Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Bussiettevõtjate aktiivsus on ühistranspordi päästerõngas

    Läti bussiliiklust ootab pankrot? 24. augusti "Biznes & Baltija" venekeelses väljaandes lubab Läti juhtiv bussiettevõte Nordeka kaugliinidele maksmata jäetud dotatsioonide pärast riigi vastu kohtusse minna või äärmisel juhul bussiliikluse hoopis kinni panna. Lisaks teeb Läti bussifirmale muret liinidel vohav piraatlus, vähenev reisijate arv ja kärbuv piletimüük, aga ka kuni 10% ulatuses vähenenud liinivõrk. Intervjuust kumab läbi, et Läti bussiliiklust ootab ees pankrot.
    Kuidas siis nii? Alles kolm aastat tagasi oli Läti bussiala bussitootjate ja vahendajate eldoraado. Sinna müüdi kõige uuemad bussid ning Läti ühistransport pidi muutuma Euroopa moodsaimaks, kus riik võtab endale kohustuse planeerida liine, määrata teeninduse kvaliteeti, kehtestada piletihindu, maksta bussivedajatele tellitud veomahu eest ja lõpuks tagada ettevõtetele 4% rentaablus. Bussivedajate rolliks jäi täita 10-12 aasta jooksul riigi tellimust, mis regionaalsetele bussiettevõtetele sisuliselt kätte mängiti. Kõik toredasti planeeritud, aga Läti riigi rahakott on õbluke, see ei võimalda kinni maksta ametnike valearvestusi, üle jõu käivaid poliitlubadusi ja põhjendamatult kõrge hinnaga (sh luksusbussi) veokilomeetrit.
    Olukord Eestis. Eelnevat silmas pidades tuletan Eesti poliitikutele meelde - ühistranspordi jätkusuutliku ja efektiivse arengu kujundavad eelkõige laialt ja igakülgselt diskuteeritud visioon pikaajalisest arengust, sellel baseeruvast tegevuskavast ja selle realiseerimise juhtimisest. Mida pikaajalisem ja stabiilsem on visioon, seda odavamaks ühistransport riigile kujuneb.
    Kasutajate arvukuse määrab aga peale bussi, rongi või trammi atraktiivsuse ja pileti hinna see, kui suur on liinivõrgu üleriigiline katvus, ning väljumiste sagedus ja ümberistumiste mugavus.
    Praegu on Eestis üleriigilise ühistranspordi nurgakivi kommertsalustel toimiv liinilubadega reguleeritud ja ettevõtjate arendatav kaugliinide võrgustik. Ettevõtjad (kuus suuremat ja kümmekond väiksemat) on oma liinivõrke arendanud tervikuna. Selles on küll tulusaid põhitrassi liine, kuid suurema osa moodustavad paljude peatustega maakonnakeskusi omavahel ühendavad kaugliinid. Selles liinivõrgus lasub kogu investeerimis- ja äririsk ettevõtjal. Kuna oleme suutnud vältida Läti vigu, on meil eeldusi kujuneda suurepärase ühistranspordiga EL i maaks. See aga eeldab mitmeid olulisi muutusi.
    Õiglane palk. Esiteks peab bussi- ja rongijuhi amet muutuma hinnatuks, palk peaks olema vähemalt 1300-1500 eurot, bussijuht ei pea oma alandavat sissetulekut kompenseerima kanistrisse kütust tilgutades või piletitulu kõrvaldades.
    Riigi finantseeritavatel hangetel tuleb leida lahendus, kuidas head bussiteenust pakkunud, märgatavalt investeerinud, reisijate arvu ja tulu kasvatanud bussiettevõtjat säästa demoraliseeriva vähempakkumisega turu ümberjagamisest. Hõreasustusega aladel muutub aga vältimatuks taksobussi teenuse arendamine, kus liin ehitatakse üles vastavalt jooksvatele tellimustele.
    Arvestades Eesti tühjenevaid väikelinnu ja maakonnakeskusi tuleb suuta arendada bussiliiklust vähetulusatele suundadele nii, et säilib ettevõtjate soov seal teenust luua, liine avada ja riske võtta. Juba praegu on vaja analüüsida, kuidas mõjutab uute, riigi soetatavate rongide rakendamine Pärnu, Viljandi, Tartu ja Narva suunal üleriigilist kommertsalustel toimivat bussiliiklust. Võtab see ju kommertsbussiliinide võrgust ära kõige tulusamad suunad ja kellaajad. On ka oht, et oluliselt väheneb ettevõtjate riskil toimiv üleriigiline liinivõrk või tuleb teenuse säilimiseks seda doteerima hakata.
    Rohkem kompetentsi! Riigi roll ühistranspordi planeerimisel ja teenuse terviklikul kujundamisel peab kasvama. Muidugi mitte ametnike armee suurenemisega, vaid kõikidel tasemetel otsustajate kompetentsi, professionaalsete oskuste ja võimete kasvuga.
    Läti juurde tagasi tulles - seal tegelevad reisijateveoga peamiselt riigile ja kohalikele omavalitsustele (suurima bussifirma Nordeka omanik on küll mõjukas Vene gaasimüüja) kuuluvad bussiettevõtted. Eestis opereerivad bussiliine fanaatiliselt oma ala arendavad ettevõtjad, kes oma riskil liine avades ja busse ostes, tihedas konkurentsis reisijate pärast võitlevad. Mida suurem on bussiettevõtjate aktiivsus ja võimekus, seda vähem peab riik panustama kodanike ühe põhiõiguse - liikumisvabaduse - tagamisse.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Tugev dollar paneb Eesti firmadele põntsu, mõne taskud täidab aga miljonitega
Euro suhtes üha kallinev USA dollar Eesti majandusele midagi rõõmustavat ei tähenda: inflatsioon saab hoogu juurde, võitjaks käputäis ettevõtteid.
Euro suhtes üha kallinev USA dollar Eesti majandusele midagi rõõmustavat ei tähenda: inflatsioon saab hoogu juurde, võitjaks käputäis ettevõtteid.