Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Perekond Osula suurtehing avab ukse Euroopasse

    Andres Osula juhitav T grupp otsis oma rahvusvahelisele piletimüügisüsteemile suurinvestori asemel suure kliendi.Foto: Andres Haabu

    Perekond Osulale kuuluv ettevõte müüs piletimüügisüsteemi teenuse prantsuse transpordihiiule Transdev, mille aastane käive on võrreldav Eesti riigieelarvega. Tehingu tulemusel laiendab Osulate firma jõuliselt oma tegevust ja palkab uusi töötajaid.

    „Tänaseks on meil Transdeviga sõlmitud kolmeaastane leping, millega anname neile kasutada T solutsionsi piletimüügisüsteemi,” ütles T grupi juht, bussiärimehe Hugo Osula poeg Andres Osula. „Ühtlasi vastutame lepinguperioodi vältel ka süsteemi hoolduse ja arendamise eest. Olemuselt on tegu klassikalise IT-lepinguga selle erinevusega, et me ei alusta nullist koodi kirjutamist, vaid meil on juba reaalselt toimiv ja ennast tõestanud toode,” kirjeldas Osula tehingu olemust. 
    T solutionsi müügisüsteem võetakse kasutusele Transdevi kaugliinidel, mis sõidavad Eurolinesi ja Isilinesi kaubamärgi all Prantsusmaal, Hollandis, Belgias, Portugalis, Saksamaal ja Tšehhis. Pileteid hakatakse süsteemi kaudu müüma kaks korda nii palju kui praegu. Seni on välisturgudele sisenetud LuxExpressiga Ida-Euroopas, piletimüüki korraldatakse ka Hongkongi trammiliikluses.
    Lepingu kogumahtu on Osula sõnul raske hinnata, sest Eestis töötava piletisüsteemi T pileti ärimudel on seotud mahtudega ja see sõltub Transdevi edust ning võrgu kasvatamisest. Ja Transdevil on plaanis kasvada, sest kogu Euroopa bussiliiklus kasvab. „Kümnetes protsentides aastas, kui isegi mitte sadades,“ oli ta optimistlik.
    Rahvusvaheline edu
    ID-Pileti ja ühiskaardi süsteemi käivitanud ettevõtte Ridango juht Erki Lipre pidas positiivseks, et Eesti tehnoloogiaettevõtted suunavad järjest rohkem pilgud välisturgudele „See näitab endiselt, et Eestis loodud IT-süsteemid ja -teenused on kvaliteetsed ning konkurentsivõimelised,“ leidis Lipre. Tema hinnangul on leping Transdeviga T grupi jaoks oluline alus Kesk-Euroopasse sisenemisel.
    GoBusi juhatuse liige Enn Randmaa avaldas arvamust, et tehingu taga paistavad vanad sidemed. Tehingut rohkem kommenteerida Randmaa ei osanud.
    Osula selgitas, et T solutions leidis prantsuse kliendi tänu Eestist väljaspool elavale müügiesindajale, kes on transpordiäris 10 aastat töötanud ja kogunud tohutu võrgustiku. „Võrgustiku kaudu saime ühel hetkel sõnumi selle kohta, et Transdev plaanib kiiremas korras enda müügisüsteemi välja vahetada. Me olime õigel ajal õiges kohas ja eks see muidugi toimus läbi hanke,“ ütles Osula. Prantslasest partneri saamisel ei olnud Osula kinnitusel sugugi vähetähtis ka fakt, et T solutions leidis endale nende rahvuskaaslasest projektijuhi, kellest oli läbirääkimistel suur kasu.
    Osula näeb selge eelisena konkurentide ees ka pärinemist bussiettevõttest Mootor Grupp. Nimelt oli nende esimene klient gruppi kuuluv Lux Express, kust saadi esimene ja olulisim süsteemi arendamise kogemus. Toode ise sarnaneb lennufirmade süsteemile, kus saab vastavalt nõudlusele paindlikult hindadega mängida. „Taolist süsteemi bussiliikluses ei ole siiamaani väga palju arendatud. Isegi rongiliikluses, peab tunnistama, on kõvasti arenemisruumi. See äri, kus meie oleme, on veel lapsekingades ja kindlasti on meil väga palju eelist,“ oli Osula enesekindel.

    Transdev

    Kuulub Veolia ja Caisse des Dépots kontserni, olles maailma juhtiv transpordifirma.

    Käive 2014. aastal oli 6,6 miljardit eurot.

    Ettevõte nõustab ja toetab omavalitsusi alates eelanalüüsist ja projektijuhtimisest kuni ühistranspordisüsteemi jooksva töökorralduseni.

    Ettevõte opereerib 83 000 töötaja ning 43 000 sõidukiga ühistranspordi võrgustikke üle maailma 20 riigis.

    T grupp AS

    Omanikud on Hugo ja Tiiu Osula, juht on Andres Osula.

    Ettevõte välja töötatud T solutionsi piletisüsteemide kaudu ostetakse umbes neli miljonit piletit aastas ja selle teenuseid kasutab üle 40 bussiettevõtte.

    T solutionsi tarkvara platvorm sobib keskmistele ja suurtele kommertsvedudega tegelevatele transpordiettevõtetele, kelle tegevust iseloomustab keeruline mitme ümberistumisega logistika, dünaamiline hinnastamine ning turundus, samuti paindlik reageerimine turusituatsioonile ja nõudlusele.

    Otsivad IT-talente
    „Kui siiamaani olime T pileti tootega rohkem müügikanalite äris, siis nüüd me selgelt liigume IT-ettevõtteks, hakkame tootma uute turgude jaoks IT-toodet,“ ütles Osula. Ettevõte plaanib veel sel aastal palgata 15 töötajat, arendajatest testijateni. Praegu töötab ettevõttes 25 inimest.
    T grupi juhi sõnul oli veel mõni aeg tagasi keeruline IT-inimesi tööle leida, sest ettevõtet seostati pigem bussiettevõtlusega. Möödunud aastal Ajujahi konkursi võitmine uudse piletisüsteemi Jiffi projektiga aitas aga maine muutumisele kaasa ja nüüd nähakse neid rohkem IT-ettevõttena. „Ajujahis me suutsime selgelt tõestada, et meil on IT ettevõtte jaoks rohkem sisu, kui paljud arvavad.“
    IT-valdkonna inimestele peab Osula tööd T solutionsi ja Jiffi arendamisel põnevaks, sest bussipiletite kombineerimine ja keerukas hinnastamine on tema sõnul paras väljakutse. „See ei ole väike äpp ega kiirlaenusüsteem, see on tõsiselt suur väljakutse. Selles seisab ka põhjus, miks meil on konkurentsi järjest vähem, sest see on niivõrd nišitoode, niivõrd hästi teostatud ja niivõrd keerukas, et seda on raske järele teha. Ma arvan, et IT-talentidele sellised väljakutsed pakuvad huvi,“ loodab Osula, et nad leiavad oma tee T gruppi.
    Kuna müügitsükkel on pikk, tegeleb T solutions juba praegu järgmiste turgudega ja ettemüügiga. Kui aga õnnestub selle kevade ja suve jooksul 10-15 inimest juurde palgata, saavad nad sügisest järgmisi suuri kliente juurde võtta. Osula sõnul alustasid nad väikselt, et näha kas nende tootele on turgu, kuid nüüd on selgelt aeg kasvada. 
    „Meil on siin päris mitu asja soolas, võiks küll öelda, et kui oleks juba praegu meeskond, oleks tõenäoliselt vähemalt sama suur leping olemas Saksamaalt. Aga me veel hoiame ennast tagasi, ei tasu endale võtta ette sellist tööd, mida ei jõua ära teha.“

    Olen uskunud nendesse algusest pealeMart Maasik, SEB äriinnovatsiooni juht, Ajujahi žüriiliige

    See meeskond on äärmiselt tubli ja sihikindel. Neil oli selge visioon ja mentorsessioonide käigus kõik, mida nad lubasid, nad ka ellu viisid. Hästi hea distsipliini ja kogemuste pagasiga meeskond. Tegelikult me näeme Ajujahis, et on palju meeskondi, kes on ideega hästi tugevad, aga elluviimine on nõrk. See meeskond selgelt eristus oma suutlikkusega. See on nende puhul erinev ja kuna nende müügitsükkel on hästi pikk esimesest kontaktist kuni lepinguni, siis ka selles on nad järjepidavad olnud.

    Iseenesest olen ma uskunud nendesse algusest peale. Ma usun, et tegelikult on neil Jiffiga võimalik korrata sama edu, mis T solutionsiga, et nad suudavad minna rahvusvahelisele turule. See on kasvav turg ja selle turu eripära ongi, et see areneb niivõrd kiiresti. Loodetavasti nad suudavad selle kasvuga kaasa minna. Praegu on turul mõni üksikud näited puutevabadest piletisüsteemidest, aga turg kindlasti kasvab.

