Kõige odavam on sõlmida otsekorraldusleping Eesti Ekspressiga, mille kvartalimakse on 177 krooni ning mis garanteerib emissioonis osalejale kakssada aktsiat.
Eilsel pressikonverentsil ütles ettevõtte juhtkond, et eelisjärjekorras garanteeritakse 200 aktsiat Eesti Ekspressi ja Eesti Päevalehega otsekorralduslepingu sõlminud jaeinvestoritele. Kui tellitud on mõlemad ajaleheväljaanded, garanteeritakse nelisada aktsiat. Ekspress Grupi ning kontserni tütar- ja sidusettevõtete töötajatele on miinimumjaotis samuti 200 aktsiat isiku kohta ning kontserni tütar- ja sidusettevõtete juhatuste liikmetele 1500 aktsiat isiku kohta. Kõik nendele jaotatud kogustest ülejääv jaotatakse proportsionaalselt järelejäänud ostusoovide vahel.
Meediakontserni nõukogu esimees Viktor Mahhov leidis, et ettevõttel seniste heade majandusnäitajate tõttu piisavalt hea platvorm, et Ekspress Grupi strateegia ellu viia. Ettevõtte visiooniks on kohalolek kõigis Balti riikides, mis võiks teostuda suurema reklaami- ja kvaliteetväljaannete müügiga. Ettevõtte praeguse ainuaktsionäri H. H. Luige kinnitusel võiks senine edukas tegevusmudel tagada edu lisaks Lätile ja Leedule ka Bulgaaria ja Rumeenia turgudel. Pikemas perspektiivis tahab ettevõte laieneda kõrvaltegevusaladele, mille seast ei välistata ka televisiooniturgu.
Müümise teevad lihtsaks kaks asja. Esiteks mahu väiksus. Tegelikult ei olegi siin midagi kellelegi väga jagada, reaalselt piisab sellest, kui paarkümmend välisinvestorit märgivad. Ja ongi kõik, juba ongi kolm korda üle märgitud. Ilma tellimuse otsekorralduseta saab väga vähe aktsiaid.
Teine lihtsustav asi on see, et tegemist on Baltimaade mõistes unikaalse tulijaga - see ei ole järjekordne ehitus- või telekommunikatsiooniettevõte. Ka lugu on hea.
Olympicuga on siin vahe selles, et Olympic ütles üsna täpselt välja, kuhu see raha tegelikult läheb. Ekspress ei ole seda välja öelnud, mistõttu on rohkem teadmatust.
Ma arvan, et kui turud ilusti püsivad ja järsku edasist langust ei tule, ei tohiks probleemi olla.
Tõenäoliselt näeme börsil kerget hinnatõusu. Kui emissioonist saadav raha juurde liita, ei ole aktsia meie mõistes liiga kallis, see jääb isegi alla meie õiglase hinna.
Praegune närvilisus börsidel mõjutab pakkumist ehk nii palju, et väga suure rahaga märkima ei joosta. Enamik on oma aktsiad ära müünud ja Ekspress on uus ja huvitav, ikka proovitakse.
Ekspressi hinnatase on suhteliselt korralik. Ega ta odav ei ole. Võrreldes Tallinna turu keskmise P/E (hinna/tulu) suhtega, on ta sellest isegi natuke kõrgem.
Mõnevõrra teeb ettevaatlikumaks, et Luik müüb aktsiaid ka ise. Samas ei olegi see nii negatiivne argument, sest pool IPOst saadavast rahast läheb siiski firmasse ja sealt tõenäoliselt laienemisplaanidesse.
Hetkel kuum
Võlavaidlus ja müügiplaanid
Uue tootega tabati naelapea pihta
Tulevikus peaks tähelepanu pöörama just laienemisele, kui palju sealt käibe- ja kasumilisa tuleb. Eestis me enam väga olulist kasvuruumi ei näe. Eeldades, et Ekspress Grupp suudab oma Eestis saadud kogemuse välisturgudele üle kanda, võiks käibe- ja kasumilisa oodata ka Lätist ja Leedust, kuigi konkurents on sealkandiski tihe.
Konkreetsetest soovitustest on veel vara rääkida, tahaks numbreid vaadata ning jälgida ka täpselt meeleolu ja sentimenti.
Seetõttu ei näe ma ka põhjust märkimisega kiirustada, mina ootaksin viimaste päevadeni.
Ekspress Grupp on Baltimaade suurim meediafirma ja turupositsioon on ta suurim tugevus. Kasv loodetakse saavutada ülevõtmistega Lätis, samas on sihikule võetud ka Balkani regioon. Kuigi Ekspressi ambitsioonid on tugevad, ei ole äri alustamine uutel turgudel lihtne. Märkimisotsust tehes tuleks Ekspress Gruppi võrrelda teiste sarnaste ettevõtetega, arvestada meediasektori üldisi kasvuvõimalusi ja nende allikaid.
Autor: Virge Lahe