Majanduse jahtumine tegi tarbijad
ettevaatlikuks, kommenteeris majandus- ja kommunikatsiooniministeerium
jaekaubanduse käibe vähenemist.
Statistikaameti andmetel vähenes jaemüük jaekaubandusettevõtetes oktoobris võrreldes eelmise aasta sama kuuga püsivhindades 7%. Ka septembris vähenes müük aastases võrdluses sama palju.
Jaekaubanduse müüki ei suutnud suurendada ka kaubanduskeskuste sooduskampaaniad, mis meelitasid kauplustesse küll rohkem ostjaid, kuid kõrgete hindade ja madala kindlustunde tõttu eelistavad tarbijad odavamaid kaupu ja kulutavad vähem, kommenteeris ministeerium.
Tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete müügi kasvu takistab nõudluse vähenemine seoses ebakindluse suurenemisega, hoitakse rohkem raha kokku ja ostetakse odavamaid riideid ja jalatseid. Selles kauplustegrupis oli eelmisel aastal ka küllalti kõrge võrdlusbaas, kasv oli 19%.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Majanduslangusega käsikäes väheneb ka autode müük, karmistunud liisingutingimused pärsivad liisingu kasutamist. Sõidukikaubandusettevõtete (nii jae- ja hulgimüüki kui ka liising) müügikäive vähenes oktoobrikuus jooksevhindades 17%, sellest mootorsõidukite ja nende varuosade müügitulu neljandiku võrra. Uute autode registreerimine kahanes oktoobris aastataguse ajaga võrreldes kolmandiku võrra. Kasutatud sõiduautode registreerimine vähenes võrreldes eelmise aastaga ligi 50%, suurem kasutatud autode registreerimise langus algas eelmise aasta teisest poolest.
Seoses kulude kokkuhoiuga ja sõitude piiramisega vähenes 7% võrra ka mootorikütuse müük.
Koondamishirmu suurenemise tõttu pole jaekaubanduses lähiajal tarbimise suurenemist oodata. Ka Eesti Konjunktuuriinstituudi (EKI) ettevõtete uuringu kohaselt jätkub majanduse jahtumine ja järgmise kolme kuu prognoosid näitavad müügi langustrendi püsimist. Jaeettevõtete kindlustunne vähenes oktoobris -22 punktile. Tarbijate kindlustunde indikaator oli oktoobris -27.