• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 14.11.03, 00:00

Kui üks on parem kui kaks

Uue jäätmeseaduse eelnõu miinustena on nimetatud prügimonopoli tekitamist, seda, et jäätmevedaja muutub maksuhalduriks ja omavalitsuste kohustuste maht suureneb.
2009. aastaks peab Eestisse jääma 8?9 keskkonnanõuetele vastavat prügilat. Selliseid on täna kolm: Jõelähtme, Uikala ja Väätsa. Rajamisel on Paikuse ja Kagu-Eesti jäätmekäitlus-keskus. Kui Jõelähtme prügila rajasid erakapital ja Tallinna linn, siis ülejäänute omanikud on omavalitsused, Kagu-Eesti keskuse puhul mitme maakonna omavalitsused. Väätsa prügilast võib saada Kesk-Eesti keskus, regionaalse keskusena on mõeldud ka Paikuse.
Kaasaegne jäätmekäitlus-keskus on kompleks, kus tegeldakse jäätmete kogumise, sorteerimise, kompostimisega. Selle ehitus on keskkonnanõuete tõttu kallis, u 100 mln krooni. Seda pole mõtet ette võtta igas vallas, vaid tuleb leida optimaalne piirkond, mida teenindatakse. Mida rohkem kliente, seda odavam on teenus. Alla 100 000 elanikuga piirkonnas pole investeering mõttekas.
Siit ka soov nimetada jäätmekäitluskeskust monopoolseks ettevõtteks. Ütleksin, et tegemist on nn mastaabisäästuga, kus üks ettevõte suudab pakkuda odavamat teenust kui mitu. Ühiskonna seisukohalt on see isegi kasulik. See, et tänaste ja rajatavate keskuste omanikud on omavalitsused, annab ettevõtte kollegiaalse juhtorgani kaudu võimaluse kontrollida hinnapoliitikat ja vältida põhjendamatut hinna tõstmist.
Eelnõu paneb omavalitsustele kohustuse korraldada oma haldusterritooriumil jäätmekäitlust. See tagab maksimaalse jäätmete kogumise. Kohalik volikogu võib kehtestada jäätmemaksu kuni 20 prügiveo teenustasust. Täiendava maksu kehtestamine on teadagi ebapopulaarne. Samas saab maksust raha jäätmekäitluse nõutavale tasemele viimiseks. Korjab seda jäätmevedaja või nt jäätmekäitluskeskus, pole määrav. Selle otsustab omavalitsus talle sobilikul moel.
Eelnõu järgi on jäätmevedaja kohustus sõlmida lepingud jäätmetekitajatega. Veoõiguse oma territooriumil annab omavalitsus konkursi kaudu. Kas aga omavalitsus korraldab jäätmeveo ühe või mitme firmaga, on tema otsustada, peaasi, et lepingud on kõigi elanikega. Üks võimalus on delegeerida see tegevus omavalitsuste ühisomandis olevatele jäätmekeskustele. Jäätmetekitajale on tähtis kindel lepingupartner, kogumissüsteemi olemasolu ja põhjendatud teenuse hind.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 27.06.24, 14:15
Milline on ettevõtte roll riigikaitses? Coop Pank: reservisti palga säilitamine on hea algus
Eesti riigi julgeolek sõltub igaühe panusest ja ka ettevõtetel on oma osa mängida. Tööandjal on võimalik mitmeti kaasa lüüa, näiteks säilitades reservõppekogunemistel osalejate töötasu, pakkudes reservistidele soodustusi, võimaldades vaba aega või kodust töötamise võimalust, kui elukaaslane on õppekogunemisel.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele