• OMX Baltic0,06%300,2
  • OMX Riga−0,03%892,74
  • OMX Tallinn0,12%2 071,12
  • OMX Vilnius0,13%1 203,99
  • S&P 5000,00%6 227,42
  • DOW 300,00%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 1000,57%8 824,57
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,43
  • OMX Baltic0,06%300,2
  • OMX Riga−0,03%892,74
  • OMX Tallinn0,12%2 071,12
  • OMX Vilnius0,13%1 203,99
  • S&P 5000,00%6 227,42
  • DOW 300,00%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 1000,57%8 824,57
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,43
  • 15.04.19, 12:36
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

USA-Euroopa kaubandussõda kogub tuult tiibadesse

Vahepeal rahunenud kaubandussuhted USA ja Euroopa Liidu vahel on taas tule all, sest lennukitootjatele antud illegaalne riigiabi andis kahele suurele võimaluse uuesti üksteist tollidega ähvardada.
Airbus 320 (ülal) ja Boeing 737 (all). Kaks lennukitootjat, millele antud toetused on ohtu seadnud USA ja ELi kaubandussuhteid.
  • Airbus 320 (ülal) ja Boeing 737 (all). Kaks lennukitootjat, millele antud toetused on ohtu seadnud USA ja ELi kaubandussuhteid.
  • Foto: Reuters/Scanpix
Euroopa Komisjon on koostanud 20 miljardi euro mahus nimekirja USA impordist, millele kehtestada tollid selle eest, et USA andis maksusoodustust Boeingule, vahendas Reuters. See on vastus Trumpi ähvardusele kehtestada 11 miljardi dollari ulatuses Euroopa kaupadele tollid Airbusi toetamise eest.
Tegeliku meetmete suuruse peab kõigepealt kinnitama Maailma Kaubandusorganisatsioon (WTO).
Uudisteagentuuriga kõnelenud ELi diplomaadid kinnitasid, et Euroopa Komisjon avaldab juba kolmapäeval nimekirja kaupadest, mille tariifidega karistamist plaanitakse, mille järel algavad avalikud konsultatsioonid. Esialgu kavatses EL taotleda tolle 12 miljardi dollari ulatuses.

Artikkel jätkub pärast reklaami

USA koostatud tariifide nimekirjas on sellised kaubad nagu helikopterid, suusakostüümid, veinid, juustud ja mootorrattad. Imporditariife rakendatakse alles pärast seda, kui WTO annab neile suvel heakskiidu, ütles president Trumpi administratsiooni esindaja möödunud nädala alguses.
Oma lennukitootjate abistamine käis vastastikku
Uue tollisõja taga on WTO otsused, mille järgi nii Euroopa Liit kui USA andsid oma suurimatele lennukitootjatele – Airbusile ja Boeingule – suures ulatuses keelatud riigiabi.
Märtsi lõpus teatas WTO, et USA tehtud maksusoodustuste tõttu sai kannatada Airbusi A320neo ja A320ceo lennukite müük. Selle rikkumise eest võibki EL kehtestada tolle, kuid ainult saadud kahjuga proportsionaalselt.
Mullu mais otsustas sama organisatsioon, et Euroopa Liit andis omakorda miljarditesse ulatuvat abi Airbusi mudelitele A380 ja A350. USA kaubandusminister Robert Lighthizer on Financial Timesi vahendusel öelnud, et Boeingule ja Airbusile antud abi ei ole omavahel võrreldavas suuruses.
WTO heakskiit vastumeetmetele tuleb Euroopa Liidu puhul tõenäoliselt 2020. aasta märtsis, USA puhul juba tänavu suvel, kirjutas Reuters.
Tüli seab ohtu senised läbirääkimised
Vastastikune tollidega ähvardamine tuleb halval ajal. Mitmesugused tollid eri riikide vahel on juba praegu maailma majanduskasvu oluliselt langetanud. Trumpi administratsioon peab pingelisi läbirääkimisi Hiinaga ning on sellele riigile kehtestanud tariife 250 miljardi dollari ulatuses.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Euroopa Liit ja USA peaksid sel nädalal alustama ametlike läbirääkimistega, millega loodetakse omavahelisi pingeid lahendada. Möödunud suvel kaubandussõjas vaherahu teinud osapooled ei ole aga kokkuleppele jõudnud isegi selles, milliste kaupade kaubanduspiirangute üle läbirääkimised tulevad.
USA tahab, et räägitaks ka põllumajandustoodangust, kuid EL on selle seni välistanud. Põhiliselt tunneb end ohustatuna Saksamaa, sest tema autotootjate eksport USAsse on üle poole kogu Euroopa sellesuunalisest kaubavoost.
Seetõttu tahab Saksamaa, et Volkswageni, Daimleri ja BMW kohal rippuvad murepilved võimalikult kiiresti kaoks. Prantsusmaa autotootjad sarnases ulatuses selle riskiga kokku ei puutu, mistõttu on Prantsusmaal avanenud võimalus hoopis nõuda, et kokkuleppes viidataks kliimamuutuste vähendamise meetmetele, aga USA on Trumpi ajal Pariisi kliimaleppest hoopis taandunud.
Esmaspäeval andsidki ELi liikmesriigid Euroopa Komisjonile mandaadi läbirääkimiste alustamiseks. Prantsusmaa hääletas vastu ja Belgia loobus hääletamast.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 13 p 17 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele