Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Mõis ja Sõõrumaa ei karda hiinlaste tunnelimiljardeid

    Jüri Mõis (paremal) vestleb konverentsil Äriplaan 2019 ettevõtja Raivo Heinaga, kes on samuti öelnud, et Saaremaa silla projekti vastu on tundnud huvi Hiina investorid. Foto: Raul Mee

    “Siit on seda musta Vene raha käinud läbi umbes nii palju kui oleks vaja 20 Tallinna–Helsingi tunneli jaoks,” ei pea ettevõtja Jüri Mõis Hiina raha kuidagi ohtlikuks.

    Jüri Mõis ja Urmas Sõõrumaa rääkisid täna Äripäeva raadio saates "Kuum tool" Tallinna-Helsingi tunnelist ja Hiina fondi Touchstone lubadusest rahastada veel mõne aasta eest unistusena tundunud tunneli rajamist 15 miljardi euroga.
    Urmas Sõõrumaa, mida teie arvasite selle uudisest? Kas Peter Vesterbacka astus suure sammu tunneli poole?
    US: Ega ma seda sisu väga ei tea, aga kui vaadata asju laiemalt, siis viimase 1000 aasta jooksul on meie iseseisvust ja isemõtlemist olnu nii-nii vähe. Peaksime olema väga süüdimatud, kui arvame, et need ohud kuidagi kaovad. Ühendada maailmapildis Tallinn ja Helsingi – ma loodan, et minu silmad seda asja näevad. Kui meil vähegi on võimalik, siis tuleb see ükskõik mis raha eest ära teha, sest see oleks julgeolekualaselt suur tugisammas järgmisteks sadadeks aastateks.
    Rahapesuskandaalide puhul räägime ohtlikust Vene rahast, Tallinna-Helsingi tunneli puhul räägime ohtlikust Hiina rahast. Kui palju peaksime Hiina investeeringuid kartma?
    JM: Siit on seda musta Vene raha käinud läbi umbes nii palju kui oleks vaja 20 Tallinn-Helsingi tunneli jaoks. 15 miljardit ja 300 miljardit. See on siis nagu võrreldes Vene raha murega umbes 20 korda väiksem mure. Olen Urmasega nõus – see pole mitte julgeolekuriski faktor, vaid Eesti julgeolekut suurendav faktor.
    See pole ka suvaline Hiina raha, sest see raha tuleb ikka mingist konkreetsest kohast ja eks tal ole mingit jäljed. Tunnelit ehitades musta Hiina või Aserbaidžaani raha ei saa kasutada.
    Rääkides peamistest kasudest, siis kujutage ette, kui palju pärast tunneli rajamist hakkab kinnisvara hind kasvama. Ka Rail Baltic tõstab neid hindasid. Siis jääb muidugi alati küsimus - kas kõrge kinnisvara hind on head või halb? Loomulikult võivad osad öelda, et näe, kurat, kinnisvara on liiga kallis, kuid kohalik põlisrahvas kindlasti võidab sellest, kui nende kinnisvara ja üldse vara väärtus tõsiselt suureneb.
    US: Ma lisaks siia juurde, kui linn tegi 2006. ja 2007. aastal otsuse hakata eraraha eest koole renoveerima, siis olid mõnel kahtlused, mis juhtub siis, kui erainvestor pankrotti läheb. Koolimaja ei tee keegi ümber kaubanduskeskuseks. Olgu Eesti investor või läbi panganduse kasvõi Rootsi kunn. Kui Hiina raha eest see tunnel valmis tehaks, siis uskuge mind, ei tule siit seda tunnelit mitte keegi üles võtma, ei hiinlane ega keegi teine.
    Rail Balticu jaoks on see väga hea. Ühelt poolt saab Rail Baltic Ülemisteni valmis ja tunnel justkui ühendab Rail Balticu trassi Helsingiga.
    US: Eks ta kindlasti annab jumet juurde, aga mis puudutab nüüd seda Rail Balticut ja selle mõju Eesti keskkonnale ja loodusele, siis mina olen siin natuke skeptiline. Tean, kui palju kannatavad põhjaveed, metsad, sood ja rabad. Siin tuleb veel eriti ettevaatlik olla.
    Kindlasti olen kuulnud ka igasuguseid vandenõuteooriaid Hiina uutest siiditeedest ja kauba liikumisteedest. Ütlen siinkohal uuesti – tuhandeid aastaid on võideldud siinse maalapi pärast, sest ta jääb kaubateedele. Meil pole alust arvata, et see asi muutub ning on meie asi olla siin kaubateel asjalik partner teistele.
    JM: Mina olen ka mõtteviisilt roheline, aga olen teisel arvamusel – rohelised on alati rongide poolt. Peame oma hea keskkonna vormistama jõukuse loomise eelduseks, mitte takistuseks. Oleksin roheliste liige, kuid Eestis on rohelised olemuselt pigem destruktiivne jõud, mistõttu õnneks neid keegi ka ei vali. Aga näiteks Rail Balticu projekt – teeme selle läbi Tartu, kuid kõik saavad aru, et see oleks liiva laskmine, sest selline trassikoridor oleks võimatu. Sisuliselt nad ütlevad, et selle lõpetame ka ära.
    Kuula tervet saadet "Kuum tool" Urmas Sõõrumaa ja Jüri Mõisaga Äripäeva raadiosaadete järelkuulamise keskkonnast.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Taastuvelektri toodang näitas aasta alguses kasvu
Eesti elektrijaamad tootsid esimeses kvartalis taastuvelektrit 791 gigavatt-tundi ehk 17 protsendi võrra rohkem kui eelmise aasta samal perioodil.
Eesti elektrijaamad tootsid esimeses kvartalis taastuvelektrit 791 gigavatt-tundi ehk 17 protsendi võrra rohkem kui eelmise aasta samal perioodil.
Raadiohommikus: tippjuhtide värbamine, noorte palk ja börsitulemusi
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.