• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 25.06.10, 16:12
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Tarbija ei karda enam töökaotuse pärast

Eesti konjunktuuriinstituudi direktor Marje Josing ütles tarbija kindlustunde indikaatori paranemist hinnates, et inimesed on optimistlikud Eesti riigi majanduse võimalustele.
Josingu sõnul on kõige suurem muutus tarbija kindlustunde indikaatori paranemise osas selles, kuidas tööturgu nähakse. „Tarbija hirmud töötuks jääda on tunduvalt väiksemad kui aasta tagasi,“ lausus Josing.  Suhteliselt hea hinnang antakse tema sõnul ka Eesti majanduse võimalustele. „Tarbija tunnetab euroga liitumise ja majanduse elavnemist ja on seda positiivselt hinnanud,“ lisas Josing.
Kui vaadata pere otsese eluoluga küsimusi – pere rahaline toimetulek, säästmisvõimalus, püsikaupade ostmisprognoos, siis seal nii suuri muutusi ei ole nentis Josing. „Oma pere suhtes ollakse natuke optimistlikum aga põhi kindlustunde tõus tuleb tööturu hinnangute muutusest ja eesti majanduse hinnangu muutustest,“ sõnas ta.
Uurides, ega tarbija liiga optimistlik pole, arvas Josing, et kindlasti mitte.

Artikkel jätkub pärast reklaami

„Kui vaadata kahe aasta tagust aega, siis seal on veel taastumisruumi palju,“ rääkis ta. Sest hinnangute protsentuaalselt jaotust vaadeldes on väga palju inimesi, kellel on rake, tõdes Josing. „Me ei saa rääkida suurest rõõmust või optimismist, väga palju inimesi endiselt hindab, et ta ei saa püsikaupu osta,“ möönis instituudi direktor.
Samuti on suur osa peresid, kes tulevad ots-otsaga välja ja kellel säästa on raske. „Kui me võrdleme arenenud ja rikaste põhjala riikidega, siis eesti inimesed on suures osas sellised ots otsaga välja tulejad. Põhjalas on inimesed suutelised  rohkem säästma kui meil,“ kommenteeris Josing.
Josing pidas positiivseks, et majanduskriis ei ole oluliselt suurendanud Eestis sellist äärmisse viletsusse langenud inimeste hulka. Need kes elavad võlgadest ja kulutavad eelmisi sääste, neid on olnud kuskil kümnendiku ringis kogu aeg, mainis ta.  „Inimene on oma igapäevaseid kulusid kokk tõmmanud ja ta saab endaga hakkama, see näitab eesti tarbija mõistlikkust ja ratsionaalsust ja hakkama saamist kriisi olukorras,“ kiitis Josing.
Ka tööturult tulevad objektiivsed andmed, mis tulevad teiselt poolelt ettevõtjatelt. “Nad ütlevad, et nad teevad töökohti rohkem kui koondavad,“ rääkis Josing, kelle sõnul valitsevad teised meeleolud ettevõteteski.
Tarbija kindlustunde indikaator koosneb neljast komponendist. Kõik on prognoosid, mida inimene annab oma perele, riigi olukorrale, säästudele ja tööturule ehk töötuse seisundile. Eesti konjunktuuriinstituudi juunikuu tarbijabaromeetri andmetel oli tarbijate kindlustunde indikaator –3 ja võrreldes maiga oli tõus 2 punkti.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 18 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele