Mari Mets • 26 juuni 2015

Teenindussektori sünge suvi

Pärnu sanatooriumi Tervis ja spaahotelli Tervise Paradiis juht Jaan Ratnik usub, et Pärnus on turismisektor praegu paremal järjel kui mujal Eestis.   Foto: Dmitri Kotjuh/Järva Teataja

Pärast lõppenud buumiaastat turismisektoris on teenindusettevõtete kindlustunne koos käibega kolinal kukkunud, sest üha hinnatundlikuma turisti reis on lühem ja pakett odavam ning lähitulevikus seisab ees teadmatus.

Nii hotellide, restoranide kui ka maanteetranspordi- ja logistikaettevõtete viimase kolme kuu käibed on konjunktuuriinstituudi uuringu põhjal halvemad kui sel hooajal tavapärane.

Olulised mõjutajad on Vene-Ukraina konfliktist tingitud kaubanduspiirangud ja Eestile oluliste kaubanduspartnerite tagasihoidlik majandusseis. Kui turismisektor ootab nõudluse kasvu, siis transpordi- ja logistikaettevõtted teatavad nõudluse langusest, mis toob omakorda kaasa ka hinnalanguse.

Tarbijate kindlustunne vajus aastaga saapasäärde

Tarbijate kindlustunne viimase kuuga ei muutunud ja on kehvemal tasemel kui aasta tagasi.

Mullu samal ajal oli kindlustunne pikaajalisest keskmisest parem ja paranesid ootused oma pere majandusolukorrale.

Võrreldes eelmise aastaga on halvenenud kõik kindlustunde indikaatori komponendid: inimeste ootused oma pere ja riigi majandusarengu väljavaadete kohta, tööturu prognoos ja säästuprognoos.    

Hinnates oma pere rahanduslikku olukorda, väitis 52% vastanutest, et tuleb ots-otsaga välja, säästab 40% ja n-ö miinuses elab 8% vastanutest.

Allikas: Eesti Konjunktuuriinstituut

Viru hotelli tegevdirektori Anu Soosaare sõnul mõõdab kindlustunne lisaks olevikule ka tulevikku ja kõik uued seadusemuudatused nagu käibemaksu tõstmine mõjutavad hotelli- ja restoranipidajaid väga palju.

Turud kukuvad nagu kaardimajad

„See toimub olukorras, kus hinnad on muidu üldiselt kukkunud ehk klient on väga hinnatundlik. Teine mõjur on hotellide ja restoranide suured tööjõukulud  – me ei saa väga palju automatiseerida. Surve palgatõusuks on teenindussektoris suur," selgitas ta.

"Miinimumpalga tõstmine mõjutab meid ka omajagu, ostame ju päris palju teenuseid sisse, näiteks pesu pesemine ja turvateenus. Kui vaadata tegureid, mis meie ärisektorit mõjutavad, siis julgustavaid nende seast eriti ei leia,“ märkis Soosaar.

Nordic Hotelsi juht ja Eesti Hotellide ja Restoranide Liidu aseesimees Feliks Mägus nõustub samuti, et turul valitseb ebakindlus, sest põhiturud Eesti, Soome ja Venemaa kukuvad ja tunneli lõpus pole näha valgust ei nende majanduste ega poliitiliste suhete kohta Venemaaga.

„Nii hull asi veel kindlasti veel ei ole, et peaks tegelema eluspüsimisega. Eelmine aasta oli siiski rekordaasta pärast majandussurutist. Peame tegelema aktiivselt kulude optimeerimise ja müügitööga,“ lausus Mägus.

Samas lisas Mägus, et ühe aasta hea tulemus ei taga igavest õnne, pigem on ettevõtted eelmisest majandussurutisest õppinud, reserve loonud ja pole tehtud üleliia julgeid investeeringuid.

Pidev halb suusailm – põnts nii talvejopede, grillimisvarustuse kui ka jäätise müügile

Võrreldes eelmise aasta juuniga, on kaubandusettevõtete hinnang äri seisule tunduvalt halvem, konjunktuuri hindas halvaks 17% kauplustest.

Garderoobikauplustest andis iga kolmas ettevõte halva hinnangu, kuna soojale talveilmale, mil oli rakse müüa talvekaupu, on järgnenud jahe kevad ja müüjad on alustanud hooajakaupade allahindlusega tavapäratult vara.

Väga oluline on, milliseks kujuneb suveilm, sest sellest sõltub nii rõivaste ja jalatsite kui ka paljude toiduainete müügiedu. Jahedal suvel müüakse vähem nii jooke, jäätist kui ka grillimaterjali.

Tervikuna müük eelseisval kolmel kuul kasvab 48% ja väheneb 14% kauplustes.

Allikas: Eesti Konjunktuuriinstituut

Suvepealinn esirinnas

Pänu sanatooriumi Tervis ja spaahotelli Tervise Paradiis juhi Jaan Ratniku sõnul on Pärnus suudetud esimesel poolaastal üldjoontes plaanides püsida.

„On küll kuid, mis jäävad eelmisele aastale alla ja kuklas on kogu aeg surve ning tume hirm, aga tundub, et teistes piirkondades on eelarve ja müügiplaanide täitmine ilmselt raskem ja hinnad allapoole toodud,“ ütles Ratnik.

Ta selgitas, et käive on praegu suurem kui mullu samal ajal, kuid keskmine hind on madalam. „Käive sõltub eelkõige klientide veedetud öödest, mitte külastajates arvust. Kevadtalvel oli küll kurioosne olukord, kus kliente oli pea rekordarv, aga ööde arvu poolest jäime mullusele 10% alla.“

Ratnik ütles, et paanikaks pole põhjust, aga ilmselgelt tuleb valvel olla. „Suures plaanis ikka mingit õitsengut ei paista. Pärnus on väga oluline turg Soome, aga juba neljandat aastat ei tule Soome majandusest sellist sõnumit, mis sealse tarbija kindlust tõstaks,“ lausus ta.

Hetkel kuum