Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ettevaatust, reklaam!

    Heily AavikFoto: Erakogu

    Me ei tunne reklaami sageli lihtsalt ära, kirjutab La Ecwadori juht ja omanik Heily Aavik. Aga oleks vaja tunda.

    Reklaam pole enam ammu vaid plakat tänaval ega raamiga eristatud teade ajalehes, ent keskmine tarbija ei näe märka turundussuhtluse siirdeid oma igapäevas. On aeg reklaamiharidus integreerida õppekavadesse juba varases kooliastmes ja isegi lasteaias. Oma panuse õppematerjalide koostamisse peaksid andma ka reklaamiagentuurid ja suurettevõtted.
    Kaasaegne turunduskommunikatsioon kasutab loovalt kõikvõimalikke kanaleid ja mõjutusvahendeid, et meile midagi müüa nii, et me sellest ise arugi ei saa. Me ei tunne reklaami tegelikult ära. Lihtne näide: ehkki lastele suunatud reklaam on seadusega rangelt reguleeritud, teab iga tootja, et suure osa ostuotsuseid teevad vanemate eest ära just järeltulijad. Nii näemegi müügil tegelikult tavalisi tooteid, mille etikette kaunistavad näiteks koeratüdruk Lotte või mõned muud menukad multifilmikangelased. Sellisel juhul saab tarbija aru, et tegemist on reklaamiga. Kuid see, miks Padjaklubi tüdrukud silmatorkavalt sama tootja keefiri joovad või ühe kinnisvarafirma arendatud kortermajja kolivad, ei pruugi olla sugugi nii läbinähtav isegi täiskasvanuile.
    Alkoholi ei tohi lastele reklaamida?
    Tootja pakub hoopis üritustel lastešampust või annab viieaastastele spordivõistlusel auhinnaks alkoholifirma logoga salli. Tundub süütu, kuid pole seda kaugeltki. Tegemist on põhjalikult läbimõeldud strateegiaga: kui sul tekib lapsena eelistus mingi kaubamärgi suhtes, on seda hiljem raske murda. Näiteks, kui sa pole noores põlves teatud marki šokolaadi söönud, ei osta sa seda suure tõenäosusega täiskasvanuna ka oma lastele.
    On aeg noori ja ka lapsevanemaid harida ja neile rääkida, kuidas brände ja nende maailma üles ehitatakse, kuidas meie meeltega manipuleeritakse ja luuakse brändist kuvand, millest turundaja poolt valitud sihtgrupp soovib osa saada.
    Õppekavasid lugedes jääb silma, et päris palju on õpilastel võimalik teada saada meedia ning kommunikatsiooni kohta, rõhuasetus on peamiselt ajakirjandusel. Reklaamist räägitakse oluliselt vähem – näiteks on mitmes gümnaasiumis võimalik reklaamiõpet võtta valikainena, kuid sellisel juhul on rõhk pigem reklaami tegemise, mitte reklaami vastuvõtja ehk tarbija vaatenurgal. Samuti on tagaplaanil mõjustamise psühholoogia algteadmised.
    Ühiskonnaõpetuse ainekavas on tarbija- ja reklaamitemaatika põgusalt esindatud. Teises kooliastmes (4.-6. klass) õpivad lapsed, kuidas tarbijana märgata ja mõista tooteinfot ning tundma õppida tarbija õigusi. Kolmandas kooliastmes (7.-9. klass) tutvutakse reklaami funktsioonide ja liikidega, õpitakse vahet tegema valmisreklaamil, sotsiaal- ja kommertsreklaamil.
    Turunduskommunikatsioon peaks teemaks olema juba algklasside inimeseõpetuse ainekavas ning käsitletud ka lasteaias. Tegelikult elame ju “kõik müügiks”-ajastul ning meie põhieesmärk on teenida võimalikult palju, et tarbida veel rohkem. Seega peaksime juba pisikestele rääkima, et kogu kaupa ei pea poest koju tassima ning iga müügikuulutust ei tasu tõe pähe võtta.
    Mida nii väikestele siis õpetada? Kõigepealt seda, mis on reklaam, kuidas seda ära tunda ja mis on tema eesmärk. Kui koolilaps läheb pärast tunde kaubanduskeskusesse, siis toredad onud ja tädid ei jaga seal pulgakommi niisama – see on kampaania, millega tahetakse sind mõjutada. Kui enne valimisi saad rohelisest telgist tasuta rohelise õhupalli, siis sellega koos viid koju kaasa ka selle erakonna sõnumi. Ja kui sigarette müüv firma teeb festivalialal kõigile soovijatele tasuta ägedaid soenguid, siis seda pakkumist vastu võttes oled juba natuke vastu võtnud ka nende müügistrateegiat.
    Kuidas öelda „ei“
    Teiseks tuleb õpetada seda, kuidas öelda „ei“.  Alates sellest, kuidas viisakalt, aga enesekindlalt mööda minna poes pensionifonde ja telepakette müüvatest pealetükkivatest agentidest. Aga ka seda, et inimene ei laseks poe parklas endale pähe määrida kahtlasest allikast pärit potte-panne. Ja mis on noortele mõeldes samuti oluline – kuidas mitte alluda ühiskonna/klassi/sõprade survele hankida just needsamad bränditooted, mida hetke kuulsaim juutuuber soovitab.
    Turunduskommunikatsiooniagentuuri omaniku suust kõlab see päris hullu jutuna – kas saen oksa, millel ise istun? Mina siin konflikti ei näe. Teadlik tarbija, kes kasutab brände, mille väärtused ja lugu lähevad tema omaga kokku, on iga ettevõtte unistus.
    Kutsun ka teisi reklaamiagentuure ja turundust tegevaid ettevõtteid ühinema mittetulundusühingusse, mis töötaks välja ja teeks õpetajatele kättesaadavaks õppematerjalid eri vanuses lastele. Eesti reklaamitööstus on piisavalt küps ja sektorisse on tekkinud piisavalt palju vastutustundlikke ja intelligentseid inimesi, et sellega hakkama saada. Kasvatame koos uut generatsiooni, kes on teadlikud tarbijad mitte reklaami ohvrid.
  • Hetkel kuum
Kairit Kall: kvantiteedimajandusest kvaliteedimajanduseks
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Ignitis kinnitas kõbusa dividendi
Leedu energiaettevõte Ignitis Group kinnitas eile toimunud aktsionäride korralisel üldkoosolekul eelmise aasta teise poolaasta eest aktsionäridele makstava dividendi, selgub börsiteatest.
Leedu energiaettevõte Ignitis Group kinnitas eile toimunud aktsionäride korralisel üldkoosolekul eelmise aasta teise poolaasta eest aktsionäridele makstava dividendi, selgub börsiteatest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Genka ettevõtlusest: valin vähem raha ja rohkem vabadust
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Tippjuhi nipid: mida teha, kui töötaja tuleb palka juurde küsima, aga …
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Läti keskpank tõmbas kasvuprognoosi allapoole
Läti Pank korrigeeris selle aasta majanduskasvu prognoosi ja näeb nüüd, et riigi majandus võiks sel aastal kasvada 1,8 protsenti.
Läti Pank korrigeeris selle aasta majanduskasvu prognoosi ja näeb nüüd, et riigi majandus võiks sel aastal kasvada 1,8 protsenti.
Hollandi firma plaanib Pärnusse miljarditehast Riisalo: kui saame neid kuidagi aidata, siis teeme seda
Hollandi ettevõte plaanib rajada Pärnusse miljard eurot maksva metanooli ja vesiniku tootmisüksuse.
Hollandi ettevõte plaanib rajada Pärnusse miljard eurot maksva metanooli ja vesiniku tootmisüksuse.