Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ettevõtja tuultes: Tõnis Haavel purjetas olümpiaklassi EMil

    Eelmisel nädalal lõppenud Laser olümpiaklassi Euroopa meistrivõistlustel osales maailmatasemel purjetajaid 42 eri riigist. Kuna võistlused toimusid Tallinna lahel proovis neis kätt ka endine Laseri sõitja Tõnis Haavel. Tulemus polnud määrav, vaid osavõtt.

    Kuidas sa purjetamise juurde tulid?
    Alustasin aastal 1981 ehk peale Tallinna olümpiat. Mu õde käis purjetamistrennis Harku järvel ja (ju ta siis pidi väiksemat venda hoidma) võttis kaasa. Ljudmilla Ervin oli esimene treener ja eks alguses oli tegu rohkem "laste vaba aja veetmisega", mis ongi oluline, et inimesel tekiks mingi ala vastu armastus. Tõsisemalt hakkasin alaga tutvuma ilmselt kusagil 1985.-1986. aastal ja see õppimine kestab siiani.
    Mis võlub purjetamise juures?
    Ei teagi, kust alustada. Minule isiklikult pakub kõige rohkem võistlemine - sarnaste jahtidega ning võimalikult heal tasemel vastastega. Väljakutse oma armastatud alal, see ei pruugi olla tingimata finišitulemus, vaid ka väikesed võidud, näiteks olla kiireim paat platsil või tormiga püsti jääda või läbida distants võimalikult lühikest teed pidi. Selliseid eesmärke saab lõputult püstitada.
    Väljaspool võistlemist on ilmselt parim asi purjetamise juures selle mitmekülgsus. Selle juures on kasulik kas võistlemine, transport sadamast sadamasse, looduse nautimine või enda vormis hoidmine jne - igaühele midagi. Lisaks on jahiklasse niivõrd erinevaid, et ma usun, et tõepoolest igaüks võib endale sobiva leida olenemata vormist või vanusest ehk sisuliselt on purjetamine armastus kogu eluks.
    Tihedalt merel käijana võlub muidugi see, et meri ja tuul on väga ausad ja otsekohesed (mis on juba iseenesest väga ilus) - nad on kõigile ühesugused, samas väga erinevad - mõnel päeval vaikne ja rahulik, teine päev suured kiirused ja torm ning kõik, mis sinna vahele mahub.
    Milline on tavaline (töö)päev, kuhu ka merel käimine mahub?  
    Kuna ma hetkel treenin kahemehepaadiga, algab kõik sellest, et merelemineku aja plaan peab olema paika pandud. Üldiselt planeerime umbes nädalaks korraga, sest siis on aimu, millised tuuled tulevad. Tallinnas jätkub suve keskel tavaliselt korralikku tuult ainult lõuna paiku ehk siis tuleb tööpäev ära poolitada. Kevadel ja sügisel on lihtsam, sest siis on ka õhtupoole tuult. Nädalas 3-4 korda merel käia tähendab, et ülejäänud 3-4 päeva saab teha täistööpäeva. Ettevõtjana on nii võimalik korraldada.
    Proovid ja sõidad erinevatel purjekatel. Palun kommenteeri ja iseloomusta neid paate: eelmisel aastal sõitsid Olümpiaklassil 470 Eesti Olümpiapurjetamise karikasarjas. Nüüd sel aastal Laser Standardi Euroopa meistrivõistlustel. Põhiklassina purjetad aga hoopis komposiitsüsinikust ülikergel ja –kiirel 49eril.
    Kõik on muidugi olümpiaklassid - ehk siis maailma tase on väga kõva. Laser ja 470 on minu jaoks selgelt niiöelda vana meelde tuletamine. Kunagi olen nendega ka treeninud, aga need sõidud on täna rohkem "naljategemine". Laser on iseenesest kõige levinum jaht maailmas - ühemehejaht, mis on tehtud väga lihtsaks ja algselt odavaks, ehkki tänapäeval maksab uus vist juba umbes 85 000 krooni. Kasutatud paadi saab aga oluliselt odavamalt, mina ostsin enda oma näiteks 15 000 krooni eest. Võistelda on Laseriga üsna keeruline, kuna ta liigub hirmus aeglaselt  ja ei ole eriti hästi trimmitav, lisaks nõuab kõvema ilmaga väga head füüsist ja vastavat kaalu.
