• OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 100−0,12%8 774,69
  • Nikkei 225−0,09%39 727,65
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,09
  • OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 100−0,12%8 774,69
  • Nikkei 225−0,09%39 727,65
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,09
  • 06.08.17, 08:30
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Võidab see, kes kohe kaklema ei lähe

Enamasti suudavad kaupmees ja klient omavahel lahenduse leida. Ainult et nad ei kipu omavahel eriti suhtlema, kirjutab tarbijakaitseameti kommunikatsiooniekspert Pille Kalda.
Pille Kalda
  • Pille Kalda
  • Foto: Erakogu
Internetist on saanud tarbija vali häälekandja, mis töötab ettevõtja kasuks või kahjuks. Seejuures sageli ei olegi negatiivsel maine kujundamisel määrav, kas tarbijale tegelikult ka ülekohut tehti või on tarbija oma nõudmistega ületanud igasuguse mõistlikkuse piiri. Mõnikord jääb mulje, et tarbijal on lihtsalt suhtlemisvaegus, mida ta sellisel kombel ravib ning õli võib tulle valada kaupleja tõrksus tarbija probleemi lahendamisel. Päris arstim võiks olla hoopis usaldusväärne järelteenindus ning avatud suhtlus.
Üks emotsionaalselt Facebooki sõprade jaoks kirja pandud avalik sõnavõtt võib jagamiste kaudu jõuda tuhandeteni. Ka ajakirjanikud korjavad sotsiaalmeediast lugusid üles. Veebiportaalid avaldavad lugejate kirju, mis on kohati üpris mõrud. Rahulolematu tarbija paneb kauplejale internetis negatiivse hinnangu, mida ei saa praegu ükski ettevõtja lubada, sest kehva reitinguga firmat tark tarbija ei soovi valida.
Iga päev küsivad tarbijad tarbijakaitseametilt nõu. Infotelefonile laekub aastas üle 25 000 kõne, e-postiga või portaali kaudu üle 7000 küsimuse. Pöördumiste arv kasvab igal aastal. Seejuures paljud küsimused ei vaja õiguslikku hinnangut, vaid vastused leiaks tarbija, surfates tarbijakaitseameti kodulehel või tarbija abimehe rakendusest. Sageli ei ole tarbija enne sel teemal kauplejaga suhelnud või on olnud põgus kontakt, mis pole olnud meeldiv. 

Artikkel jätkub pärast reklaami

Tarbijad otsivad vahemeest
Huvitaval kombel tarbijavaidluste komisjoni esitatud vaidlustest saab suur osa kompromisslahenduse juba ettevalmistavas faasis enne, kui see istungile jõuab. Sageli selgub, et konflikt on tekkinud emotsionaalsel, mitte õiguslikul tasandil. Tarbija ja kaupleja on varem omavahel niivõrd tülli läinud, et ei suuda enam mõistlikult suhelda ja on välistanud koostöö. Komisjoni pöördudes loodab tarbija, et komisjon erapooletu vahemehena aitaks neil suhelda.
Tarbijakaitseametil on võimatu kindlaks teha, mis põhjusel on tarbija ja kaupleja omavaheline suhtlemine niivõrd hõre, et tarbija tunneb vajadust esmajärjekorras kurta sõpradele sotsiaalmeedias või riigiametile. Aga kevadel Eesti tarbijate seas tehtud uuring näitas, et ligi 60 protsendil juhtudel leiavad tarbija ja kaupleja omavahel ühise lahenduse, kui tarbija on pöördunud kaupleja poole.
Ainult et pöördujaid oli üllatavalt vähe. Tasub pöörduda! Mõlemal osapoolel tuleb meeles pidada, et ei pea kõigepealt vastasel nina veriseks lööma ning alles seejärel asuma tõde otsima.
E-kaubanduses on järelteenindus edu pant. Tavapoodi võid pärast ostu tagasi minna, aga internetiavarustest enda kohustustest kõrvale hiilivat kauplejat võib tarbijal olla keeruline leida. Avatud ja koostööle orienteeritud suhtlus hoiaks ära suure osa negatiivsetest emotsioonidest ning kõigi elu olekski õige pisut mõnusam.
 

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 13 p 24 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele