
?Ibseni traditsiooni järgi viiest tegelasest kaks peavad olema etenduse lõpuks surnud,? kinnitab Lundan. Laipadest pole puudus ka Takomos.
Hedda G
Teater TakomoFredrinkatu 18kuni 14.12.
Autor: Tarmo Virki