Rohkem tööd ei taga Eesti tootlikkuse paranemist, leiavad värske Eesti Inimarengu Aruande koostajad.
Aruande tootlikkuse peatüki koostanud Uku ja Urmas Varblane leiavad, et töömahu suurendamisest olulisem on, millist tööd inimesed teevad, kui keerukaid tooteid toodavad või teenuseid pakuvad ja millise hinnaga need maha müüakse. Samuti on oluline tootmise juhtimine ning organisatsiooni ülesehitus ja koht rahvusvahelises väärtusahelas.
Näiteks kui Taani mööblifirma Eestis asuvas allüksuses toodetakse mööblidetaile, mis saaderakse edasi Taani, kus pannakse kokku lõpptoode ja see müüakse maailmaturul, piirdub Eesti loodud lisandväärtus vaid toote valmistamiseks kulutatud tööaja eest teenitud palgarahaga ning väikese jääktuluga siinele allüksusele.
Kui aga Taani ettevõte müüb toote maailmaturul, sisaldub lõpptoote hinnas nii bränditulu, toote arenduskulu, turunduskulu jms. See tekitabki olukorra, kus vastava tööstusharu Taani töötaja poolt loodud lisandväärtus on mitu korda suurem kui Eestis. Selles ahelas täidab Eesti ettevõte tootmisahela lihtsaimat etappi.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Tootlikkuse suurendamiseks nimetavad teadlased kolme võimalust:
1. Jätkata senist tootmistegevust, kuid parandada tootmisprotsessi – vähendada seeläbi tootmiskulusid ja suurendada lisandväärtust.
2. Tegeleda tootearendusega – luua uus toode, teenus või insenerlahendus ja ühendada see tootmisega.
3. Hakata lisaks tootmisele tegelema müügiga ehk jõuda välja oma brändi müümiseni.
Aruande koostajate andmeil on Eestis tootlikkus ELi keskmisega võrreldes kõrgeim transpordisektoris (60% ELi keskmisest), madalaim kutse-, teadus- ja tehnikatööstuses (34%).
"Kui me tahame maailma kontekstis keegi olla, siis me peame liikuma oma majandusega laiemalt väärtusahelas kõrgemale ehk siis tootma paremat ja kallimat kaupa, mida annab maailmas kallimalt müüa. Siinkohal tuleb mängu kohe see inimeste küsimus, et miks näiteks bussijuht saab Soomes rohkem palka kui meil. See tuleneb lihtsalt sellest, et meil, meie majanduses toodetakse vähem väärtust. [---] See vahe on ca neljakordne. Ehk siis sellest paljuski ka meie olukord tuleneb ning efektiivsuse tõstmine ja innovatsioon on sellised – ükskõik millises tööstusharus, ükskõik millises kontekstis – väga olulised sõnad, " rääkis SEB strateeg Peeter Koppel Terevisioonis.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!