Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ansip vastuseks Raasukesele: hoidsin ära kaost!

    Andrus Ansip vastas Erkki Raasukese meenutustele, et oli õige otsus Estonian Airi raha edasi süstida, kuni polnud tulnud Euroopa Komisjonilt ametlikku otsust ebaseadusliku riigiabi kohta. Vastasel juhul oleks tekkinud kaos.

    Raasuke koostas meeskonnaga plaan B, mis nägi ette, et sel hetkel, kui Estonian Air oma tegevuse lõpetab, on riigil juba partner, kes aitab püsti panna kohaliku, Tallinnas resideeruva lennufirma. Andrus Ansipi juhitud valitsus tegi aga Estonian Airi pankrotti laskmise asemel teistsuguse otsuse: sinna pandi hoopis rohkem kui 8 miljonit eurot veel juurde.
    Ansip: ametniku seisukoht ei ole konkreetne otsus
    Ansip ütles väidetavale Euroopa Komisjoni 2012. aastal öeldule vastuseks, et kui keegi kolm aastat varem midagi teab, on see tagantjärele tarkus. Teadmine saab tema sõnul põhineda ainult konkreetsel otsusel. „Ja millal tuli see otsus? Kolm aastat võttis see aega. Keegi teadis juba kolm aastat enne, aga mida nad tegid seal Euroopa Komisjonis? Kui juba oli enne teada, mida nad kolm aastat tegid siis?“ küsis ta.
    „See, et üks ametnik arvab ühtemoodi, ei tähenda seda, et see ongi siis kindel seisukoht. See on ainult tagantjärele tarkus, et näe tal oligi tookord õigus. Aga kolm aastat vaeti ja kaaluti ja alles siis jõuti sellele tulemusele,“ ütles Ansip ja lisas, et ka siis oleks võinud Eesti Vabariik ebaseadusliku riigiabi pakkumise otsuse vastu kohtusse pöörduda. „Ja oleks veel kaks aastat edasi kestnud need vaidlused. Perifeeriariikides see avatud taeva lahendus kõige parem lahendus ei ole. No ei tööta. Ei too neid erainvestoreid meie inimesi vedama nii väga.“
    Seega oli Ansipi sõnul otsus Estonian Airi raha juurde panna õige. „Loomulikult oli õige otsus. Ka teades seda, et see abi võidakse kuulutada mittelubatud riigiabiks, ikkagi oli ta õige otsus,“ ütles ta. Ansip märkis, et riiklikku lennuühendusse pooleaastase pausi sisse toomine oleks lisaks otsesele kahjule toonud kaasa ka kahju majandusele, mis oleks mitu korda ületanud sinna sisse pandud summa.  „Mitte mingisugust kõhklust ega kahtlust! See oli õige otsus.“
    Ansip tõi näiteks, et ka saartega ühenduse pidamiseks maksab maksumaksja kogu aeg peale ja millegipärast seda ei peeta halvaks mõtteks.
    Vältis kaost
    Raasuke meenutas, et tal jäi hing kinni, kui otsustati, et Estonian Airi pannakse pankroti asemel hoopis raha juurde. „Kui see sündis, siis tõusin ma püsti ja ütlesin, et te ei saa sellist otsust teha. Üks kommentaar sellele oli: me oleme Eesti Vabariigi valitsus. Kui me tahame, siis kuulutame sõja.“
    Ansip ütles sellele vastuseks, et see väide, et Raasuke püsti tõusis ja ütles, et ei saa sellist otsust teha, on vale. „No ei tõusnud püsti! Ei tõusnud püsti kindlasti. Mul ei ole nii kehv mälu.“ Ta meenutas, et selliseid ettepanekuid ei olnud ka ainult üks. Tema sõnul esitati küsimus, millele mõistlikke vastuseid ei tulnud. Konkreetse plaani järgi oleks uue lennufirma alustamiseks läinud kuus kuud. „See äriplaan oli viieaastane, kusjuures viie aastaga oleks ots otsaga kokku tulnud justkui ideaalsel juhul, aga kui juhused ei oleks ideaalsed olnud, siis oleks ikkagi tulemus sama olnud: jälle valitsus pangu uuesti raha sisse, sest selleks ajaks oleks ammu omakapital ära kulunud,“ oli Ansip kriitiline.
    Ta meenutas, et too plaan ei olnud väga kütkestav ja selge alternatiiv. Esiteks oleks tekkinud lennuliikluse katkemise ajal kaos ja otsene kahju pankrotinõuetest ning samuti kahju mainele ja majandusele. „Tegelikult see potentsiaalne partner, teda võime tinglikult nimetada Flybe´iks, seal oli ka teisi, ei olnud valmis võtma mingisuguseid arvestatavaid riske. Kõik riskid oleksid ikkagi jäänud valitsuse ehk siis maksumaksja kanda.“
    Sellega, kuidas lõpuks kõik lahenes, ei öelnud Ansip, et saaks üdini rahul olla, aga nad olid põhimõtteliselt selleks valmis. „Seda aega, mida võideti, oleks Estonian Air võinud kasutada mõistlikult, aga nad ei osanud seda mõistlikult kasutada. Selles mõttes ega Estonian Air ka pole midagi erandlikku. Siis kui Sabena (Belgia rahvuslik lennukompanii – toim) pankrotti läks, ma mäletan, et töötajad alustasid pankroti väljakuulutamise päeval streiki.“
    Ansip ütles, et ju siis ka Estonian Airiga ei jõudnud pärale arusaamine, et asjad on ikka väga halvad. „Ja seetõttu jätkati endist moodi, muudatusi ei tehtud, kulud olid ebamõistlikult suured ja siis tuli see ikkagi suure üllatusena Estonian Airi töötajatele. Vaatan, et nõuavad praegugi veel midagi, mis neil saamata justkui jäi. Maksumaksja on sinna sisse pannud sada miljonit ja selgub, et ta on ikka veel võlgu kellelegi.“
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Majandusminister: Bolti president siin eksib, eelnõud kirjutavad ikka ametnikud
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Euroopa gaasikauplejad muretsevad juba järgmise talve pärast
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.