Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eesti suure transiidifirma omanikering muutub
Vopak E.O.S. ASi kütuseterminal Muuga sadamasFoto: Raul Mee
Vene firma Global Ports, millele muu hulgas kuulub pool Eesti mõjukast transiidifirmast Vopak E.O.S ning raudteeveofirmast E.R.S., saab endale uue kaasomaniku.
Global Portsi osanike seas on ka Taani logistikahiid Maersk, millele kuulub firmast 30,75%. Veel 20 protsenti ettevõtte aktsiatest on noteeritud Londoni börsil.
Vopak E.O.Si käive oli 2016. aastal 51,7 miljonit eurot ning kahjum 57,7 miljonit eurot. Hiigelmiinuse taga oli varade allahindlus, mille tingis keeruline ärikeskkond – tunamullu olid naftahinnad ülimadalad.
Vopaki põhiteenus on raudteevagunite mahalaadimine edaspidiseks ümberlaadimiseks laevadele, samuti on grupil tehnoloogia naftasaaduste mahalaadimiseks laevadelt mahutitesse. Grupi omanduses on neli eraldiseisvat terminali, neist kaks Maardus ja kask Muuga sadamas.
Lisaks tegutseb ettevõte E.R.Si kaudu raduteeveoturul, korraldades naftasaaduste eksporti nii Vopaki kui teiste firmade terminalidesse ning tehes terminalide territooriumil manöövertöid.
Nüüd omandab samuti 30,75% osaluse ka Vene logistikakontsern Delo Group, mille asutaja ning tegevjuht on Vene ärimees ja poliitik Sergei Šiskarev. Enda osaluse Global Portsis otsustas Delole müüa peamiselt kaubamärgi N-Trans kaudu tuntud Nikita Mišini, Konstantin Nikolaejevi ja Andrei Filatovi firma Transportation Investments Holding Limited.
Tehing mõjutab ka Eestit, kuna Global Portsile kuulub Hollandi energiahiiu Royal Vopaki kõrval 50% osalus naftasaaduste terminali haldavas firmas Vopak E.O.S ning ühtlasi ka selle ettevõtte tütarfirmas, transiidifirmas E.R.S, mis tegeleb peamiselt naftasaaduste raudteeveo ja -logistikaga ning pakub lisaks ka terminalides manööverteenust ning remondib sõidukeid.
Eesti äri on kogu Global Portsi tegevusest mõistagi üpris väike osa: firma haldab veel viit merekonteineriterminali Venemaal ja kaht Soomes, samuti kaht sisemaaterminali Venemaal.
Otsib kasumit ning laiemat äri
Eesti konkurentsiametile esitatud teates selgitab Delo, et nende jaoks on tehingu eesmärk investeerida ärisse, milles Delol on eelnevad teadmised ja kogemused näiteks Novorossiiski sadama piirkonnast, samuti teenida tulevikus kasumit. "Kuna TIHL võttis vastu strateegilise otsuse müüa oma osalus Global Portsis, kasutas Delo võimalust laiendada oma stividoriäri geograafilist ulatust," selgitasid uued omanikud.
Delo seni Eestis ei tegutse, vaid grupi äri on koondunud Venemaale. Muu hulgas tegelebki firma punkerdamise, agenteerimise ja pukseerimisega Novorossiiskis ning tegutseb raudtee- ja konteineritranspordis. Delol on püsti pandud ka teravilja hankimise ja ekspordi äri Venemaal, lisaks on kontsern investeerinud laevamehaanika, tarkvaraarenduse ja kinnisvaraga tegelevatesse ettevõtetesse.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.