• OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 100−0,12%8 774,69
  • Nikkei 2250,06%39 785,37
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,06
  • OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 100−0,12%8 774,69
  • Nikkei 2250,06%39 785,37
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,06
  • 01.12.09, 10:55
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kõrvalseisja tugi aitab ettevõtte kraavist välja

Tänane majanduskliima on soodustanud agressiivset kulukokkuhoiupoliitikat – ettevõtjad on ära kasutanud kõik võimalused säästlikuks majandamiseks. Kuid kuskilt tuleb piir, mida ületades kahjustame ettevõtet. Edasine kasv vajab suure tõenäosusega ärimudeli ja strateegia muutust.
Strateegilise muutusega (strategic turnaround project) alustatakse reeglina liiga hilja, kuna see on ettevõtte või selle omaniku jaoks vaieldamatult suur ettevõtmine. Strateegiliste muutuste eesmärk on aga lihtne - tõsta kasumlikkust ja efektiivsust kasvatades käivet või vähendades kulusid.
 Strateegilised muutused ei toimu üleöö, projekti väljatöötamine mõnele suurele Eesti ettevõttele võib kesta kuus kuni kaksteist kuud, kuid projekti edukust saab siiski mõõta natuke hiljem, sageli 2-3 aasta pärast.
Strateegilisel turnaround-projektil on lihtsustatult kolm faasi: võrdlus.

Artikkel jätkub pärast reklaami

1. Olemasoleva tegevuse ja strateegia hindamine ning best practice
2. Kasumilikkuse ja/või efektiivsuse parandamise võimaluste tuvastamine ja hindamine.3. Detailse juurutamisplaani välja töötamine ja tegevuste monitooring.
Esimeses etapis tehakse olemasoleva finantspositsiooni ja strateegia analüüs, mis hõlmab käibe- ja kuluanalüüs, tooteportfelli, müügikanaleid, konkurente, turupositsiooni jne. Kuna firmad ise igapäevaselt nii detailset ja erinevat informatsiooni ei kasuta, siis finantsinformatsiooni läbipaistvuse saavutamine on ettevõtte jaoks üks keerulisemaid ja ajamahukamaid aspekte.projekt. Esmalt tuleb kaardistada ja analüüsida kõik erinevad alternatiivid, näiteks tooteportfelli konsolideerimine või tugistruktuuride optimeerimine. Üks keerukamaid tegevusi strateegilise muutuse elluviimisel on hetk, mil tuleb hinnata mis pikaajalist finantsmõju need alternatiivid ettevõttele annavad. Seejuures väljastpoolt ettevõtet palgatud inimesel võib olla lihtsam neid alternatiive kaardistada ning nende mõju kvantifitseerida., KPI). See hõlmab erinevate tegevuste jaoks vastutavate inimeste määramist, vajalike ressursside hankimist, tegevuspõhise ajakava koostamist ning ettevõttesisese kommunikatsiooni paikapanemist.'i eelduseks tsentraalne projekti juhtimine ning selgelt läbi kogu ettevõtte delegeeritud vastutus. Tihti on strateegilised turnaround-projektid läbi kukkunud, kuna juurutamist alustatakse liiga hilja. Seega on ka kiire juurutamine üks tähtsamaid eeldusi eduka strateegilise muutuse puhul.
 Teises etapis töötatakse välja juba detailne turnaround-
 Kolmandas etapis koostatakse tegevus- ja juurutamisplaan koos konkreetselt mõõdetavate indikaatoritega (key performance indicators
 Miks ei võiks ettevõtte juhid ise seda protsessi ellu viia? Sageli ei tundu kõik väliskonsultantide ideed ettevõtte jaoks uuena ning enamasti on ka osa soovitusi firma juhtkonnas arutusel olnud. Kuid selline strateegiline muutuste projekt, kuhu on kaasatud väliskonsultandid, kohustab ettevõtet süstemaatilisemalt, kindla ajakava ja juhtrühmaga tegutsema, sest siis on keerulisem plaane erinevatel põhjustel edasi lükata. Selleks, et strateegilist muutust üldse läbi viia, peab ettevõte olema sellele protsessile projekti algusest peale pühendunud ning paindlik, sest projekti käigus tuleb kindlasti ette muudatusi. Samuti on eduka turnaround
Autor: Robert Vahur

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 14 p 1 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele