Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Soome kollektsionäär müüb töökorras Vene hävituslennukit
Soomlane müüb töökorras Vene hävituslennukit.Foto: Mikael Oja, nettikone.com
Soomes Järvenpääl elav mees müüb internetis töökorras ülehelikiirusel lendavat Vene hävitajat MiG-23 MLD, mis on kogunud lennutunde ka Afganistani sõjas, vahendas Yle.
„Müüa hävituslennuk MiG-23 MLD, valmistamisaasta 1981, värv hall, sõidutunde 853, asukoht Järvenpää, Uusimaa, hind 120 000 eurot,“ teatab oma müügikuulutuses soome kollektsionäär Mikael Oja, kes tunnistab, et nii nagu uunikumidega, tuleb ka temale aastaid aina juurde ning aeg on otsida oma kollektsioonile uusi peremehi. Ühe oma kogu hävituslennuki müüs ta kevadel Tartu lennundusmuuseumile.
Vene hävituslennuki müügikuulutus.Foto: nettikone.com
Esimese hävitaja MiG-25 ostis Mikael Oja 1996. aastal, äsja müüki pandud 35aastase MiG-23 MLD omandas ta kolm aastat hiljem. Lennukeid hoiab Oja töökorras, kuid Soome seadused keelavad eraisikutel sõjalennukitega lendamise, kirjutas Yle.
„Kui ajalooliste sündmuste tulemusena tekkis võimalus osta selliseid lennukeid, hakkas see mind magnetina tõmbama. Mõistsin, et kui lennukit müüakse, siis ma ei saa selle ostmisele vastu panna,“ rääkis Oja uudistekanalile.
Täna müüki pandud MiG-23 oli tema sõnul hukule määratud ning ta otsustas raudlinnu päästa. „Tahtsin selle täielikult remontida ja viia heasse töökorda. Minu arust olen ma ülesandega suurepäraselt hakkama saanud,“ ütles Oja. Oja on erialalt sillainsener ning tema hobiks on lendamine.
Üksikasju, kuidas temast sai Vene sõjalennuki omanik, ta ei avalda. „See lennuk on tehtud Venemaa õhujõudude jaoks, mitte ekspordiks. Selle saatus on karm, nagu kõigil sõjalennukitel. Praegu on see üks väheseid hävituslennukeid Soome pinnal, mis on osalenud ka tegelikult sõjategevuses,“ rääkis Oja.
Kollektsionäär kirjeldab lennumasinat õhinaga ja nimetab seda maailma kõige kiiremaks ühemootoriliseks. „See lennuk on nagu vene hing. Näha on hea töö, tehtud headest materjalidest. Ja peab ütlema, et kaasaegsed kahemootorilised teda kätte ei saa, kindlasti jäävad maha.“
Kuid Oja sõnul võtavad aastad oma ja on aeg leida rariteetidele uued omanikud – neid aga polegi nii lihtne võtta. Ja mitte ainult seepärast, et Soome turul pole nõudlust. Esimesele MiG-25 leidus kevadel väärikas ostja – nüüd saab seda imetleda Tartus lennundusmuuseumis. Aga MiG-23 MLD ootab veel ostjat, kes loomulikult peab vastama ka müüja nõudmistele. „Loodan väga, et see on eraisik. Ma nõuan ostjalt sajaprotsendilist kohustust, et masin saaks tehnilist ja muud hooldust. Ja et seda ei visataks kuskile tagahoovi, niisugust asja ei lase ma mingil juhul sündida!“
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.