Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tartu Kalda Konsumi kaubamajast sai Eeden
Lõbusad värvilised Eedeni tähed torkavad juba kaugelt silma: täiskasvanu jääb rahulikuks, kuid laps läheb elevile ? uues keskuses on mängumaa, bassein, veesein ja liikuvad trepid, mis Tartu puhul siiani üsna tavapäratud olnud.
Kahel korrusel asuv kaubanduskeskus peab lisaks ostuhulluse vaigistamisele ka kliendi meelt lahutama, selleks on rohkete poodidega sama katuse alla Eestis esmakordselt koondatud ka spordiklubi, keeglisaal ja ilusalong. Nädalalõpul astuvad hoone südames aatriumikupli all üles muusikud ja näitlejad, kõik selle heaks, et klient ennast hästi tunneks.
Ja kui täiskasvanu nõudlikku meelt ei rahulda hamburgerirestorani puupingil muusikakuulamine, siis väike inimene naudib uue hoone hüvesid täiel rinnal ? tasuta mängutoas, limpsiloksutaja-batuudil, liumäel või joonistuslaua taga, ikka kasvatajate valvsa silma all.
- Ülar Mark, OÜ Urban Marki arhitekt
Tarbimine on tänapäeva usk ja ostukeskus kirik, omamoodi monopol, mis tänu oma suurusele tõmbab ligi nii müüjat kui ostjat.
Kaubanduskeskuste puhul loevad esmajärjekorras koht ja parkimisvõimalus ? inimesed ei tee kauplusekülastamise valikuid esteetilistel kaalutlustel nagu linnas kõndides. Ostukeskused on autostumise fenomen, kus kilomeetritel ei ole tähtsust, sest autoomaniku jaoks ei ole vahet, kas ta sõidab 2 km või 8 km, peamine, et liiklus ei takerduks. Inimene sõidab pigem linnast väljas suurel ringteel kui tihedas liikluses.
Võimalikult erinevate kaupade suur valik on tänapäeva tarbimismaailmas tugevam argument kui ilus, hea ja meeldiv keskkond.
Mujal maailmas on inimesed ja ostukeskused samasugused, piiratakse aga ostukeskuste suurust ja paiknemist. Kaubanduskeskustel on oma eluõigus, kuid nende populatsiooni peab kontrollima.