• OMX Baltic0,14%300,36
  • OMX Riga0,97%888,53
  • OMX Tallinn0,1%2 058,29
  • OMX Vilnius0,34%1 198,02
  • S&P 500−0,22%5 967,84
  • DOW 300,08%42 206,82
  • Nasdaq −0,51%19 447,41
  • FTSE 100−0,2%8 774,65
  • Nikkei 225−0,22%38 403,23
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,41
  • OMX Baltic0,14%300,36
  • OMX Riga0,97%888,53
  • OMX Tallinn0,1%2 058,29
  • OMX Vilnius0,34%1 198,02
  • S&P 500−0,22%5 967,84
  • DOW 300,08%42 206,82
  • Nasdaq −0,51%19 447,41
  • FTSE 100−0,2%8 774,65
  • Nikkei 225−0,22%38 403,23
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,41
  • 30.08.13, 18:25
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Raul Liive: IT hangetel sõltub edu inimsuhetest

Skype beetaprogrammi juht Raul Liive esineb 17. septembril Äripäeva ITuudiste seminaril "Kuidas olla edukas IT hangetel?" Oma ettekandes keskendub ta tarkvaraarenduste hankimisele tellija pilgu läbi.
Järgneb lühiinetrvjuu Raul Liive: Mis on teenuste ja testimise outsourcing'ut puudutavad suurimad väljakutsed tellija jaoks?
Kõige aluseks on inimsuhted. Ettevõtted ei tööta omavahel, vaid need on lõpuks ikkagi konkreetsed inimesed. On vaja üles ehitada väga head ja usalduslikud inimestevahelised suhted. Väga tähtis on inimestega näost näkki kohtuda ning koos vaba aega veeta, et õppida inimesi tundma väljaspool tavalist töökeskkonda.
Tellijana on sul alati oma tulevasest tootest mingi nägemus, kuid teenuseosutaja ei oma sama infopagasit. See muudab kriitiliseks võimalikult täpselt ja ülevaatlikult tööülesanded edasi anda. Asjad teevad veel raskemaks tundmatud muutujad, mis tulevad välja keset arenduprotsessi, kuna ei ole võimalik täpselt tööd ette planeerida kuudeks.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Omaette väljakutse on alati ka leida õige tegija tööle, koos pakkumisprotsessi läbiviimisega. Pakkumisprotsessi läbi viies on võimalik esitada erinevaid nutikaid küsimusi ettevõtetele, mis näitab välja kui palju nad panustavad protsessi. See võimaldab eraldada terad sõkaldest.
Mille vastu enim eksitakse arenduste skoopi hinnates? Kas võib öelda, et tellija ostab reeglina hinda ja üritab selle eest saada võimalikult palju?
Tundmatud muutujad, mida ei suudeta ja mida tihti ei saagi ette näha, on üks probleemide allikas. Arenduse pakkuja arvestab alati sellega, mis on pakkumises küsitud, kuid tellija ja teenuseosutaja arusaam dokumentidest võib olla erinev. Eriti tuleb probleem välja, kui tellija ei ole oma dokumente kõige paremal viisil ette valmistanud.Erineva arusaama visualiseerimiseks on väga lihtne ülesanne lasta ühel inimesel spetsifitseerida tühjale paberile joonistatud lihtsalt objekti (näiteks risti) ning siis teisel inimesel saadud kirjelduse alusel paluda see uuesti joonistada. Peaaegu alati on tulemus erinev. Kui juba sellise lihtsa objekti edasi andmisel tehakse vigu, siis kuidas saadakse aru komplektse IT süsteemi spesifikatsioonist?Kindlasti ostetakse hinda ja valmissaamise kuupäeva. Paljusid teisi aspekte nagu edasiarendatavus, skaleeritavus ning kvaliteet ei osata alati otseselt hinnata. Arendust ostes peaks kindlasti ülal mainitud punktid teenuseosutajaga fikseerima ning seadma mõõdikud, kuidas neid objektiivselt jälgida.Omaette teema on olemasoleva arenduse jätkamine lisahankega, kus võib olla tekkinud olukord, et vana teenusepakkuja tunneb süsteemi märgatavalt paremini kui tellija. Sellisel juhul on tellija sõltuvuses teenusepakkujast ning suure tõonäosusega ei suuda läbi viia korralikku hanget.Ostate oma äriprotsesse toetavaid (tugi)teenuseid sisse teistest riikidest. Mis on peamised erinevused võrrelduna Eesti (või Skandinaavia ärikultuuriga). Mida tasuks arvestada kui on soov oma tugiteenuseid outsource'ida?
Ostame teenuseid nii Eestist kui ka piiri tagant. Äritavad sõltuvad väga tugevalt riigist. Alati tasub ennast kurssi viia kohaliku riigi eripäradega, nende ärikultuuri, tavade ja kommetega. Parima tulemuse saavutamiseks peame kohandama oma tegevust vastava riigi ärikultuurile omaseks.  Näiteks tuleb meeles pidada, et osades kultuuriruumides ei vastata sulle EI, mis teeb teatud küsimuste küsimise raskeks.
Eriti oluline on teada, mida loetakse tähtsaks asukohariigis. Osades riikides on kõige aluseks paberile pandud leping, teistes on jällegi palju tähtsam suuliselt kokkulepitu.Mujalt sisseostes tuleb kindlasti arvesse võtta teenusepakkuja kaugust nii ajatsoonides kui ka lennuühendusi Eesti ja teenuseosutaja asukoha vahel. Mida suurem on ajavahe erinevate kontorite vahel, seda raskem on edukat jooksvat suhtlust omada. Kaugelt on kergem osta teenuseid, mis on ühtselt mõistetavalt pakendatavad ning mis ei eelda jooksvalt päev läbi kestvat suhtlust tellija ja arendaja vahel.
Vaata kava ja registreeru üritusele SIIN

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 27 p 9 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele