Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    IT-teenuse osutajat kannustab tunnihind

    Aasta-aastalt on ITs suurenenud tugiteenuste kasutamine. Paljud ettevõtted on loobunud või loobumas IT-osakonnast. Tundub ahvatlev vähendada kulutusi ning samas saada suurem kontroll IT üle, kasutades professionaalide abi. Palju sõltub pooltevahelisest koostööst, kuid oluline osa on ka sõlmitaval lepingul.
    Enne lepingut esitage IT tugifirmale oma nõudmiste baasandmed, näiteks erinevad infosüsteemid, arvutitöökohtade arv, peamised tarkvaraversioonid, nõudmised reaktsiooniaegadele jms. Siis saab IT-firma teha piisava detailsusega hinnapakkumise.
    Teenuste leping peaks võimaluse korral olema ette valmistatud IT-ettevõtte poolt, siiski tuleb seda hoolikalt analüüsida, eriti just üldtingimuste osas. Leping on soovitav jaotada vähemalt kahte ossa: põhitingimused ning konkreetne teenustaseme kirjeldus. Teenustaseme kirjeldus ongi kõige olulisem sisuline osa ettevõtte huvide määratlemisel.
    Mida selgemalt on lahti kirjutatud lepingu alusel teostatavad tööd, seda lihtsam on tellijal jälgida nende korrektset teostamist ja samuti on IT-firmal ülevaade tööle esitatavatest nõuetest. Põhiteenuste teostamisel on võimalik kasutada mitut erinevat tasumudelit. Soovitav on fikseerida teostatavad tööd ja ühtne tunnihind. See annab IT-tuge osutavale firmale suurema motiveerituse tööde teostamiseks maksimaalse efektiivsusega. Seega võtab IT-tuge pakkuv firma ka rahalise riski tööde mahu suurenemise korral.
    Teiseks viisiks on reaalselt tehtud tundide tasustamine, mis võib tähendada suuremaid kulutusi, kuna kõiki probleeme pole võimalik ette näha. Lepingu mahu pideva ületamise korral on vältimatu istuda läbirääkimiste laua taha, et leida lahendus ning fikseerida edasine kokkulepe. Eraldi soovitan ette näha tööde hinnad õhtul, nädalavahetusel ja pühade ajal.
    Teenustaseme leping ehk SLA määratleb maksimaalse mittetöötamise aja või maksimaalse kõrvalekalde teenuse kvaliteedist. Selle taseme täitmise või mittetäitmise üle on kontroll peamiselt IT-tuge pakkuval firmal, kes peab esitama kliendile ka vastava aruandluse. SLA jälgimiseks kasutatakse üldiselt spetsiaalset monitooringutarkvara. Soovitav on kindlasti jätta endale võimalused lepingu muutmiseks või trahvide arvestamiseks teenuste ebakvaliteetse või mittetähtaegse teostamise korral.
    Ärge sõlmige lepingut, mida saab lõpetada vaid poolte kokkuleppel ? probleemide korral võib selle saavutamine osutuda raskeks. Mõistlik on leppida kokku 1?3 kuu etteteatamise tähtaja osas. Lepingu lõpetamise üheks oluliseks asjaoluks tellija jaoks on kõikide vajalike andmete üleandmine IT-firmalt tellijale: süsteemide üldine plaan, juurdepääsukoodid, tehtud-tegemata tööde andmebaas, infosüsteemi arvestuskaardid ning seadmete ja arvutite arvestuskaardid. Üle tuleb kontrollida ka garantiidokumentide ja litsentside olemasolu. Mõni probleem vajab ka hilisemat koostööd IT-firmaga ? seega on kasulik lahkuda sõpradena.
    Peale rahaliste riskide tuleb arvesse võtta, et IT-firma muutub ka konfidentsiaalsete andmete valdajaks ? seega tuleks määratleda konfidentsiaalsusnõue, info käitlejate nimed ning soovi korral trahvisumma andmete lekkimise eest.
    Kuigi tavaettevõte on otseselt vastutav kõikide tarkvaralitsentside puudumisest tulenevate riskide eest, on soovitav panna IT-firmale ülesandeks pidada vastavat registrit, anda perioodiliselt (2?4 korda aastas) ülevaade kasutuses oleva ja litsentseeritud tarkvara suhtest ning järgida autoriõiguste kaitse nõudeid.
    Varukoopiate tegemise riski maandamiseks on kaks head lahendust. Esiteks soovitan viia sisse varukoopiate päevik ja seda paberil. Teiseks võiks vähemalt kord kvartalis nõuda IT-firmalt DVDd või DAT-koopiat kõikide ettevõtte andmetega. Veendumaks ka andmete ja süsteemide taastatavuses, tuleks sertifitseeritud IT-audiitorilt tellida eraldiseisev avariitaasteplaan.
    Peale kuust kuusse teostatavate lepingu põhiteenuste tuleb ette vajadust teha tarkvaraaudit, muuta süsteemi või kasutada IT-firma asendusseadmeid. Nende hinnas saavutage kokkulepe koos põhilepingu allkirjastamisega, vältimaks hiljem vaidlusi.
    Kvaliteetse teenuse saamise seisukohalt on ülioluline pidada arvestust kõikide probleemide, nende lahenduse ja kulutatud aja osas. See annab tellijale selge ülevaate teostatud töödest ning üldisest olukorrast süsteemi töös. Soovitan registreerida probleemi kirjelduse, sisu, probleemse arvuti/süsteemi, probleemi esitaja, lahendamise tähtaja ning teostamise poolelt lahendaja, kulutatud aja ning valmimise aja.
    Tellija peab kindlasti määrama esindaja, kes on esmaseks kontaktisikuks ja vastutajaks suhtlemisel IT-toega. See annab kindluse tähtaegade ja info liikumise suhtes IT-toe ja tellija vahel.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Järjekordne Telia MeetUp toimub juba 30. mail
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.