Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Juhtimiskonsultant: ministrid tegelikult ei juhi allasutusi

    Ei tohi jätkuda olukord, kus minister ei mõista ega oska ning osakonnajuhataja saab aru, aga pole volitatud otsustama, leiab juhtimiskonsultant Mait Raava.

    Tema veendumusel oleks ministritel viimane aeg ausalt peeglisse vaadata ja anda otsustamine ja vastutus osakonnajuhatajatele, kel selleks kompetentsi.
    Nädala kuum teema on nukuteatri ja kultuuriministri ümber toimuv ja viimastest kuudest on sarnane kehv juhtimisvõtete näide ka Ken-Marti Vaheri politsei- ja piirivalveameti juhivahetus.
    Järgnevalt meiliintervjuu OÜ PRO Konsultatsioonide juhi ja ainuomaniku Mait Raavaga.
    Mida ministrite Langi ja Vaheri juhtimisvõtted näitavad? Kas tegemist on üksikjuhtude või laiema probleemiga?
    Sunnitud juhivahetusi tuleb ikka ette. Mõni tippjuht ei suuda väliste või organisatsioonisiseste muutustega kohaneda ja siis ongi õige ta kiiresti välja vahetada. Avalikus teenistuses viimasel ajal palju kõneainet tekitanud juhtumid maanteeameti, Estonian Airi, politseiameti, EASi ja nüüd nukuteatri juhiga on eri põhjustega. Maanteeameti juht ajas segi riigi ja oma rahakoti, Estonian Airi juht bluffis strateegiaga, politseiameti juhi alluvad ei täitnud seadust, EASi juht eksis toetusraha jagamisel ja nukuteatri juht rikkus autoriõigusi. Need on väga tõsised eksimused ja ministrid on teinud õiged vallandamisotsused.
    Kuid ühisosa neis juhtumites on murettekitav. Kõik tippjuhid teadsid ju kaua aega, et nende tegevus on vähemasti kaheldav, ent ometi jätkasid samas vaimus, tegemata vajalikke muutusi. Nad leidsid, et nii võib ja on kombeks. Nad tegutsesid kui kuningas oma kuningriigis. Ja siia koer maetud ongi.
    Minister tegelikult ei juhi allasutusi. Täna puudub riigis toimiv allasutuste juhtimisliin, kuna ministrid on liiga kaugel ega tunne allasutuste spetsiifikat sel määral, et saaks sisulistes küsimustes kaasa rääkida ja juhtimisotsuseid teha.
    Töötav mudel oleks selline, kui ministeeriumides antakse allasutuse juhtimisel täisvastutus vastava valdkonna osakonnajuhatajale, sest tema tunneb valdkonna protsesse, turu arenguid ja edutegureid. Osakonnajuhataja on valdkonna proff, kes saab aru, mis turul ja asutuses tegelikult toimub, ning suudab seetõttu teha õigeid strateegilisi otsuseid. Ministril ei saa olla sellist tipptasemel kompetentsi ja seda lausa kõigis valdkondades.
    Niisamuti peaksid asutuste ja riigiettevõte nõukogudesse kuuluma ministeeriumide osakonnajuhatajad ja valdkonna eksperdid väljastpoolt, mitte aga valdkonnas ebakompetentsed poliitikud. Viimastele ajavad tippjuhid lihtsalt kägu. Või ongi nad teadlikult kummitempliteks pandud?
    Arvan, et ministreid mu jutt ei üllata. Nad näevad pidevalt, et ei tunne piisavalt valdkondade spetsiifikat ega suuda sisulistes asjades kaasa rääkida. Ometi jätkavad ka nemad juhtimise näitemängu. Viimane aeg oleks ministritel ausalt peeglisse vaadata ja anda otsustamine ja vastutus osakonnajuhatajatele, kel selleks kompetents on. Ministrid tegelgu poliitikaga laiemas plaanis ja ärgu mängigu maailmatarka, mida on lihtsalt piinlik kõrvalt vaadata.
    Kas valitsusjuht võiks/peaks neist juhtumeist midagi õppima?
    Peaminister peaks toimiva juhtimisliini puudumise probleemi tõsiselt tunnistama ja töötama välja riigiasutuste ja -ettevõtete toimiva juhtimismudeli.
    Olles konsulteerinud paljude ministeeriumide tipp- ja keskastme juhte, arvan, et osakonnajuhataja tasandi lahendus töötaks väga hästi. Kuid küllap on ka teisi lahendusi, kui see ei ole vastuvõetav. Kuid üks mis kindel – nii nagu praegu, ei tohi jätkata. See on lubamatu, kui minister ei saa aru ega oska, kuid osakonnajuhataja saab aru, aga ei tohi otsustada.
    Mida võiks siin ettevõtja kõrva taha panna?
    Eraettevõtete omanikele ja tippjuhtidele on siit kõrva taha panna seda, ettevõtte nõukogu peab koosnema väga headest asjatundjatest – valdkonna proffidest. Siis ei saa tippjuht kägu ajada, vaid teeb nõukoguga sisulist koostööd parimate otsuste nimel. Kui nõukogus on ebakompetentsed inimesed, loob tippjuht oma kuningriigi, mille tulemuslikkus on omanikele täielik loterii. Sest nad ei saa aru, mis toimub ega oska õigel ajal sekkuda.   
     
     
  • Hetkel kuum
Seotud lood
Kõik seotud lood

Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.