Võiks tähele panna, mis naabrid teevad
Nagu riigikogu rahanduskomisjoni istungilt teada saime, puudub riigil selles teemas terviklik mõjuhinnang. Teatakse ainult, palju on oodata alkoholiaktsiisi laekumise langust, see on kõik. Poliitikud võiksid aru saada, et ei konkureeri mitte ainult eri riikide ettevõtted, vaid ka riigid omavahel, seetõttu peame kainelt arvestama naabrite käitusmismudeleid. Põhjanaabrid vähendasid alkoholiaktsiisi, kui mõistsid, et senine määr ei tööta, mis takistab meie riigil mõistusepäraselt käitumast? Nii et lugupeetud Jevgeni Ossinovski, võib juhtuda, et varsti peate maksma juuksuris lõikuse eest kõrgemat hinda maksma, ja seda põhjusel, et juuksur on sunnitud käituma nagu riik – summa tuleb kokku saada ka siis, kui lõigatavaid päid on vähemaks jäänud. Otsustajatele võivad majandusprotsesside mehhanismide mõistmine osutuda üle jõu käivaks. Loodame, et siiski äkki mitte.
Energiakandjate aktsiisid on koht, kust turg on pisut suutnud poliitikutele mõistust pähe panna – 2018. aasta diislikütuse aktsiisi tõusust loobuti, sest senine maksulaekumise statistika on ilmselt kainestav. See muidugi ei takista riigi alamatelt bensiiniaktsiisiga jätkuvalt järgmist nahka seljast koorimast, sest: nagu ametnik antud puhul loogikat demonstreerib – kuhu nad ikka tankima lähevad. Piiriäärsed kodanikud ilmselt Lätti, kus tanklast ka teisi aktsiisikaupu kaasa ostetakse.
Järgmine energiakandja, mille abil riik oma rahalist seisu parandada üritab on maagaas, mille aktsiisikasv on kui never ending story. Kõigepealt lepiti ettevõtjatega kokku kolmeaastane aktsiisitõus, kus kasvuks 20% aastas, mis vanades Euroopa riikides oma tempoga võtaks kõigil osapooltel pea ringi käima. See muidugi ei takista riigil oma sõna murdmast ja tutvustamaks järgmist kolmeaastast aktsiisikasvu tsüklit, kus tempo suureneks 25% aastas.
Äkki võtaks päevakorrast maha?
Kui töösturid andsid mõista, et energiamahukaid investeeringuid riiki enam ei tule, lubas rahandusministeerium palavikuliselt leevendusmeetmeid välja töötama hakata. Milleks teha lisatööd – äkki käituks ratsionaalselt ja võtaks selle teema üldse praegu päevakorrast maha. Ehitame välja Balticconnectori, rajame LNG-terminali, tekitame turul konkurentsi, siis võiks teemale uuesti otsa vaadata. Riigil tekiks vähemalt moraalne alus uuesti seda teemat arutada. Neil ettepanekutel on kindlasti positiivne mõju, selle tõestuseks on Klaipeda LNG-terminali kaudu Eesti turule imbunud väikese maagaasi koguse äärmiselt positiivne mõju kohaliku gaasimüügi monopoli ergastamisel. Gaasi hinnad 2016 Eesti turul liikusid rohkem alla, kui kohalikud pikaaegsed torugaasimüüad soovisid. Ühtlasi suurenes ka maagaasi tarbimine, kuigi talve polnud ollagi.
Elektrienergia ülekandetasusid ei plaanita tõsta, mis tekitab imestust – miks siis see ei kõlba maksuaukude täitmiseks. Tarbijaid ju rohkem ja ilma elektrita ei saa keegi läbi. Seniseid suuri ülekandetasusid põhjendati põhivõrkude suurte investeeringute vajadusega, mistõttu ettevõtjad surusid hambad risti ja kannatasid vapralt naabritest kordades suuremaid tasusid. Kahjuks näitab tegelik elu ikka, et Saaremaa talumehe sead surevad laudas, kui elekter ventilaatori mootorit ringi ei aja, sest ülekande kvaliteet on olematu. Seekord paluks mitte hakata heietama, et Eleringil raha ei ole, kõlbas sealt ju dividendideks tervelt tubli 31 miljonit eurot võtta, samas, kui 22 km uut põhivõrku sai ehitada ainult 1,5 miljoni euro eest Märjamaalt Hellamaale või kuhu iganes. Sinna see majanduskasv meil jääbki, riik ei vastuta töötava infrastruktuuri eest.
Ja see pangamaks