• OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 1000,59%8 684,56
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,5
  • OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 1000,59%8 684,56
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,5
  • 10.10.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Erakonnaseaduse rikkujaid saab hakata karistama

Riigikogu liige Küllo Arjakas ütles, et erakonnaseaduse muutmise seadus, mis sätestab ka karistused selle rikkumiste puhul, võetakse tõenäoliselt vastu järgmisel nädalal. ?Seadus on täna komisjonis ja järgmisel nädalal Riigikogu saalis teisel lugemisel,? lausus ta. ?Nii et pole kahtlust, et ta Riigikogu valimiste ajaks juba kehtib.? Arjakas tunnistas, et 1993. aastast peaaegu muutumatuna püsinud erakonnaseaduse rahastamist ja majandustegevust reguleerivad punktid on ilma karistussäteteta suhteliselt mõttetud, sest nendest mitte kinnipidamise eest ei vastuta keegi. Seaduse uues variandis on määratud karistused nii juriidiliste kui ka füüsiliste isikute osas, täpsustas Arjakas.
Riigiprokuratuuri pressiesindaja Kaja Tampere ütles, et küsimus, kas erakonnaseadus, mis seni rikkumiste puhul üldse karistusi ette ei näinud üldse sisulist mõtet omab, peaks olema suunatud seadusandjale. ?Kui mõnes seaduses on puudusi ja probleeme, on eetiline, et seaduse loojad võimalikult kiiresti ja tulemuslikult need puudused kõrvaldavad,? ütles Tampere. ?Prokuratuur soovib, et Eesti seadusandlus oleks selline, mis loob riigis turvatunnet ja võimaldab professionaalselt ning õiglaselt seadusi rakendada.?
Erakonnaseaduse muudatuste eesmärk on peale karistuste korrigeerida sularahas tehtavate annetuste määra ja muuta erakondade rahastamine läbipaistvamaks.
Kehtiv erakonnaseadus keelab erakonnal vastu võtta sularahaannetusi, mille suurus on 1000 krooni või rohkem. Praktikas on aga erakonnad seda erinevalt tõlgendanud, mistõttu on osutunud võimalikuks hajutada sularaha ülekandeid. Uue seaduse kohaselt ei tohi aasta jooksul sularahas annetatav summa mingil juhul ületada ühe isiku kohta 10 000 krooni, olgu see siis makstud korraga või osade kaupa. Laiendatakse ka valimiskomisjoni õigusi rahastamise õigsuse ja päritolu kontrollimisel. Uus on ka majandusaasta aruande auditeerimise nõue erakondadele, kes on esindatud Riigikogus ja saavad toetust riigieelarvest.
Seniste erakondade rahastamisaruannete põhjal on selgunud, et otseselt on seadusega vastuolus Rahvaliidule tehtud annetused riigitoetust saanud Tiit Tammsaare firma Kaiu LT poolt, sest seadus keelab ükskõik millist riigitoetust saanud ettevõttel annetusi teha. Rahvaliidul oli eksimusi ka eelmiste valimiste ajal. Kuigi erakonnal ei ole õigust vastu võtta sularahas annetusi, mis on 1000 krooni või rohkem, kogus Rahvaliit siis 100 000 krooni annetusi sularahas, kandes need sisse 1000krooniste osadena.
Noorerakonna Res Publica rahastamise skeemid näitavad eksimist erakonnaseaduse põhimõtte vastu, et erakonna raha peab olema ainult avalikult deklareeritud erakonna isiklikel kontodel. Lisaks on Res Publica saanud raha ka erakonnale mittekuuluvatele kontodele.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele