Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ettevõtjatele avaram teemaks ei meeldi

    Teekasutusmaksu kohta ettevõtjate tagasisidet kogunud kaubandus-tööstuskoda saatis majandusministeeriumile sõnumi: teemaksu laiendamisega kõigile sõidukitele ei saa kompenseerida Euroopa Liidu raha vähenemist teedeehituses. Mait Palts leiab, et taastada tuleks põhimõte, et 75% kütuseaktsiisist suunatakse teehoidu. Minister Kadri Simson on nõus teemat kaaluma.

    Majandusministeerium koostab Eesti seisukohta Euroopa Komisjoni direktiivi muudatusettepanekutele, millega oleks tulevikud võimalik teemaksu laiendada lisaks raskeveokitele kõigile sõidukitele. Ministeerium kaasas Eesti seisukoha kujundamisse ettevõtete esindajaid, sh Eesti Kaubandus-Tööstuskoda.
    Majandus- ja taristuminister Kadri Simsoni sõnul ei poolda tema üleüldise teemaksu rakendamist kõikidele sõidukitele. „Saan kinnitada, et taoline küsimus ei ole valitsuses arutelu all olnud.“
    ELi teedeehitusraha väheneb
    EL direktiivi muudatusettepanekute järgi soovitakse anda liikmesriikidele õigus kehtestada ja määrata teetasude suurus kõigile sõidukitele. Kaubanduskoja peadirektor Mait Palts märkis vastuskirjas majandusministeeriumile, et kui pärast 2020. aastat hakkavad Euroopa struktuurifondide toetussummad Eesti teetaristu investeeringutes vähenema, ei saa nende summade asendamiseks kehtestada teekasutusmaksu. Palts viitas, et alust on arvata, et ette nähtud maksustamisvõimalusi võidakse hakata rakendama nende kompenseerimiseks.
    Kaubanduskoda osundas seega riskile, et laialdasema teekasutusmaksu kehtestamise motivatsioon võib olla seotud ELi struktuurifondi raha vähenemisega. Palts lisas, et sellele võimalikule riskile juhtisid tähelepanu nii osa ettevõtetest kui ka osundas koja tehtud analüüs.
    Aktsiis tuleb suunata taristuinvesteeringutesse
    Kuni 2015. aastani kehtis Eestis põhimõte, et 75% kütuseaktsiisist läheb teehoidu. Palts sõnul tuleks teehooldust ja taristuinvesteeringuid tagada eelkõige kütuseaktsiisist. Ta märkis: „Kuigi laekumised kütuseaktsiisist riigieelarvesse on kasvanud, siis summad teehoidu on samal ajal kasvanud väga minimaalselt, pigem jäänud suht samale tasemele.“ Palts viitas, et kütuseaktsiisi ei tohiks lihtsalt eelarves laiali jagada, kuhu parajasti vaja on, vaid eelkõige peab see minema teede majandamisse. „See 75%, mis kunagi oli, oli väga õige ja põhjendatud. See oleks esmane, mis tuleks taastada“.
    Minister Kadri Simson tõdes, et valitsus loobus tõesti 2015. aastal põhimõttest, mille kohaselt suunati kütuseaktsiisist kogutud rahast vähemalt 75% otse teedesse tagasi. „Minu hinnangul tuleb uue eelarveperioodi valguses kaaluda selle nõude taastamist,“ märkis minister, kelle sõnul on kütuseaktsiisi laekumiste taristusse tagasi suunamine kindlasti lihtsaim viis investeeringuteks vajaliku raha leidmiseks. Simson ei näe mingit põhjust, miks seda ei võiks vähemalt kaaluda, ning ta lisas, et peab oluliseks teehoiu rahastamise mahu suurendamist.
    Bussidele teemaksu laiendamine ei ole põhjendatud
    Kaubanduskoda viitas oma kirjas, et kõikide transpordiliikide juures on oluline vähendada nende tegevusega kaasnevat saastet, keskkonnamõjusid, müra ja liiklusummikuid. „Tee- ja kasutusmaksud on üks võimalik meede maanteetranspordi kahjulike mõjude ohjeldamiseks, kuid samas tuleks maksustamise võimaluste loomisel arvestada ka seda, millisel eesmärgil sõidukid teedel liiguvad,“ märkis koda kirjas.
    Kirjas juhtis Palts tähelepanu, et bussitranspordi mõte ja eesmärk on juba suunatud keskkonnasäästlikkusele ning teede koormuse vähendamisele, olles alternatiiviks sõiduautode kasutamisele. „Tee- ja kasutustasude rakendamine bussitranspordile pidurdaks ühistranspordi edendamist ja piiraks selle kasutusvõimalusi,“ märkis ta. „Sellele ühistranspordiliigile tee- ja kasutustustasude kehtestamine läheks vastuollu Euroopa Komisjoni koostatud transpordipoliitika valge raamatuga, mille läbivad märksõnad on säästev liikumine ja keskkonnahoid.“
    Martin LengiFoto: Maanteeamet
    Investeeringud teede-ehitusse vähenevad
    Perioodil 2014–2020 suunatakse teehoiukavaga teede ehitusse kokku 370 miljonit eurot, millest poole moodustavad välisvahendid. Seni on ELi struktuurifondide raha kasutatud peamiselt teede ehituses ning vähesel määral rekonstrueerimistöödeks.Teehoiukava 2014–2020 maht oli selle kinnitamise ajal 1,85 miljardit eurot. Seda mahtu on kahel korral korrigeeritud ning maanteeameti finants- ja haldusosakonna juhataja Martin Lengi sõnul on algset eelarvet vähendatud 80 miljoni euro võrra. Riigieelarve strateegia aastateks 2019–2022 on aga alles koostamisel. „Meile antud indikatsiooni järgi ei kata ka uus riigieelarve strateegia meie seni teehoiukava lisana planeeritud investeerimisvajadust 2021. ja 2022. aastal ning näeme riski, et seda võidakse vähendada järgmisel kahel aastal ca 40 miljonit eurot.“ See tähendab, et maanteeametil tuleb kehtiv plaan kriitilise pilguga üle vaadata.Sel aastal hakatakse koostama uut transpordi arengukava, mis annab maanteeametile sisendinfo uue teehoiukava koostamiseks aastateks 2021–2027. Milliseks kujuneb uue kava ressurss, on raske prognoosida. „Praktikas on nii, et mõned pikad projektid käivitame selliselt, et meil pole lõplikku rahastamiskindlust,“ märkis Lengi, tuues näitena Tallinna–Tartu maantee Kose–Ardu–Võõbu–Mäo lõigu ehituse. Teelõigu ehitus algas 2017 ning selle lõpp on planeeritud aastasse 2022. „Praegu meil 2022. aasta rahastus lõplikult paigas ei ole, kuid vajaksime mahukamate projektide ja investeerimiskavade puhul pikemaajalist rahastamiskindlust, kui pakub nelja-aastane riigi eelarvestrateegia.“
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Elektriautotootja rahamure pani suured aktsiapakid liikuma
Stockholmis noteeritud Volvo Cars jagas finantsprobleemides elektriautotootja Polestari osaluse oma aktsionäridele, kelle seas suurim on Hiina Geely. Geely omakorda müüs suure paki veokitootja Volvo aktsiaid, et Polestari toetamiseks raha vabastada.
Stockholmis noteeritud Volvo Cars jagas finantsprobleemides elektriautotootja Polestari osaluse oma aktsionäridele, kelle seas suurim on Hiina Geely. Geely omakorda müüs suure paki veokitootja Volvo aktsiaid, et Polestari toetamiseks raha vabastada.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Everaus rajab Rae valda uue elukvartali
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.