• OMX Baltic0,57%301,39
  • OMX Riga0,52%868,04
  • OMX Tallinn0,34%1 961,49
  • OMX Vilnius0,56%1 172,25
  • S&P 5000,72%5 524,52
  • DOW 300,06%40 119,03
  • Nasdaq 1,2%17 371,5
  • FTSE 1000,09%8 415,25
  • Nikkei 2251,9%35 705,74
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%93,95
  • OMX Baltic0,57%301,39
  • OMX Riga0,52%868,04
  • OMX Tallinn0,34%1 961,49
  • OMX Vilnius0,56%1 172,25
  • S&P 5000,72%5 524,52
  • DOW 300,06%40 119,03
  • Nasdaq 1,2%17 371,5
  • FTSE 1000,09%8 415,25
  • Nikkei 2251,9%35 705,74
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%93,95
  • 09.03.07, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Matverel sai esimene 'Carmen' valmis

Marko Matvere jaoks on alanud aasta "Carmeni" aasta. Eelmisel laupäeval sai ta Ugala teatris valmis Nagle Jacksoni komöödia "Opera Comique", mis räägib Bizet' "Carmeni" lavastamisest.
"Ei saa kurta," möönis Marko Matvere, et Ugalas esietendusel käinud publik võttis nähtu hästi vastu ehk sellel läks märksa paremini kui "Carmenil", mille esietendusest "Opera Comique" räägib.
Nagle Jacksoni kirjutatud komöödia tegevus käib 1875. aasta 3. märtsil Pariisi teatris Opera Comique, kus on esietendumas on Georges Bizet' ooper "Carmen". Muide, lavastus jõudis Ugala suurel laval publiku ette 3. märtsil, täpselt 132 aastat pärast Bizet' "Carmeni" esietendust, mis toimuski Pariisis, teatris Opera Comique ning polnud sugugi nii edukas nagu ooperi hilisemast võidukäigust arvata võiks.
Jacksoni komöödia kõnelebki üldsegi mitte roosilisest olukorrast esietenduse eel ja ajal. Loožidesse kogunevad inimesed ei oska Bizet' teosest suurt midagi pidada, see-eest on neil muusika saatel sootuks muid asju ajada: flirtida, võrgutada, intrigeerida, armusuhteid sõlmida ja katkestada ning kokkuvõttes täiesti pööraste suhtepundardeni välja jõuda.
"Etenduse ajal nad magavad, aga vaheajal! Vaat' siis ärkab teatrimaja ellu," kõneleb komöödia peategelane Odile, Opéra Comique'i kõikenäinud kohanäitaja.
Marko Matvere kinnitusel on Jackson näitemängu konstrueerinud ooperi üleshitust ja struktuuri järgides, aga toonud selle situatsioonikoomikasse vea.
Lugu algab hästi ja traditsioonilise ooperi vääriliselt ilusa muusika ja paraadlike situatsioonidega. Siis hakkab aga kõik tasapisi vasakule kiskuma.
"Lõpuks jääb seda komöödiat vaadates suhu üsna kibe mekk," möönis lavastaja, et komöödiavõtmes mängivatele näitlejatele vaatamata seda lugu padunaljakaks nimetada ei saa. Matvere sõnul pole ta varem säärast komöödiat lavastanud ega ammu ka sellises mänginud.
Konkreetset lugu pole Eestis varem lavale toodud ning tõlgegi on värske.
Läbi kibeda huumori räägib autor vaatajale loo suhtlemisvõimetusest või võimetusest üksteisest aru saada. Vastamisi on kodanlased ja loojahinged: närvilised, hüsteerilised otsijad. Kuna tegevus käib "Carmeni" esietendusel, saadab lavastust Bizet' muusika.
"Näitemäng ei ole pikk, ta ei väsita ega kurna," lubas Matvere.
"Opera Comique" on Marko Matverele neljas kord lavastada ning teine lavastus Ugalas. Möödunud talvel tõi ta seal lavale Karoly Szakonyi komöödia "Saateviga".
Mis puudutab äsja esietendunud "Carmeni" lavastamise lugu ja ees ootavat tõelise "Carmeni" lavastamist, siis ühest midagi teise kaasa võtta Matvere hinnangul ei saa.
Ooperit ennast hakkab Matvere lavastama aga Pärnus, kus see Endla teatris rahvusvahelise ooperiprojektina mai lõpus lavale jõuab.
Autor: Ülle Hallik

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele