Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Leedu ja Eesti loodavad EList energiataristule raha

    Euroopa Ühendamise rahastu ei ole Leedule vähem tähtis kui Eestile, kui ELi valitsusjuhid selle nädala lõpus uuesti Brüsselis kogunevad, et Euroopa Liidu pikaajalises eelarvekavas (2014–20) kokkulepet üritada.

    Lisaks oma kastanitele tules peljatakse Leedus, et rasked eelarvekõnelused lükkuvad edasi aega, mil Leedust saab aasta teisest poolest esimese Balti riigina ELi eesistuja riik.
    "Loodan, et kokkulepe sünnib," ütles Leedu asevälisminister Vytautas Leskevicius reedel Vilniuses Eesti ajakirjanikega kohtudes. Vastasel juhul hakkaks eelarvekõnelusi häirima Euroopa Liidu suurte riikide valimistsükkel.
    Esmakordselt on ELi mitmeaastases eelarveraamistikus arutusel raha regionaalse tähtsusega energiatranspordi projektidele.
    "Nulli see eelarverida ei jää, poliitilised otsused ELi ühtse energiaturu loomiseks on tehtud. Kui palju raha tuleb, on iseasi," arutles Ülemkogu eel Leedu energeetikaministeeriumi nõunik ja endine aseminister Žygimantas Vaiciunas, visandades sellest rahast näiteks Leedu ja Poola vahelise gaasitoru rajamist, mille tasuvusuuring on kohe-kohe valmimas.
    Samuti ei saa nõuniku sõnul viivitada Balti riikide regionaalse LNG terminali otsusega, et ELi järgmisest eelarveperioodist raha saada.
    "Kui aasta lõpuks otsust pole, on küsitav, kas EL saab projekti otse rahastada," ütles Vaiciunas.
    Leedu enda prioriteet, ka uuel valitsusel, on aga kohalik LNG-terminal Klaipedas, mis tahetakse valmis saada 2014. aasta lõpuks.
    "Meil on kiiresti alternatiive vaja, arvestades meie suurt sõltuvust energia impordist," põhjendas Vaiciunas.
    "Oleme valmis arutama, kuidas terminal võiks kogu regioonile lisaväärtust anda, varustada ka teisi riike, kuni regionaalne terminal valmis saab," jätkas ta, märkides, et Leedu ja Läti vaheline gaasiühendus on juba laiendamisel.
    Vaiciunas ei nõustunud, et Leedu kohalik terminal õõnestab regionaalset LNG-projekti. "Me ei ole pidurid," ütles ta. Ja kui üldse nii arutleda, oleks Leedu piduriks väga piiratud mahus ja kõigest kümneks aastaks – nii pikk on algne leping Klaipeda LNG-terminali tehnoloogiale.
    Endine peaminister Andrius Kubilius, kes nüüd on parlamendis opositsioonis, rõhutas samuti, et Leedul pole aega oodata, kuni Soomes või Eestis asjad regionaalse projektiga edasi liiguvad.
    "Leedu energiasõltuvus on väga suur ja kulukas," ütles Kubilius. Elektrist imporditakse üle 70% ja gaasi hind on Eesti ja Lätiga võrreldes 10–15% kõrgem. "Vajame kõnelusteks Gazpromiga tugevamat jalgealust."
    Pikaajaline gaasileping Gazpromiga saab Leedul läbi 2014. aastal.
    Kubiliuski arutleb, et Leedu LNG tehnoloogia võiks kogu regioonile sobida. Kui aga arvestada Läänemere laevanduse arengut, kus tuleb üle minna vähem saastavale kütusele, võib LNG-terminal olla lõpuks igas sadamas.
    "Üle ilma toimub LNGs väga kiire areng ja peame kaaluma, millist infrastruktuuri meil üldse vaja on," ütles Kubilius.
    Arutelud jätkuvad ka uue tuumajaama üle, millest sai poliitiline pantvang Leedus möödunud sügisel toimunud valimistel. Vastuseisuga tuumajaamale populaarsust kergitanud sotsiaaldemokraadid arvutavad praegu projekti numbreid uuesti üle – otsust, kas jaam rajada, lubatakse maiks.
    "Meie valitsuse jaoks olid numbrid veenvad," märkis Kubilius.
    Balti riikide peaministrite tasandil (Leedust sotsiaaldemokraat Algirdas Brazauskas) anti projektile heakskiit juba 2006. aastal, kuid takistuseks on saanud riikide, valitsuste ja energiafirmade individuaalsed huvid.
    "Igaüks võitleb oma kasu eest. Kuidas sellistes oludes mitte kogu paketist ilma jääda, on unikaalne kogemus," ütles Kubilius.
    Žygimantas Vaiciunase hinnangul eeldab projektiga edasiminek – kui Leedu valitsus nii otsustab – järgmise sammuna ühisfirma loomist, mis arenduse enda peale võtaks.
    "Praegu vajame reaalset kinnitust, et meie regionaalsed partnerid on projektist huvitatud," ütles Vaiciunas, mööndes, et tegu on muna ja kana dilemmaga. Leedu kõhkleb, kuna ei ole partnerites kindel. Partnerid kahtlevad, kuna Leedu ise on ebakindel.
    Leedu presidendi majandusnõuniku Nerijus Udrenase sõnul tuleb Leedu parteidel kokku leppida, et sellist suurt projekti nagu tuumajaam iga kord ei muudeta, kui valitsus vahetub.
    "See ei ole kingavabrik," torises ta. "Leedul oleks nii koht tuumajaamale kui kompetents."
    Poliitilistele riskide kõrval on majanduslikud ja rahastamise riskid. "Elektri hind ei pruugi katta projekti maksumust," ütles Leedu DNB Bankase analüütik Jekaterina Rojaka.
    Projekti hinnalaeks on Jaapani Hitachi – tuumajaama tehnoloogia tarnija ja strateegiline investor – seadnud viis miljardit eurot. Vaiciunase sõnul oleks finantseerimise otsust kõige varem oodata 2015. aastal. Koostöö laabuks aga palju paremini, kui Balti riigid oma energiastrateegiad regionaalsel tasandil sünkrooni viiksid, nentis nõunik.
    Ignalina sulgemine kulukas 
    Eelarves kärpekohti otsiv ­Euroopa Liit tahaks vähendada toetusi liikmesriikidele Tšernobõli-tüüpi reaktorite sulgemise toetamiseks – Leedu sellega leppida ei taha.
    "Vähem toetust tähendab pikemat sulgemisperioodi ja kokkuvõttes suuremat kulu," ütles Leedu presidendi poliitikanõunik Jovita Neliupsiene.
    Leedu seisukoht on, et Ignalina sulgemisega 2009. aastal on Leedu täitnud ELiga liitumise lepingus võetud kohustused. Nüüd on pall ELi poolel, mis lubas sulgemist rahastada.
    Raskused projektiga on Neliupsiene sõnul tingitud sellest, et kogemusi selletaoliste reaktorite sulgemisega ei ole.
    Järgmisel ELi eelarveperioodil vajab Leedu endise peaministri Andrius Kubiliuse sõnul Ignalina sulgemise rahastamiseks 800 miljonit eurot, millest Leedu oma osa oleks 100 miljonit. Euroopa Komisjoni algne pakkumine oli 200 miljonit, mida eelmise aasta lõpuks oli tõstetud 400 miljonile eurole.
    Ajakirjaniku reisi Vilniusse rahastas Euroopa Komisjon.
  • Hetkel kuum
Seotud lood
Kõik seotud lood

TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.