    Sihid Euroopast kaugemale
    Ehkki sellest on veel vara rääkida, vihjas Osula, et nad sihivad turuna Ladina-Ameerikat. „Alates Mehhikost kuni Argentinani välja on ikkagi tehingute mahud sadu-sadu kordi suuremad kui Euroopas. Ega me risti ette ei löö, aga Aasia on kõvasti keerukam. Euroopat sihime samamoodi ja muidugi Skandinaaviat.“ T solutions peab läbirääkimisi ka Norras, aga selle aasta lõpuni on nad end Transdevi lepinguga tugevalt sidunud. Edasiseks laienemiseks on vaja kiiremas korras meeskonda laiendada ja see on järgmine tänavune suur samm.
    Bussiliiklust näeb Osula turuna, mida on kõige kiiremini võimalik haarata, aga siiski sihivad nad ka rongi. Lennuliiklusesse pürgimiseks on tema hinnangul veel vara. „Meil on tööd kõvasti veel selles valdkonnas, kus me praegu oleme, oleme seal esirinnas ja miks võtta endale praegu selliseid riske, kus konkurents on kõvasti suurem ja kümneid aastaid arendatud tarkvarad ees. Pigem teeme hästi seda, mida oskame,“ sõnastas Osula edasised plaanid.
    Ehkki investorid on tundnud huvi T solutionsisse panustamise vastu, on meeskond võtnud põhimõtteks alustada kõigepealt klientide leidmisega. „Kui mõni Eesti start-up teeb selle nimel tööd, et saada rahastust, siis meie võtsime seisukoha, et leiame kliendi, kes tooks meile samasugust raha sisse, lubaks samamoodi kasvada, aga see jääb siiski meie ettevõttesse,“ ütles Osula. Kuid ta ei välista investorite abiga äri laiendamist. Siiski panustavad nad esialgu tootesse ja järgmiste klientide leidmisele.
    Ajujahi võitja Jiffi ootab starti
    Möödunud aastal konkursi Ajujaht võitnud uudne piletisüsteem Jiffi ei ole veel käima läinud.
    „Tunnistame endale, et kui enam-vähem sama meeskond tegeleb kahe tootega, siis paratamatu on see, et kõike korraga ei jõua,“ kommenteeris Jiffi juht Andres Osula projekti seisu pärast T solutionsi suurtehingut Prantsusmaal. T grupi juhatusest on peale Osula Jiffi tiimis arendusjuhina Marek Tuul.
    Ajujahi konkursile läks meeskond ideega luua maailma kõige lihtsam ühistranspordipilet. Selleks lõi Jiffi valideerimislahenduse, millega saavad sõitjad automaatselt enda reisi eest tasuda mobiilirakenduse abil.
    Jiffiga alustas meeskond siis, kui ei teadnud veel, kuidas T solutionsil minema hakkab. „Me küll nägime horisondil võimalusi, aga siiski me ei tahtnud kõiki mune ühte korvi panna ja hakkasime Jiffiga tegelema,“ selgitas Osula. Tema sõnul on nüüdseks teada, et Jiffi hakkab raha tagasi teenima alles paari aasta pärast.
    Järgmise sammuna vaja suuremat meeskonda
    Sel aastal on Jiffi jõudnud nii kaugele, et Tartu bussides on üleval andurid. Uus aasta tõi Tartu linna aga Tallinna eeskujul kontaktivaba valideerimise ja Jiffi on pidanud läbirääkimisi, kuidas nemad sellesse uude süsteemi sobituvad.
    „1. juuni oli vist see tähtaeg, kui Tartu linnas on SmartCity konverents tulemas, selleks ajaks tahaksime, et Jiffi oleks töös. Kas ta on nii, nagu disainisime kohe alguses, või on eelfaasis, me veel täpselt ei tea, aga seadmed on bussides üleval. Lihtsalt see viimane tõuge, et kõik töötaks ja toimiks, jääb puhtalt enda jõu taha veel,“ rääkis Osula. Jiffil on vaja juurde inimesi, et projektiga edasi minna, alla anda nad aga Osula sõnul ei kavatse.

    Unknown body type: x-im/content-part infopank

    Jiffi on faasis, kus on vaja esiteks tõestada, et toode töötab. „Kui päris aus olla, siis me ise näeme, et Jiffil on kõige parem kasutuskogemus reisija jaoks,“ leidis ta. Süsteemi küpsemiseks läheb aga aasta-kaks aega. Osula märkis, et nad ei torma tehinguid sõlmima ka seetõttu, et telefonidel läheb veel aega, et uudse piletisüsteemi kasutamiseks Bluetoothi paremini käsitleda.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Järjekordne Telia MeetUp toimub juba 30. mail
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.