Kadri Põlendik • 12. detsember 2015 kell 8:30

Tööintervjuud Bransoni ja Muski moodi

Richard Branson  Foto: EPA

Kogenud ja taibukad tippjuhid nagu Richard Branson või Elon Musk teavad, et tüüpilised küsimused stiilis "mis on su suurim tugevus/nõrkus?" ei anna piisavalt palju infot, mistõttu on tööintervjuud nendega teistsugused, kui ollakse harjunud.

Nemad ja teised maailmatasemel juhid väldivad oma intervjuudes klišeesid ja küsivad märksa tähendusrikkamaid asju. Paljudel on oma lemmikküsimus, millega nad saavad kätte kõige olulisema info kandidaadi kohta. Business Insider pani kokku 17 sellist küsimust.

Mida sa ei saanud oma CVsse lisada?

Richard Branson (keskel) TransferWise'i asutajate Kristo Käärmanni (paremal) ja Taavet Hinrikusega.  Foto: TransferWise

Üks TransferWise'i investoreid, miljardär ja Virgin Groupi asutaja Richard Branson selgitab oma raamatus "Virgin Way: Everything I Know About Leadership", et talle ei meeldi traditsioonilised tööintervjuud. "Loomulikult on hea CV tähtis, kuid kui sa otsustad palgata kellegi selle põhjal, mida ta kirjutab endast paberil, siis milleks üldse intervjuule aega raisata," kirjutab ta. Seetõttu meeldib tal küsida, mida ei õnnestunud kandidaadil oma CVsse lisada.

Skaalal ühest kümneni, kui veider sa oled?

Veebis riideid ja jalanõusid müüva ettevõtte Zappos juht Tony Hsieh on öelnud, et üks Zappose põhiväärtusi on tekitada nalja ja natuke veidrusi. Seega küsib Hsieh sageli, kui veidraks töölesoovijad ennast peavad. Ta märgib, et valitud number ei ole kuigi oluline, tähtis on hoopis see, kuidas inimesed küsimusele vastavad. Samas need, kes peavad end number üheks, on Hsiehi sõnul Zappose kultuuri jaoks ilmselt liiga kombekad. "Kui sa oled 10, võid olla liiga hullumeelne meie jaoks." Seega äärmustesse ei tasu laskuda.

Kuidas sa kirjeldaksid end ühe sõnaga?

Parimad kandidaadid teavad täpselt, kes nad on, mistõttu küsib naisteorganisatsiooni YWCA juht Dara Richardson-Heron alati oma kandidaatidelt seda küsimust. Ta on öelnud, et ei anna hinnanguid valitud sõnale, kuid see annab talle aimu, kuidas inimesed end nii-öelda pakendavad. Richardson-Heronile meeldib, kui kandidaadi võtavad aega ja vastavad küsimusele mõtestatult.

Too näide mõnest olukorrast, kus pidid lahendama analüütiliselt keerulist probleemi.

Google'i personalijuht Laszlo Bock ütles, et ettevõte on viimastel aastatel hüljanud oma kuulsad peamurdmist nõudvad küsimused ja asendanud need käitumuslikega. "Käitumusliku intervjuu puhul on huvitav see, et kui sa palud kellelgi rääkida oma kogemusest ja süüvid sellesse, saad kahte sorti informatsiooni," selgitas ta. "Esiteks näed, kuidas ta käitub päriselus tekkivas olukorras ja metatasandil saad väärtuslikku infot selle kohta, mida see kandidaat peab keeruliseks."

Mõistatus: kus sa oled?

Elon Musk  Foto: EPA

Elon Muski elulooraamatust selgub, et SpaceXi ja Tesla asutajale meeldib esitada kandidaatidele järgnev mõistatus: "Sa seisad Maa pinnal. Sa kõnnid ühe miili lõunasse, ühe miili läände ja ühe miili põhja. Sa jõuad samasse punkti, kus alustasid. Kus sa oled?" Üks miil on umbes 1,6 kilomeetrit. Vastus: sa oled kas põhjapoolusel või kuskil lõunapooluse lähedal.

Väljaanne Mashable vahendab, et Musk väidetavalt intervjueeris peaaegu igaühte SpaceXi palgatud esimesest 1000 inimesest ja pärast seda ka paljusid insenere. Ta oli aktiivne ja vilunud värbaja ka oma teistes ettevõtetes, sh Teslas ja PayPalis. Viimases töötas koos tõeline staaride plejaad, kes hiljem alustasid või rahastasid palju mõjukaid tehnoloogiaettevõtteid.

Mis on sinu supervõime ... või hingeloom?

Sotsiaalmeedia haldust pakkuva ettevõtte HootSuite tegevjuhi ja asutaja Ryan Holmesi sõnul on just supervõime ja hingelooma küsimus tema lemmik. “Ma küsisin oma praeguselt assistendilt tema intervjuu ajal, milline on tema lemmikloom. Ta ütles part, sest pardid on pinnal rahulikud, aga pinna all rahmeldavad hullumeelselt, et asjad tehtud saada,” meenutas Holmes. “Minu meelest oli see võrratu vastus ja ideaalne juhiassistendi töökirjeldus. Nüüdseks on ta meil aasta aega töötanud ja saab imeliselt oma tööga hakkama.”

Milline on sinu vaimne praktika?

Oprah Winfrey  Foto: EPA

Kui Oprah Winfrey otsis oma telejaamale Oprah Winfrey Network (OWN) presidenti, siis ta välistas selle küsimusega kandidaate. Winfrey sõnul tekitas see paljudes inimestes ebamugavust, üks naine hakkas lausa nutma. Ta selgitas, et ei küsinud inimestelt nende usu kohta, vaid teda huvitas kandidaatide suhe iseendaga. "Mida sa teed iseenda heaks? Mida sa teed, et hoida ennast joonel?" täpsustas Winfrey, mida ta tegelikult teada tahtis.

Business Insideri ajakirjaniku sõnul küsib Winfrey nii seetõttu, et ta peab enda edu saladuseks iseendaga tasakaalus olemist ja ta otsib teisi omasuguseid. Väidetavalt usub Winfrey, et kui me teame, kes me oleme ja mida elult tahame, siis me suudame luua teistega olulisi suhteid ja oma nägemused ellu viia.

Milline on sinu lemmiktsitaat?

Maailmakuulsa mängu- ja mänguasjatootja Hasbro asepresident Karen Davis rääkis, et kuna tema töö keskendub ühiskonnale tagasiandmisele — suur osa tema tööst seisneb otsustamises, milliseid organisatsioone ja projekte aitab Hasbro rahastada —, siis ta otsib kandidaate, kelles peituvad tõeline kirg ja suured eesmärgid.

See küsimus aitab tal aru saada, kes kandidaat tegelikult on ja millest ta hoolib. Kuigi küsimusele ei ole õiget vastust, eelistab Davis enda sõnul kandidaate, kellel üldse on mingi vastus. "Ma tahan näha, et inimene on otsinud inspiratsiooniallikaid," selgitas ta. 

Mida sa teeksid zombide rünnaku korral?

Kõlab eriti naeruväärse küsimusena, kuid seda esitatakse igaühele, kes näeb end USA restoraniketi Capriotti’s Sandwich Shop töötajana. Ettevõtte tegevjuht Ashley Morris ütles, et nii näeb kõige paremini, kuidas kandidaadid käituvad pingeolukorras.

“Sellele ei ole tegelikult õiget vastust, seega on huvitav kuulda teise inimese arvamust ja mõista, kuidas nad jalul olles mõtlevad,” selgitas Morris. “Me loodame, et saame aru, kes see inimene sisemiselt on ja mis on talle tõeliselt oluline, millised on tegelikult tema väärtushinnangud ja kas ta sobitub meie kultuuri."

Mis innustab sind hommikul voodist tõusma?

Videoesitluste teenusepakkuja Animoto tegevjuhi Brad Jeffersoni eriline lemmik on küsimus motivatsiooni kohta, sest see aitab tal mõista kandidaadi kirgesid ja jõudu, mis paneb teda liikuma. "Ma tõesti püüan nende pähe tungida, et mõista, mis hoiab neid käigus," ütles ta.

Jefferson märkis, et on väga oluline mõista, mis inimest tõeliselt innustab, sest igas ettevõttes on paremaid ja halvemaid päevi ja vaja on veendumust, et see inimene on ka rasketel aegadel samaväärselt motiveeritud kui mitte isegi rohkem. "Kui sa püüdled millegi poole, mis sind innustab, koos inimestega, kes sind motiveerivad, siis on töötamine väga lõbus, ka keerulistel aegadel."

Mida ütleks sinu kõige lähedasem inimene, kui ma küsiksin temalt, milline üks iseloomujoon sinu juures talle absoluutselt meeldib ja milline ajab teda hulluks?

Küpsetiste valmistaja Cinnaboni president Kat Cole rääkis, et enne intervjuu algust meeldib talle vaadata, kuidas kandidaadid suhtlevad inimestega ootealas. "Ma palun kandidaadile juua pakkuda, et näha, kas temas on üleüldist tänulikkust," ütles ta. "Kui siis keegi astub mu kabinetti, vedeleb mul ukse ja laua vahel maas paberinutsakas. Ma tahan näha, kas see inimene korjab selle üles. Ma ei anna selle kohta mingeid hinnanguid, kuid see annab mulle aimduse, kui hästi nad märkavad pisiasju," selgitas Cole.

Seejärel, kui on juba natuke vesteldud, ütleb ta lõpuks: "Räägi mulle endale kõige lähedasemast inimesest, kellest sul on mugav rääkida. Mida ta ütleks, kui ma küsiks talt, mis on üks iseloomuomadus, mis talle täielikult sinu juures meeldib?" Seejärel küsib ta, milline on üks iseloomuomadus, mis ajab teda hulluks ja mida ta sooviks, et kandidaat natukenegi vähem teeks. "Sellest on üsna mugav rääkida, sest ma olen paika pannud inimese ja tema vaatenurga," ütles ta.

Haamer ja nael maksavad 1,10 dollarit, haamer on naelast ühe dollari võrra kallim. Kui palju maksab nael?

Jeff Zwelling, turunduse mõjuanalüüsiga tegeleva Convertro endine tegevjuht ja tööotsinguportaali ZipRecruiter praegune operatsioonide juht, eelistab tööintervjuudel sageli küsida trikiga küsimusi, et paremini aru saada, milline see kandidaat täpselt on. Näiteks võib ta keset vestlust üllatada sellise matemaatilise küsimusega.

"Osa kandidaate pahvatab automaatselt välja 10 senti, mis on muidugi vale," ütles ta. "Nad ei peagi ütlema täpselt õiget vastust, mis on viis senti, vaid ma tahan näha, et nad vähemalt enne mõtleksid,” kõneles ta. Zwelling mõistab, et matemaatika ei ole igaühe tugevaim külg, kuid ta tahab, et kandidaat mõistaks, et "10 senti on liiga lihtne vastus ja kui see oleks sedavõrd lihtne, siis ma ei küsiks midagi sellist".

Kui sa töötaksid restoranis, millist kohta sa tahaksid?

Tehnoloogiaettevõtte ThoughtSpot tegevjuht Ajeet Singh ütles, et see küsimus annab talle kandidaatide kohta palju infot. Tema sõnul on see äärmiselt kasulik küsimus ja üldsegi mitte nii veider, kui kõlab. “Selle küsimusega jõuab inimese tuumani, mis teda käivitab ja mida talle meeldiks teha, mis teda inspireerib ja motiveerib," selgitas ta. "Ma tahan näha, kas saan omapärast sissevaadet selle kohta, millised on inimesed siis, kui tööotsingu piirid on kaotatud."

Ütle mulle midagi, mis on tõsi, kuid millega peaaegu mitte keegi ei nõustu.

Peter Thiel  Foto: EPA

Samuti TransferWise'i investorite sekka kuuluv PayPali üks asutajaid Peter Thiel loodab palgata inimesi, kes ei karda olla otsekohesed. Selleks annab ta alati tööle kandideerijatele ja investeeringut küsivate firmade asutajatele ülesande rääkida millestki, mis on õige, aga millega keegi ei nõustu. "See teatud mõttes testib, kui originaalselt suudetakse mõelda, ja mingil määral testib julgust rääkida ausalt keerulises intervjuu olukorras," selgitas Thiel mõni aasta tagasi, miks talle see küsimus meeldib.

Palun räägi mulle olukorrast, kus sa peaaegu andsid alla, mis tundeid see sinus tekitas ja mida sa allaandmise asemel tegid.

Tarkvara turvafirma Sonatype tippjuht Wayne Jackson ütles, et selle küsimuse küsimine aitab tal teada saada, millega inimesed tegelevad väljaspool tööd — mis neid innustab, millest nad mõtlevad, mis on oluline —, ja otsustada, kas neil on piisavalt konkurentsivõimet ja innustust, et jagu saada keerulistest probleemidest ja rasketest aegadest.

See küsimus aitab tal ka aru saada, kas kandidaadi väärtused ja mõtteviis on temaga sarnased. "Ma kipun kalduma selliste asjade poole, kus on riskid väga suured, dünaamika väga keeruline ja meeskonnatöö oluline," rääkis ta ning lisas, et seetõttu on oluline, et tema töötajad teeksid samamoodi.

Mida ütleks sinu kohta inimene, kellele sa ei meeldi?

Erukindral Stanley McChrystal, kes praegu tegutseb enda asutatud juhtimiskonstultatsioonifirmaga McChrystal Group, ütles, et see ebatavaline intervjuuküsimus paneb inimese olukorda, kus ta peab püüdma sõnastada, kuidas tema meelest teised teda näevad. Sisuliselt sunnib see kandidaate mõtlema oma kehvemate omaduste peale ja koguma piisavalt julgust, et jagada neid kellegagi, kellel on võim nende karjääri üle.

Mida sa oled leiutanud?

Börsifirma MDC Partner Network tegevjuhi Lori Senecali sõnul otsib ta igas kandidaadis kolme asja ja küsib nende avastamiseks teatud sorti küsimusi.

Kõigepealt otsib ta leiutaja mõttelaadi, küsides ülalmainitud küsimuse. “See ei eelda, et sa pead olema loonud roboti, mis suudab külmkapist õlut tuua. See võib olla ükskõik mis. Küsin seda selleks, et näha, kas sa oled loova mõtlemisega. See näitab vajadust leida värskeid lahendusi," selgitas ta.

Seejärel tahab Senecal teada, kas kandidaadil on võimekus ja soov teha koostööd. Selleks palub ta rääkida oma suurimatest saavutustest. Ning lõpuks tahab ta avastada kirge ja pühendumist. Selleks palub ta rääkida mõnest olukorras, kus kandidaat pidi eesmärgi nimel suuri riske võtma. 

Hetkel kuum