Triin Adamson, kaasautor • 3. detsember 2015 kell 4:00

Kodusest pesuteost kasvas välja eksporditoode

Klassikalisele pesupulbrile lisaks jõuavad jaekettidesse väiketootjate loodussõbralikmad pesuvahendid.  Foto: Raul Mee

Huvi looduslike ja allergiavabade toodete kasutamise vastu on turule toonud nii mõnegi väiketootja, kes esialgu enda tarbeks mõeldud tootekatsetustega jõuavad hiljem nii kohalikule kui välisturulegi.

Looduslikke pesuvahendeid tootva OÜ Mulieres lugu sai alguse mõned aastad tagasi ettevõtte omanike kodusest hobist ning uudishimust looduslike ja allergiavabade toodete vastu, kirjutab 4. detsembri Äripäev mikroettevõtluse rubriigis.

Ettevõtte Mulieres omaniku Merylin Rüütli sõnul viis taimsete puhastusvahendite retseptide otsimise ja nendega katsetusteni praktiline vajadus - üks lastest on väga tundliku nahaga, nii et riiete pesemine isegi tundlikule nahale mõeldud pesuvahenditega tekitas lapsel ärritust ja punetust.

Nüüd toodab ettevõte taimset päritolu puhastus- ja pesuvahendeid, mis põhinevad oliiviõlil. Tooted ei sisalda parabeene, naftatooteid, sünteetilisi lõhna-, värvi- ega säilitusaineid. “Selliste toodete tootmiseni jõudsime pärast pikka tootearendust, mille käigus proovisime ja katsetasime erinevaid retsepte,” rääkis Rüütli.

BioVegan Family OÜ hakkas looduslikku pesupulbrit välja töötama samal põhjusel kui Mulierski. "Kui laps sündis, oli ta allergiline, nii et hakkasin otsima allergikule sobivaid alternatiive," rääkis ettevõtte asutanud Birgit Helimets. Kuna ükski olemasolevatest ei sobinud, hakkas naine leitud info põhjal ise aineid kokku segama. "Tooteni jõudmiseks, mis praegu müügis on, kulus kolm aastat," märkis ta.

Algul tehti pulbrit endale, siis tellisid ka juba sõbrad. "Nemad soovitasidki, et hakka pakendama ja müüma seda," selgitas Helimets.  

Esimesed pesuvahendite retseptide katsetused tehti oma kodus. Rüütli sõnul käisid tootearendus ja proovipesemised kokku ligikaudu kaks aastat, enne kui toodetega turule jõuti. Tänaseks asub Mulieresi keedukoda Koplis. Tingimused tootmisele on nagu üldised tootmisele esitatavad nõudedki, meeldiva aroomi saavutamiseks lõhnastatakse tooteid kvaliteetsete eeterlike õlidega.

Retseptide välja töötamisel pöörati Rüütli sõnul pilgud traditsiooniliste vahendite poole, mida esivanemad on koristamisel ja pesemisel kasutanud juba sadu aastaid, ent mis möödunud sajandil toimunud keemiarevolutsiooniga unustusehõlma vajusid. Rüütli sõnul on nad oma tootevaliku juures lähtunud põhimõttest less is more ehk mitme puhastusvahendi asemel pakutakse multifunktsionaalset üldpuhastusvahendit, millega saab asendada pea kõik teised puhastusvahendid. Samuti pole looduslikule pesugeelile lisaks vaja kasutada ei pesuloputusvahendit ega pesupehmendajat.

Rüütli sõnul ammutatakse ideid igapäevaelust, kuna elu ise on niivõrd inspireeriv. Samuti hoitakse end kursis rahvusvahelisel turu liikumistega. “Head ideed ei vaja alati palju raha, vaja läheb ka nutikust ning peab arvestama, et ööpäev on tööpäev,” lausus Rüütli.

Ökotoode peab suutma määrdunud riide puhtaks pesta

Liina Raud, Muliersi toodete kasutaja

Eelistan tavapäraste pesuvahendite asemel looduslikke, kuna peres kasvavad väikesed lapsed ning usun, et looduslikud pesuvahendid on nahale sõbralikumad. Kasutan üldiselt lõhnastatud pesuaineid ja usun, et looduslikes pesuainetes on lõhnad neutraalsemad ning sellevõrra on naha suhtes õrnemad.

Looduslike pesuvahendite valik suureneb, kuigi pean tunnistama, et veel päris oma lemmikut pole ma leidnud. Ökovalikus on vähe tooteid, mis laste poolt näiteks värvidega määritud riided puhtaks peseks, aga sellele probleemile olen nüüd tänu Mulieresi toodetele lahenduse leidnud, nii et ehk olen avastanud just selle õige. Hindan kõrgelt, kui looduslik pesuvahend on võimeline puhastama ka kõige määrdunumad riided, andes samas pesule mõnusa tagasihoidliku lõhna.

Looduslike pesuvahendite puhul tunnen puudust spetsiaalselt laste juustele mõeldud palsamist. Kuna lokkis juuksed lähevad hirmus sassi ning šampoon on oma olemuselt juukseid avava toimega, siis pusade kergemaks kammimiseks oleks vaja peanahasõbralikku palsamit. Olen leidnud küll häid šampoone, kuid palsamina pean kasutama enda oma, mis on lapse peanahale liialt raske ja rasuse toimega.

Vajalikud põhiteadmised keemiast

Helimetsa sõnul vajab toote kokkupanek keemia põhiteadmisi, nõu on küsitud ka oma ala spetsialistidelt. "Pead teadma, mida millega võib kokku panna. Ph peab olema õigel tasemel jne," loetles ta eeldusi.

Esialgu on tootjateks veel pereliikmed ise. "Ma ei usalda esialgu kedagi, sest oluline on õige tootmisprotsess," tunnistas Helimets, mööndes siiski, et kuna toodete eksportimiseks käivad läbirääkimised, tuleb uuel aastal abikäsi juurde palgata, kuna oma jõududega ei saa enam hakkama. 

Rüütli sõnul on iga tootmise juures väljakutseid, kuid neil seni ületamatuid õnneks mitte. Pesuvahendite tooraine pärineb erinevatest riikidest. Peamiseks on oliiviõli, mis tuleb Tuneesiast, palju tehakse koostööd ka Eesti ettevõtetega. Vahendid kannavad Eesti vegan märgist, mis tähendab, et toodang on sobilik ka veganitele. Lõhnatud tooted kannavad alates jaanuarist ka Eesti Allergialiidu tunnusmärgist. Lisaks hakatakse taotlema ka Euroopa Liidu ökomärgist.

Pakendi väljatöötamisel on Rüütli sõnul ühinetud nii-öelda pakendirevolutsiooniga ehk kasutatakse ümbertöödeldud papist pakendeid, milles on 70% vähem plastikut kui tavalises. “Seega võib väita, et igal pudelil on oma ajalugu ning isikupära,” lisas Rüütli. Pakendi sisemises kotis kasutatakse plastikut samuti minimaalselt. Kasutusomadustelt on pakendid sama tugevad ja kergesti kasutatavad kui plastpudelid, samas oluliselt keskkonnasõbralikumad. Pudeli kork töötab ka doseerimisnõuna.

Mulieresi esimeseks kliendiks olid Taimetoidumessi külastajad. "Sealt saime väga palju positiivset tagasisidet," märkis Rüütli. Esimeseks ärikliendiks oli kaubamaja.

Rüütli sõnul on nende peamised kliendid terviseteadlikud lastega pered, kes hindavad kõrgelt oma tervist ja on sotsiaalselt vastutustundlikud keskkonna suhtes.

Rüütli sõnul võeti juba ettevõtte loomisel suund ka ekspordile. Nii on kontakte loodud juba Läti, Leedu ja Soomega ning sihikul olevaid riike on veelgi. Esimene ekspordiäriklient on Balti ja Leedu suurim vegankauba pood VEGGO.

Mulieresi toodangut tavatoodetega võrreldes püsib ettevõte Rüütli sõnul hinnaga konkurentsis. "Pooleteiseliitrine looduslik pesugeel maksab 14.50 ning liitrine kogus üldpuhastusvahendit 12.50." 

Helimetsa sõnul on toode väga hästi vastu võetud. "Kuna selline toode turul puudub, siis alguses läks ikka väga lihtsalt," märkis ta. "Pääsesime kiiresti kettidesse müüki."

Helimetsa sõnul on ostja teadlikkus looduslikkuse suhtes suur. "Algul arvasime, et tavaklienti on raske püüda, aga inimesed on väga teadlikud. Selles mängib ilmselt oma osaasjaolu, et meie hulgas on aina enam allergikuid," rääkis ta.

Oma tootmisega alustades:

Vali toode, mis on sulle endale oluline, pühendumus aitab edasi.

