• OMX Baltic−0,21%297,73
  • OMX Riga−0,17%862,35
  • OMX Tallinn0,1%1 955,68
  • OMX Vilnius−0,39%1 143,3
  • S&P 500−2,36%5 158,2
  • DOW 30−2,48%38 170,41
  • Nasdaq −2,55%15 870,9
  • FTSE 1000,00%8 275,66
  • Nikkei 225−1,3%34 279,92
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,45
  • OMX Baltic−0,21%297,73
  • OMX Riga−0,17%862,35
  • OMX Tallinn0,1%1 955,68
  • OMX Vilnius−0,39%1 143,3
  • S&P 500−2,36%5 158,2
  • DOW 30−2,48%38 170,41
  • Nasdaq −2,55%15 870,9
  • FTSE 1000,00%8 275,66
  • Nikkei 225−1,3%34 279,92
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,45
  • 22.03.07, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Buffett kardab ajaleheäri surma

Buffett teab, mida räägib, kuna on ajaleheäris osalenud juba 50 aastat või isegi kauem. Sestap tunnistas ta, et head aastad on vist pöördumatult mööda saanud.
"Pea kõik leheomanikud on aru saanud, et nad kaotavad püsivalt pinda n-ö käsivõitluses muu meediaga," kirjutas investeerimisfondi Berkshire Hathaway juhatuse esimees oma iga-aastases raportis. "Pikkamööda rühivad esikohale kaabel- ja satelliittelevisioon ning internet. Ajalehed, nagu me neid tunneme ja teame, võivad tulevikus hoopis eksisteerimast lakata."
Ajaleheäri on Buffetti hinnangul väga tundlik osa reklaamiturust, mis omakorda on täis tihedat konkurentsi. Seetõttu seisavadki ajalehti kirjastavad firmad alati ohu ees kaotada tulusid ja publikut teises vormis meediakanalitele, nagu televisioon, raadio, kaabeltelevisioon või internet.
Buffetti kommentaar ilmus kuu aega pärast seda, kui New York Timesi aktsia tõusis ligi 4 protsenti spekulatsiooni peale, et Buffett asub aktsiaid ostma. Väärtusinvestorina tuntud investeerimisguru hinnangul ajalehti ostavad mittemajanduslikult mõtlevad, kodanikumeelsed inimesed.
New Yorgi osariigis kuulub Berkshire'ile The Buffalo News. Firma on ka Washington Posti suurim aktsionär 22 protsendiga.
Buffett jätkas pessimistlikult: pole reegleid, mis ei lubaks ajalehe tuluallikail kukkuda allapoole kulusid. Tegelikult on investeerimisspets muutuste eest meediaäris hoiatanud juba aastast 1991.
Toona rääkis ta oma investeerimisfondi aktsionäridele, et meediaäri on andnud märgatavalt vähem imepäraseid muutusi kui tema, meediatööstus või investorid lootsid. Buffetti meelest võib trüki- ja online-meedia koostöö siiski edu tuua ja nii ajalehtede viimset kohtupäeva kaugemale tõrjuda, kuid ikkagi on vohava kasumi aeg ajaleheäris möödas.
"Kus iganes konkurendid ärisse sisenevad, halvenevad selle ala majandusseisud. Ajalehed on seni olnud hea kasumlikkusega, kuid suund on allapoole. Vähesed ärid lähevad konkurentide lisandudes paremaks."
Ta jätkas, et piltlikult kantakse ajalehelugejaid järjest kalmistule, samas kui ajalehti mitte lugejad lõpetavad just kolledži. Ideaalne ring, kus suur lugejaskond toob kaasa suuremad reklaamitulud, mis omakorda tõmbab ligi uusi lugejaid, on Buffetti arvates purunenud. "Ma ise leian, et ajalehed on hädavajalikud. Ma loen nelja lehte päevas ega suuda nendeta elada. Aga suur osa inimesi juba suudab," lausus Buffett.
Investeerimispanga UBSi analüütikud kommenteerisid Buffetti lausungeid märtsi alguses ja nõustusid tema arvamusega meediasektori languse suhtes, kuna on ka ise märganud, et kirjastajad võitlevad visalt kasumi kasvu nimel ja selle vastu, et lugejad-tellijad liiguvad uute meediakanalite poole.
"Me loodame, et Buffetti kommentaarid panevad potentsiaalsed ostjad mõttepausi pidama," kirjutasid analüütikud Brian S. Shipman ja Matthew P. Gourmand.
Otsekui ülaltoodu kinnituseks teatas Washington Post märtsi alguses kasumi 24protsendisest langusest reklaamimüügi vähenemise tõttu. New York Timesi aktsia kukkus mullu 13 protsenti, Washington Posti oma aga protsendi.
Credit Suisse alandas sel esmaspäeval Euroopa meediasektori aktsiatele antavat soovitust, kuna on mures, et online-otsingufirmad kahandavad traditsiooniliste meediafirmade kasvuväljavaateid.
Kui seni arvas Credit Suisse, et meediasektori aktsiate tootlus ületab turu keskmist, siis nüüd kardab ta, et see võib jääda turu keskmisest hoopis allapoole.
Investeerimispanga hinnangul toob otsingutööstus sisenemisbarjääri madalamale (ettevõtete loomine hakkab nõudma vähem investeeringuid), sisu jaotub komponentideks ja kiirendab liikumist online-tarbimise suunas.
"Maailma enim kasutava otsingumootori Google eesmärgiks on koondada kogu maailma informatsioon, muuta see üheselt vastuvõetavaks ja kasutatavaks," kirjutab investeerimispank, kes soosib siiski meediafirmasid, mis pole selliste struktuuriliste muutuste suhtes nii haavatavad.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele