?Raskeveokimaks on paljudele vedajatele elu ja surma küsimus, kuid võimu juures olevad isikud ei taha sellest aru saada,? ütles Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni (ERAA) president Vello Teemusk. ?Oleme valmis toetama ka reformierakonda ja teisi poliitikuid, lootuses, et nad ettevõtjate huvisid paremini kaitseks.?
Hiljaaegu annetas ERAA pool miljonit krooni Keskerakonna valimiskampaaniaks. ?Me ei palu mingit eelist ega eritingimuste loomist, tahame lihtsalt töö teha,? selgitas ERAA president.
Teemuski sõnul muudab alanud aasta autovedajaile eriti raskeks asjaolu, et neljandiku võrra suurenes ka nn rohelise kaardi kindlustusmakse. Kokku suurenes autovedajate maksukoormus korraga 80-90 miljoni krooni võrra. Kümnendik firmadest, kus 6-8 autot, peab seetõttu tänavu oma tegevuse lõpetama, väitis Teemusk. See aga tähendab, et riigil jääb hulk makse saamata. Ühe haagisega veoki pealt laekub praegu riigieelarvesse ligi 100 000 krooni makse aastas.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kuna Läti ja Leedu pole sellist maksu kehtestanud, väheneb Eesti vedajate konkurentsivõime. Veofirma KMV juhatuse liige Heikki Ohu rääkis, et naaberriikide vedajad on juba käinud siin eestlastelt kliente üle meelitamas. Keila firma peab oma 35 auto pealt hakkama raskeveokimaksu tasuma 300 000 krooni aastas. ?Ükski tellija meie suurenenud kulutusi kinni maksta ei taha,? lausus firmajuht. Ohu sõnul on transpordis rentaablus niigi väga madal, kulude tõus muudab ots-otsaga kokkutuleku tema hinnangul väga raskeks. Palju abi oleks ka maksu alandamisest poole võrra, lausus ta.
Tallinna Autovedude juhatuse esimees Aivar Nahkur leidis samuti, et ees ootab väga raske aasta, mil toime tuleb tulla nulleelarvega. ?Tegu on enneaegse maksuga, mille kehtestamisega võinuks oodata, kuni Eesti Euroopa Liitu saab,? lausus ta. Klient on Nahkuri sõnul väga hinnatundlik ja järsult hinda tõsta pole võimalik. Palju on ka musti tegijaid, kes kohe valmis teenust odavamalt osutama, selgitas ta.
Eesti ühe suurema rahvusvahelisi vedusid tegeva firma Parme Trans juhatuse esimees Juri Shevovtsov rääkis, et peab oma veokite pealt topelt makse tasuma. Enamuses Euroopa riikides sõites tuleb tasuda teemaksu ja nüüd Eestis veel ka raskeveokimaksu, ehkki need autod käivad siin haruharva ja meie teid ei lõhu. Parme Transil on 55 liisitud autot, millest iga pealt tasub kuus 30 000 krooni liisingfirmale. Raskeveolimaks suurendab sel aastal firma kulusid poole miljoni krooni võrra. ?Töötame vaid selleks, et töötajaile palka maksta, arenguks raha ei jätku,? lausus Shevovtsov.
Eesti Autoettevõtete Liidu (EAL) ettevõtetel on uue maksu alla käivate veokite arv 2600. Liidu tegevjuhi Villem Tori sõnul oleneb toimetulek nüüd sellest, kes ja kuidas kliendiga hinna suhtes kokku leppida suudab. Teenuste ja kaupade hinnad tõusevad tema hinnangul paratamatult. Ka avaldas ta kartust, et vahepeal veonduses kontrolli alla saadud ümbrikupalkade maksmine uuesti levima hakkab.
ERAA on teinud koos Eesti Autoettevõtete Liiduga pöördumise peaministri poole palvega lükata maksu jõustamine vähemalt aasta võrra edasi ja Rahvaliidul on ka vastav eelnõu valminud, kuid selle arutelu pole Riigikogus kusagile jõudnud. Rahanduskomisjoni esimehe Meelis Atoneni sõnul on väga vähe tõenäoline, et maksu kogumist edasi lükatakse, sest eelarve on juba vastu võetud. Tema hinnangul pole asi ka nii hull, nagu vedajad seda näidata püüavad, sest ühe veoki pealt tasutav summa pole kuigi suur.