Ära karda küsida nõu targematelt.

Ole kannatlik, sest katsetamine võib võtta aastaid.

Testi toodet esialgu sõprade ja tuttavate peal.

Mahekaup on jaeketi jaoks möödapääsmatu

ASi Rimi Eesti Food suhtekorraldaja Katrin Batsi sõnul on kodumaisel mahetootjal täpselt sama võimalus Rimi letile pääseda, nagu on seda tavakauba pakkujalgi. “Kui on hea ja põnev toode, millele konkurents on väike või pole seda üldse, siis tasub seda kindlasti meie ostuosakonnale pakkuda,” selgitas Bats.

Kui väikeettevõtte tootmine on väike ning tootjal pole võimalust kogu ketile kaupa tagada, tasub alustuseks tooteid pakkuda Rimi Talupoele, mis eelistab just Eesti väiketalunike kaupu ja mahetoodete pakkujaid.

Batsi sõnul muutuvad mahetooted üha populaarsemaks. Seda näitab Talupoe laienemine, aga ka Rimi mahetoodete omamärgisarja I love eco müügiedu. "Mahekaup ei ole enam nišitoode, vaid täiesti arvestatav tootegrupp, mille olemasolu riiulis on ühe jaeketi jaoks peaaegu et juba hügieenifaktor,” märkis Bats.

OÜ Looduspere juhi Pille-Riin Özmeni sõnul on kodumaisel tootjal lihtne nende letile pääseda, kuna poes eelistatakse enamasti Eesti tootjaid. Siiski on eestimaiste toodete puhul tihti takistuseks kõrge hind või puudulik pakend.

Pesuvahendite pakkumisi tuleb müüjale üsna harva. Özmeni sõnul otsustab klient sageli toote tuntuse järgi, sest keegi ei soovi oma pesu tundmatu katsetaja toodetega rikkuda. Nii küsitaksegi poes nõu ning uuritakse teiste kogemusi. “Uuel firmal on raske usaldust võita, eestlased on teatavasti pika mõtlemisega, aga truud,” selgitas Özmen. Tema sõnul on ökotooted leidnud koha eestlaste südames, kuid tihti paneb hind müügile pitseri.

"Kahjuks reklaamivad ka mitmed masstooted ennast ökona, kuigi tegelikult on võib-olla lihtsalt üks tootmisetapp keskkonnasõbralikumalt teostatud, kuid koostisosad jätavad ikkagi soovida," rääkis Özmen, kelle sõnul tasub alati lugeda koostisaineid, et langetada teadlik otsus.

OÜ Biomarket juhi Priit Mikelsaare sõnul saavad nad igal nädalal mitu uute toodete pakkumist nii kodumaistelt tootajatelt kui ka ökotoodete maaletoojatelt. "Vaatame kõik pakkumised alati läbi," märkis Mikelsaar, kelle sõnul on nende puhul oluliseks valikukriteeriumiks, kas tegemist on sertifitseeritud mahetootega ning kas selles tootekategoorias ja hinnaklassis on juba tooted ja koostööpartnerid või mitte. Sageli pakutakse tooteid, mille sarnased on juba müügis. "Kui uuel tootel pole olulist erinevust, siis üldjuhul eelistame jätkata koostööd olemasolevate partneritega," märkis Mikelsaar.

Mikelsaare sõnul on looduslikkus üks võimalus ennast turul eristada, aga kuna looduslikud tooted on enamasti kvaliteetsema toorane ning teistmoodi valmistusviisi tõttu kallimad kui tavatooted, ei saa nende puhul universaalsest konkurentsieelisest rääkida.

Ta rõhutas, et oluline on vahet teha ka lihtsalt loodustoote ja sertifitseeritud ökotoote vahel, kuna sõnad looduslik või loodustoode on tegelikus elus väga umbmäärased ning sageli kasutatakse neid väga erinevate toodete puhul. Ökomärki kandev sertifitseeritud toode peab vastama väga kindlatele kriteeriumitele, mis annab tarbijale garantii, et koostisained on kontrollitud.

Kuigi teadlikkus ökotoodetest on järk-järgult kasvamas, on ökotooted oma olemuselt premium-tooted, mistõttu nende hind on kõrgem. "Sellest lähtuvalt on müügimahu ja turuosa mõistes selgelt tegemist nišitoodetega," märkis Mikelsaar.    

Hetkel kuum