    470 on kahemehe jaht ja seega sarnasem 49erile, kiiruselt Laseri ja 49eri vahepeal. Eestlasele ilmselt kõige tuntum, kuna sellega võitsid Tõnisted kaks olümpiamedalit. Tänapäeval on materjalid nii edasi arenenud ehk paat on sama suurte purjedega, aga need on palju paremini trimmitavad, et kõik maailma tipud elavad kaalu madalal hoidmiseks pidevas näljas.
    49er on kõige kiirem ja uusima disainiga olümpiajaht, sõidab tuulest kiiremini ja nõuab väga head plastikat ning liikuvust. Soodimehelt ka väga head vastupidavust ja jõudu. Sellega olen sõitnud kolm aastat ja nüüd hakkab vaikselt asi selgeks saama. Hirmsalt üle purjestatud, mis tähendab väga täpset trimmimist ning meeskonna koostööd. Samas üks väheseid kahemehejahte, kus meeskonnaliikmed on oma tähtsuselt nii võrdsed. Varem ehitati jahte, kus roolimehel selgelt suurem osakaal - roolimees hoidis ka grootsooti. 49eril on groot nii suur ja võimas, et soodimees peab seda kahe käega täie jõuga hoidma ja pidevalt trimmima.
    Kui kallis hobi on purjetamine?
    Et purjetamine on väga kallis, on müüt - väiksema kasutatud purjepaadi saab juba alla 10 000 krooni ning ta vajab vähe uusi investeeringuid. Lisaks on võimalik saada meeskonnaliikmeks juba olemasolevale jahile tasuta , näidates üles piisavat initsiatiivi ja töökust jahi korras hoidmisel. Piisab klubiliikmeks olemisest. Näiteks Tallinna Kalevi klubi aastamaks on 800 krooni ja klubiliikmena saate kindlasti purjetama, kui ei ole just totaalne mölakas. Suuremate ja/või kallimate jahtide eelarve võib olla muidugi ka miljonid, aga igaühele oma, nagu öeldakse.
    Mida tähendab Eesti jaoks võimalus olümpiaklassi Euroopa meistrivõistlusi Eestis läbi viia?
    Kindlasti näitab see seda, et organisaatorid on mitu aastat selle nimel pingutanud, sest tavaliselt pannaks ca 5 aastat ette asukohad paika. Samuti tähendab see, et Tallinnale on antud võimalus liikuda tagasi mereriikide sekka ka väljaspool meretranspordiga seotud äri.
    Lisaks näitab see, et Eestis on piisavalt töökaid inimesi, kes kulutavad palju ressurssi sellise mastaabiga ürituse organiseerimisele ja toetamisele. Kuna ettevalmistus käib vabatahtlikkuse alusel, tõestab see, et community on piisavalt valmis suuri asju korraldama. Lihtsalt armastusest mere ja purjetamise vastu.
    "Ma purjetan saavutuste, mitte närvikõdi nimel," ütles miljardär Steve Fossett kord. See mees tegi kiirusrekordeid nii õhus kui vees. Sealhulgas üle-Atlandi rekordi New Yorgist  Inglismaale keskmise kiirusega 25.78 knotsi (48 km/h) 4 päeva 17 tunni 28 minuti ja 6 sekundiga.
    Mis kiirused 49eril on?
    Suurematel (pikematel) jahtidel on võimalik saavutada ka suuremaid lõppkiirusi, kuna nad on selleks disainitud. Kõrged mastid, ülisuured purjed, kiil, mis on vastukaaluks jne. 49er võib küll sõita ka üle 30 knotsi, aga sisuliselt muutub ta siis juba kontrollimatuks (kuna iga laine pealt viskab jahi nii õhku, et rool ei ole enam piisavalt vees) ning see lõpeb ümberminekuga. Tegelikult on minu arvates adrenaliini jaoks olulised kiirendused, mitte kiirused. Kiirusega harjub inimene kiiresti. Väikesel jahil on aga kiirendused oluliselt suuremad ja 49eril alguses üsna hirmutavad.
    Mis on sinu purjetamisalased eesmärgid?
    Minu purjetamisalased eesmärgid – neid on kaks – on kogu elu purjetada ning konkreetne lühiajaline eesmärk sõita Eestile välja Londoni olümpiapääse 49eril. Vanuse poolest oleks mul ilmselt viimane võimalus, sest, nagu öeldud, on olümpiajahid väga sportlikud.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.